öronmärkning?
min kanin Tindra är öronmärkt, är det nån garanti att hon är renrasig?
sen undrar jag vad siffrorna egentligen betyder? har läst att det ska vara nått om vilket år och månad om är födda och nånting om villken uppfödare? läste jag att typ andra siffran i ena örat skulle vara månaden dom är född i, och om det skulle vara sant så var hon inte ens född när vi köpte henne xD det stämmer alltså inte

Ena örat är uppfödarens nummer i alla fall.
Behöver inte betyda att kaninen är renrasig. Min är inte det och hon har öronmärkning…
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
Höger öra är uppfödarens uppfödar nummer.
Vänster öra är först t.ex. 8, det står för årtalet när den är född (2008), sen är det vilken kull det är 2008 (t.ex. om uppfödarn fått 5 kullar, och ska öron märka nummer 6 kullen blir det en 6:a där) och sist är det t.ex. 2, då är det för han öronmärktes nummer 2… iaf. brukar jag göra så (t.ex. 3 kaniner, då öron märktes kaninens bror först, sen han och sist kanske hans syster). Så brukar iaf. jag göra ;)
Nummret blev då alltså 862 ;)
=
8 = 2008
6 = Kull nr 6 2008
2 = Andra kaninen som märktes i kullen (brukar vara hanar först, honor sist)
#2; Precis.
Sista siffran är kaninens "nummer" i kullen.
Man tar hanar först sedan honor.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#3 Precis ;) ändrade lite i inlägget ^^

Det som de andra har skrivit stämmer.. nästan. Enligt det nya systemet stämmer det. Det högra örat är uppfödarnas nummer, och i det vänsta är ordningsnumret.
Det finns dock fortfarande en hel del kaniner som är märkta enligt det gamla systemet. Då väljer uppfödaren själv nummer i vänstra örat (minst tre siffror), och i högra örat finns registreringsnummret. I detta finns det alltid en bokstav med, som då också visar i vilket län kaninen blivit registrerad.
Gäller det sedan importerade kaniner från t.ex. tystland, holland osv, så har de lite andra system, och öronmärkningen kan således se ganska underlig ut.
Många uppfödare som säljer kaniner märker även icke renrasiga kaniner, eller kaniner som färg eller formmässigt inte passar till utställning. Dessa kan också bli märkta lite hur som helst, men det är mest för att uppfödaren i dessa fall bättre vill kunna veta vilken kanin som är vilken, eller eventuellt vill sätta sitt uppfödarnummer i örat så att uppfödaren ska kunna spåras om något händer.
okej, så det har alltså inget med vilken månade den är född i att göra? men hon har fyra siffror i vänster, det är lite svårt att se vad som står, men det står nog 7207 i vänster. och i höger svår det E6? sista siffran kan jag tyvärr inte tyda xD så betyder det att hon är född 2007 iaf?
Ja hon är född 2007, och antagligen den 20 kullen det året och så 7:an kan vara kaninens nummer i kullen (har du stamtavlan? Då står det "antal ungar i kullen" då ska väl svaret vara minst 7 ungar). ;)
E6- (+ ett till) är hennes uppfödares uppfödar nummer :) Vem är uppfödaren?

Min Bobo var märkt med 112 i örat, så det är alltså året de föddes (01), kull nr 1 och den andra som märktes?
Se så att jag förstod de rätt^^
#8 Ja antagligen, om han nu är 7 år gammal (!) !! :D

#9 han dog i mars i år, annars hade han varit 7 år nu=)
#10 Ja då stämmer det väl ;)
Nu fattar jag det med,har funderat vad min kanins nummer betyder ett tag :) 824 har hon (är jag rätt säker på) :D
Alla kaniner födda innan 2005 (tror jag det var) har en helt annan märkning.
Då har jag för mig uppfödaren själv fick välja vilket nummer kaninen skulle ha i örat, eller liknande (som #5 skrev).
Den märktes då inte heller i bägge öronen.
Min ena hane som var förr 040506, var enbart märkt med 24-4 i v öra.
Kaniner födda efter 2005 märks med uppfödarnummer i v öra och uppfödarnummer i höger öra.
#13 Precis, uppfödar nummer öronmäkrtes inte in i höger öra på kaninerna innan 2005 :)