Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 341 ggr
Lotta_A
0

Kanin + andra djur..

Är det någon som har erfarenhet av kanin plus något annat djur? Typ katt eller hund eller något annat djur? Hur funkar dom ihop?

Min syser ska nämligen skaffa iller och jag är jätterädd att det ska bli bråk och så ..

Maleficum
0

Jag har haft kanin (Tizzy) med hund (Gletta) och papegoja (Kråkan). Var lite orolig i början när vi skaffa hunden eftersom Tizzy blivit "anfallen" (grannhunden som var van altt leka med deras kanin ville leka med min också) av en hund och var helt livrädd för dem (vägra vara ute själv i hagen i över en vecka efter det). Men när vi väl fick hem Gletta (som då var valp) och jag bestämt visa henne att den inte skulle leka med Tizzy så fatta Tizzy fort att iallafall Gletta inte var farlig (alla andra hundar var dock fortfarande farliga). Kråkan däremot var mest rädd för Tizzy men kunde ibland sitta och putsa lite på hennes päls och örontoffsar (Tizzy var en angora). Tror inte det är någora problem att ha dem med andra djur sålänge man inte lämnar dem ensamma tillsammans och introduserar dem lungt för varandra och verkligen från början visar dem vilka "regler" som gäller.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lotta_A
0

Okej. det låter ju bra :) Min syrra ska nömligen skaffa iller. Du har ingen erfarenhet av kanin + iller då eller?

Jag har hört att kaninen kan bli så stressad av illern att den dör :S

Maleficum
0

Tyvärr ingen erfarenhet av just iller och kanin, men tror det kan vara indibiduellt hos kaninerna också. Bor kaninen inne? Isåfall kan det ju vara bra att ha dem i olika rum där dem bor normalt och sen får man prova sig fram hur de reagerar på varandra. Bästa kanske är om ni kan få låna hem en iller och prova hur kaninen reagerar innan?

Tina-A
0

Själv tänker jag såhär att Illrar är rovdjur och i det vilda äter de kaniner. Jag tror absolut att kaniner kan känna på sig att ett rovdjur är på gång lixom. Tror inte det spelar så stor roll om illerns jaktinsikt är borta och den inte vill åt kaninen för det kan ju inte kaninen veta.. Du borde fråga den här frågan på iller.ifokus Lotta och se vad människorna med illrar säger. Så får du lite svar från både kaninmänniskor och illermänniskor *tipsar*

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta_A
0

#4: Jo jag vet. men grejjen är den att jag har hört talas om fall där kaniner och katter går himla bra ihop. Är det så himla stor skillnad mellan iller och katt lixom? båda är ju rovdjur..

amanda_
0

låt som träffas så märker du om det funkar elr inte. det kan int blir värre än att det inte går=)

Maleficum
0

#5Katt brukar enligt min erfarenhet ofta funka, min första kanin var nästan helt besatt av våran grannkatt! Så fort hon kom in på vår tomt ville han direkt hälsa! Katten bruka även sitta inne i kaninhagen och då var min kanin alltid upp i ansiktet på henne =) däremot hatade han andra kaniner *s* Min förra kanin brydda sig inte om katter över huvud taget.

Tina-A
0

Jo men så är katternas jaktinstink inte alls lika stark som illerns :P Det finns ju lixom fortfarande jaktillrar och de släpps ner i kaningryt för att jaga upp dom.. Vill inte att Molle ska dö!

Men vi får se hur rädd Molle blir av doften, klarar han inte den får de inte ses.. Tror att iller+kanin är värre än katt+råtta! Vi får se :) Illern kommer på Fredag i alla fall =D

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]