Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 539 ggr
Rafflan
0

Tonåren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min fråga är ang min Lejon tös, idag blev hon 19 veckor. Jag har fortfarande inte märk någon tonårs bråk/trotts men har inte heller märkt att hon ska ha varit brunstig nåt :/

När kan jag vara säker på att min kanin inte blir en sån som bits å sånt i tonåren?

Kan det vara så att hon inte ens är könsmogen ännu eller är det bara så att hon inte vissar brunst tydligt?

[Impad]
0

Det behöver inte märkas på alla kaniner. Det är individuellt :)

Även vuxna kaniner kan få för sig att bitas. Men ifall hon inte bitit tidigare så är ju risken mindre.

Vad jag har hört så blir löwenkaniner könsmogna "efter" 20 veckor men det varierar oxå

Rafflan
0

#1 Jepp har en till hona som e vuxen å märker ingen brunst på henne heller :P

Ja, hon har aldrig bitit mig hittintills å vill inte att hon ska få en sån där jobbig tonårs period :P

Okey, ja jag hörde att små kaninern bli könsmogan tidigare än stora :P

[Niike]
0

Dvärgraser blir könsmogna runt 3 månader.

Tonåren kan komma vid olika åldrar. Vilka blir små trotsiga tonåringar tidigt, medan andra blir det lite senare :)

Rafflan
0

#3 Men efter vilken ålder kan man vara nästan säker på att dom inte kommer få problem som bitas osv? När dom är 1 år?

[Niike]
0

#4 Ja det skulle jag tro. Men även äldre kaniner kan ändra attityd pga olika saker..

Rafflan
0

Okey :/

Sashhi
0

Har aldrig syntd på någon av mina kaniner förutom Hiroshi. Oftast varar inte tonåren speciellt länge heller, max runt 2 veckor. Hiroshi var som tur bara i tonåren ca 5 dagar, sedan blev hon ännu mer gullegris än tidigare. Men har fortfarande itne visat sig vara brunstig.

Not your mom, not your milk.

KvirrZ
0

#7 2 veckor? nej, tonåren kan vara i månader.

- Mvh Emma

Sashhi
0

#8 - Sorry, xD skulle skriva 2-3 mån, men så, ja.. det blev fel.

Not your mom, not your milk.