Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 556 ggr
aliciia
0

extra ..

kommer inte på vad dt heter, men

vad ger ni för extra grejjer över hö och grönsaker

typ pellets  etc.

Hur mkt tycker ni ava & chelsea "bör" äta tillsammans ?

4 och 2½-3månader

[Niike]
0

Menar du typ pellets, grenar, knäckebröd, gräs osv.. eller? ^^

aliciia
0

nä, men typ pellets,solrosfrön åså ^^

annaforsgren
0

Jag ger Lottie pellets och lite kaningodis^^

Du kan ge fri tillgång, alltså låta dom äta hur mycket dom vill och fylla på när det tagit slut. Men när de blir ungefär 8 månader kan de få ca ½-1 dl pellets var om dagen.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[chriistina]
0

1dl om dagen brukar jag ge ungar/ungdjur i den åldern. Tycker bara de blir feta om de får fri tillgång. Men det får man ju förstås se från kanin till kanin. Vissa lägger på sig lättare än andra.
När de blir vuxna bör de klara sig på max 1/2dl pellets var om de får ett bra hö.

Men iaf. Mina får carrier pellets och sen brukar min mamma ge de ngt godis på morgonen. Typ torkadfrukt eller knäckebröd.
Sen får de en morot var om dagen och även äpple plus en till grönsak under vintern.

aliciia
0

ava och chelsea äter inte upp 1 dl tillsammans :/ då får de solrosfrån i. och 1 gång i veckan havrekli+vetekli+havregrynsgröt

malinroth
0

Lilo och stitch äter i princip bara hö och ca 7-8 grönsakssorter och ibland nån fruktbit.
Knut äter samma som brudarna fast mindre bitar av varje grönsak + en näve pellets/dag ungefär.

Är de tunna? Annars gör det inget om de inte äter så mycket trots att de har tillgång till det.

aliciia
0

ganska tunna, man känner revbenen ganska tydligt. "/

aliciia
0

eller aa. ganska å ganska.. man känner revbenen tydligt.

[Wera]
0

prova att öka pelletsen, om inte det hjälper efter en vecka så skulle iaf. jag avmaska dom, 5 av våra kaniner blev magra och gick inte upp i vikt även om vi gav dubbelt så mkt pellets, så vi avmaskade allihop och nu är 4 av dom mkt bättre! helt normala nu i vikten, den 5:te ger vi fortfarande mer pellets (hon har haft en kull, sedan dess har hon varit liteunderviktig) så vi ger henne grönsaker, fri tillgång till hö och massa pellets! Hon har blivit liite bättre men fortfarande underviktig.

emms
0

#9 hände samma sak här. Muffin gick inte direkt ner i vikt men han gick inte upp i vikt och var smal. Såg att han hade mask och avmaskade honom och nu på senaste tiden har han växt på sig ordentligt :)

Emma

matilds
0

Myran får överdrivet mycket hö, lite grönsaker varje dag. Ibland lite pellets.

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Salladshataren
0

Det är svårt att hålla unga kaniner i bra hull. Så det är därför de bör ha fri tillgång på pellets medan de växer :)

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet