Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 586 ggr
Emelie-E
0

Hur få dem att äta grönsaker?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kaninerna jag har fått hem, har inte fått grönsaker att äta alls.. Bara morötter och äpple.. Knappt så att de äter upp det heller.
Så nu undrar jag, hur ska man få dem att äta grönsaker? Har lagt in gurka, tomat, sallad, men det bara ligger där, så får slänga ut det igen..
Det är bara pellets och hö som gäller för dem, och de måste ju ha annan mat också..

Sen undrar jag, vad är bäst att ge för grönsaker? För sallad, tomat och gurka är det ju mest bara vatten i..

Tejoos
0

Precis! Sallad, tomat och gurka är väldigt vattenrikt. det är bara att testa med nya sosrter tills du hittar något som de gillar och äter upp.

Testa morot, broccolli, persilja, äpple, päron, ärtor mm

Tänk på att inte ge så mycket av sockerrika grönsaker/frukt bara :-)

Emelie-E
0

Jag ger dem även grejer utifrån naturen, men de äter de inte! Kan ta någon tugga och sen går de sin väg..

Salladen och gurkan ligger kvar orörda i buren… Har inte kunnat köpa något annat, ska göra det imorgon. Men har väldigt svårt att tro att de kommer att äta det..

Just nu äter de bara pellets och hö, och jag vet inte vad jag ska göra! De kan ju inte bara leva på det, eller? :/

Dessutom är den ena av dem lite tjock, hur ska man få henne att gå ner i vikt när hon bara äter pellets?
Den andra är nog lite för smal, så det är svårt..

aliciia
0

Blåbärsris brukar oftast funka :)
sen kan du testa göra havregrynsgröt :) *fast det är inte göönsaker*

Tejoos
0

Du kanske kan testa att torka tex morötter och de till dem?

Emelie-E
0

Blåbärsris ska jag testa att ge=)
Man kan även ge sån där kligröt till kaniner va? Dumt att jag slängde allt sånt när jag sålde marsvinen :/

Morötter äter dem, men det är ju inte så bra att ge för mycket av de.. Morötter och äpplen är de som slinker ner.

Kristall
0

Åt mina ger jag:

Morot, äpple (olika sorter), banan, blåbärsris, olika kvistar (björk, gran, äpple, plommon, körsbär, asp, lönn och så vidare), gräs (både "vanligt" gräs och ängsgräs, klöver med mera.), broccoli, persilja, gul paprika (Biomons favorit :), kokt och avsvalnad potatis, maskrosor och annat ogräs med mera. :) De äter oftast det de får och jag försöker variera maten så mycket jag kan dagligen. :)

Det som gillas mest här är nog morot, äpplen (från de egna träden och butiken), gul paprika och broccoli. ;) (Curry åt jättemycket broccoli igår när jag råkade lämna hela broccolin i hans burdel… och han är lite kräsen i vanliga fall, så det bör testas. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)