Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1386 ggr
Memliss
0

nybörjare..

Hej! Jag tänkte skaffa en liten hermelin och undrar därför hur man sköter en sån? Har aldrig haft kanin förut så är rätt så dåligt lärd på detta. Har haft hamstrar, är det stor skillnad? Tänkte angående bottenmaterial och mat? Vet ju att en kanin kräver mer skötsel och större utrymme. Är en hermelin ett bra val? De är ju så söta med sina små luddiga öron!

Taci
0

Mitt tips? är att läsa igenom artiklarna som finns här på kif. :)

Memliss
0

Jag vet. Men har en väääldigt seg dator, så det skulle ta evigheter att leta efter och läsa allt användbart. Bara lite snabba skötselråd skadar väl inte? eller om ni har en användbar sida ni kan länka till?

[Wera]
0

Hermelinen brukar vara lugna och gosiga, men det är många som blir lätt nervösa och sprattliga när man lyfter dom och sånt, medan en dvärgvädur är oftast mkt lugnare och mer som "nybörjar kanin", tycker iaf. jag!

En kanin bör ha spån precis som ne hamster brukar ha? Fast de ska hälst också ha lite halm i t.ex. bo delen, och som du har skrivit, kräver de mer skötsel och större utrymme (minst 100x50x50). Buren bör städas 1 gång i veckan. De vill också få komma ut och springa på golvet eller i en gård när vädret tillåter (vilket inte en hamster behöver göra?). Foder, är det fri tillgång till hö som gäller, och även pellets (inte bland foder som många hamstrar brukar få) bra pellets är exempel på Stampe, Rabbfor, Carrier och Lottie!

Jag tipsar dig iaf. om en dvärgvädur istället för en hermelin för de brukar oftast vara mer lugna och lättare att hantera, men det finns såklart lugna och snälla nybörjar hermeliner :)

Memliss
0

ok tack Wera! Då tar jag kanske en dvärgvädur ist:) jo det där med att de får kuta av sig utanför buren vet jag. Det gör fler av mina hamstrar. Har en bur som är 120x sen kom jag inte ihåg de andra måtten. men stor e den ju, Har använts till "lekhage" åt bebishamstrarna förr. Ngt särskilt de inte kan äta då? vet att hamstrar inte kan äta kärnfrukter eller för salta saker. inte heller kryddad mat. men kokt:) ngn likhet där?

Taci
0

#4, men jag tycker inte du ska byta ras helt o hållet, om du faktiskt ville ha en hermelin. Alla raser är olika, men i huvudsak beror det på individen. Det finns många fler raser som är "kända" för att vara lugna. Så jag tycker du ska fundera noga på Vilken ras? du väljer, när du väl bestämt dig för att skaffa en. :) Hoppas du förstod hur jag menade!

[Wera]
0

#4 Kaniner kan äta kokt potatis, men den måste vara kall/sval. Men de som de inte kan äta är advocado (de kan dö av det) och såklart kött XD och sånt, för mkt sallad elr kål är inte heller bra men man kan ge lite. De kan bli lösa i magen av för mkt. Rabarber läste jag att det är giftigt det med…

[Niike]
0

#4 Man kan ge ris, kokt potatis och pasta, men detta ska dock endast ges till kaniner som behöver det, dvs dom går lätt upp av det.

Rekommenderar dvärgvädur som första kanin, verkligen. Lagom storlek, ofta lugna och snälla. Detta beror dock såklart på individ.

Memliss
0

ok tack för allt! Ska tänka igenom ordentligt Vilken ras? jag vill ha=) tack!

Ellenfyrkant
0

#3 Jises! Jag behövde då städa Hoppsans bur minst 3 ggr i veckan. Då var hon iofs ingen hermelin men så stor skillnad kan det ju inte vara ?

Mvh Ellenfyrkant

Memliss
0

ojdå! nu kommer ni nog skratta, får skylla på att jag är hamstermänniska. öh, kan kaniner bada i sandbad?? (skratta inte!)

