Arg eller busig?
Hej!
Vi är nyblivna kaninägare till en liten kille som är cirka 2½ månad. Han bor inne i min sons rum och är för det mesta ute i hans rum. I morse när jag släppte ut honom blev han som vanligt skuttig och lycklig! Skillnade var bara den att han fullkomligen flög fram och BET mig i handen, jättelycklig såg det ut som..
Vad händer?? Jag brukar iof "busa" med honom som man ibland gör med en katt..att jag krafsar med handen och han studsar omkring den..kan det vara så att det var bus för honom?
Hur fostrar man en kanin? Hur sätter man gränser om den tex nafsar i fötterna när man går in, eller i kläderna?
Stampe verkar vara glad, nyfiken och orädd. Han kommer så fort man går in i rummet, slickar på händerna och springer omkring oss etc…
Grattis till nykomlingen!
Man busar inte med en kanin som med en katt, det kan göra honom osäker. Kaniner är ju bytesdjur i naturen och därför ska man vara väldigt lugn omkring dem för att de ska känna sig trygga med en.
När kaninen börjar bli könsmogen kan den bli lite sur, vissa kan tom bli aggressiva men det brukar gå över när de kommit igenom sin "tonårsperiod".
Om kaninen nafsar efter dig så kan du butta undan den försiktigt och säga "nej" bestämt men lugnt.
Hej igen och tack!
Vi har varit lugna runt honom (har haft honom sedan han var 8 veckor). Det där "kattbuset" har inte tillhört vardagen som tur är… 
Tack för tipset om att putta undan honom försiktigt, så har vi gjort hitills och även lärt ungarna. Sexåringen har inget ansvar mer än att utfodra etc så han får aldrig vara själv med Stampe då jag inte riktigt ännu tror han är mogen.
Stampe är ute ur buren minst 6 timmar om dagen. Rummet han är i är cirka 10 kvm. Han har saker som intresserar honom och "springsträckor" där han rasar av sig. Gömslor och vrår. Vi brukar även ändra om lite ibland. Tanken är att han ska vara ute mer i huset men jag har börjat med ett rum. När bör vi öppna upp mer rum för honom?
Tack ännu en gång för det snabba svaret!
Annelie
#2 När han har vant sig vid rummet han är i nu, och känner sig trygg där, tycker jag att ni kan öppna så han får komma ut i ett/flera rum till. Låt honom hela tiden undersöka själv.
Låter som att han fått ett fint hem hos er!
Kan tipsa om kattunnel, har sånna till mina kaniner och de är väldigt populära. Roliga att krypa igenom och hoppa över :-)
Tycker tunnlar för katt är bättre än de för kanin eftersom de är större.
Hej igen!
Tack så mkt för tipset om katt tunnel, det ska vi fixa! Tack för rådet Niike..
Det är så mkt man inte vet och så mkt man vill veta! Jag har surfat runt mkt och läst på en hel del men denna sajt verkar vara en av de bästa och så seriös!
Varma hälsningar
Annelie
Det är klart kanin.ifokus är bäst
Det är bara att fråga om det är något du undrar över. Vi har massor av läsvärda artiklar här på sidan också vilka jag rekommenderar!
/Maja, medarbetare