Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 701 ggr
[Wera]
0

Avel och genetik

Jag vill värkligen lära mig mer om genetik och koder osv.. om färger och teckningar. Läste nyss på kanin-net.nu men jag förstår ingenting typ.. någon som kan förklara lite bättre? För jag vill nämligen räkna ut vilka färger och teckningar det kan komma när jag parar My och Mumin med Xtra.

matilds
0

Mellan Myran & Xtra kunde det bara bli viltgrå och svart.

Vad bär Xtra på? Vad bär honorna på? Studera stammarna och se vilka anlag som korsas, vilka anlag ungarna kommer att få.

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

[Wera]
0

Ska kolla nu igen vad Xtra bär på minns inte i huvudet.
My är madagaskar/japan, bär på viltgul, viltgul/japan, vit blåögd, svart, och japan brokat. Samma med My, dock är hon svart!

Men för att kunna ränka ut det osv.. måste man räkna ut det med genkoderna?

matilds
0

Skulle tippa på att båda får viltgrått och svart. Ev. viltgult, madagaskar & gul/svart japan om Xtra bär på gult. Och wienertecknat om Xtra bär på det.

[Wera]
0

#3 Xtra´s stam:

E. Färg: Wienertecknad

E. Färg: Isabella scheck

EE. Färg: Zobelsiames (blå ögon)

UE. Färg: Brokad aprikos blå

EU. Svart vit Wienertecknad m blåögd

UU. färg: Brokad madagaskar blå

Farfarsfar: Färg: Viltsiames

Längre bak vet jag inte.

Färgerna på ungarna i Xtras kull som han föddes i:
vit blå brokat, japan svart/vit,  isabella brokat, isabella/svart japanbrokat

[Wera]
0

Jo my och Mumin bär också på viltsiames och blå (zobel anlag)

matilds
0

Bara för att det finns i stammen betyder inte det att de bär på det. Det är slumpen som avgör vilka anlag de ärver från sina föräldrar.

Så om de skulle bära på viltsiames kan de bli viltsiames och siames japan. Bär de på zobel kan de få zobel blå, viltzobel o.s.v.

[Wera]
0

#6 Okej :) Tack för hjälpen

punnetts ruta… det förstår inte jag.. hur det funkar lixom :/ Någon snäll människa som kan förklara lite mer (a) Vore jätte snällt!

Zvintos
0

#7: Den är faktiskt ganska enkel när man väl lär sig den. Ska rita upp en skiss, så blir det lättare att förklara.

[Wera]
0

#8 Okej :D Tack ! :D

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådärja, nu ska vi se om jag kan skriva till en vettig förklaring också. =P
Alla färger har ju sina genkoder.
I det här fallet kan vi tänka att man parar en viltgrå och en madagaskar.
Den viltgråa har i sig enbart viltgrått i stammen, och madagaskarn enbart madagaskar.
Den viltgrå har då genkoden AA BB CC DD GG och madagaskarn AA bb CC DD gg.

För att kolla vad ev ungar kan tänkas få för färg, så multiplicerar man helt enkelt locusarna var för sig.
Locus = bokstäverna.
Ex AA x AA, vilket då blir AA.
De stora är i princip alltid dominanta över de små bokstäverna (vissa undantag finnes).

På bilden har jag tagit B-locus.
Den viltgråas BB och madagaskarns bb.
I den röda rutan skriver man ut det som ska multipliceras.
I den gröna rutan skriver iaf jag in den första kaninens locus (BB).
I den blåa rutan blir det alltså den andra kaninens locus (bb).
Om man gör tvärtom spelar ingen roll, det blir samma svar ändå.
Sen gör man helt enkelt så att man multiplicerar de med varandra, så som jag dragit pilarna.
B x b = Bb.

Sedan gör man helt enkelt så med alla locusen i genkoden, för att få fram ex färger.
I det här fallet, blir alla ungarna viltgrå med ev anlag för gult (som bleker i fält och ger slöja) och enfärgat.

Hoppas du förstod lite iaf. =)

[Wera]
0

#10 Ska studera och få in det i hjärnan så får vi se :) Tack för häjlpen hopaps jag kommer förstå nu då :D:D *ler*