[Wera]
0

#10 Nej XP hehe… de badar inte.

Memliss
0

okej…:P bara en tanke som ploppade upp. får skylla på sömnbrist eller något *flin*

Kan man ha toalätt som burmaterial? det absorberar ju lukten väldigt bra.

Sashhi
0

#12 - Blir oftast för hårt för kaninernas tassar.

Not your mom, not your milk.

Tina-A
0

#12: Toa-lätt fungerar utmärkt. Suger upp lukt väldigt bra och fungerar fint.. inte alls för hårt för tassarna?

Jag föredrar toa-lätt framför spån eftersom det även inte dammar.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Kawaiih
0

#12 har hört många som har toa-lätt. De är ett bra om man har innekaniner eftersom de inte dammar så mycket och inte lika lätt stänker utanför. Om man har utekanin så är spån bra och sen halm över. Spånet suger upp bra och halmen håller värmen bra :D

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

[Eichan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Även om kaniner kanske inte riktigt badar i sand, så kan de tycka att det är skönt att rulla sig i  sand ibland :)

thexclub
0

Om du verkligen vill ha en hermelin tycker jag absolut du ska skaffa en :) Ta reda på någon duktig uppfödare så kan du säkert få köpa en hermelin som är hur mysig som helst!

the vanity, it becomes insanity

Taci
0

#12, Jag har Majsan Remiss till mina kaniner (förutom den ena), eftersom de är lite långhårigare, o det dammar mindre, o skräpar mindre, då man har dom inne. Det funkar alldeles utmärkt, den enda nackdalen är att det är ganska dyrt, i jämförelse med spån :/ Men det skvätter ut sjuuukt mkt mindre ur buren, än vad spån gör.

Memliss
0

har köpt kanin nu=) det är en korsning, mamman är lejonhuvad kanin och pappan kom jag inte ihåg=) hon är svart , ruffsig och heter Pebbles:D tänker sätta in bild inom kort. gud vad kelig hon är! Hon blev hemma-tam på en gång! nu sitter vi båda i soffan och äter sallad och tittar på deckare;) tror hon kommer bli en tv-kanin! hehe

Moonstrike
0

#19 vad kul! :)

Kawaiih
0

#10 min kanin har haft som en sandlåda. Hon älskade den hon rulla runt och när hon inte gjorde de eller åt så satt hon i den.

Så nästa Hage vi skaffar kommer va en ända stor sandlåda :)

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Memliss
0

här är en bild på Pebbles. vad är hon för färg?

[Niike]
0

Åh va söt hon är :) Och väääldigt lik min Fia.
Är hon brunaktig i nacken och mellan det vita och svarta?

Memliss
0

lite längst ut på topparna bara. och förresten, kan man tvätta deras bakben? hon har ngt på dem. vad ska man tvätta med då?

[Niike]
0

#24 Okej, då är hon nog Svart otter då. (:
Vad har hon på bakbenen? Du kan ju tvätta med ljummet vatten, ev. något smådjursschampoo/barnschampoo (brukar vara milda).

Memliss
0

hon har torkat bajs, eftersom den förra ägaren inte var noga med hygienen i buren:S tror hon fick bort det själv nu.

Ang färg.. så är hon lite brunare under tassarna och magen. har du ngn bild på en svart otter??

Noa-Nisse
0

"städa en gpng i veckan" :S

jag städar en gång i månaden… så det är väldigt individuelt.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Niike]
0

Ser du att hon är brunskimrande i nacken?

[Wera]
0

#27 till vem skrev du det till ^^

Noa-Nisse
0

#29 hm, kommer inte ihåg vem som skrev att man skulle städa en gång i veckan, men det är ju olika, jag skrev väl det till alla. men främs trådskaparen, efterosm det var hon som sökte faktan liksom.. :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

Memliss
0

ja lite brunskimrande. åt det beiga hållet. sen är hon ljusgrå på magen=)

Memliss
0

#28 den bilden var en exakt kopia av min PebblesSkrattande