Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2838 ggr
flisan93
0

Torka något?

Har du torkat eller ska du torka något till vintern 2008-2009? Om du ska det/har gjort det, vad?

TotteNumber1
0

Hur menar du med torka?

Tarja
0

Jag har torkat, eller vissterligen så är det ju till hösten men iallafall. Jag har torkat brännässlor :)

Thumper-KG
0

Bara nässlor..

sammis
0

min granne torkar och gör äppelchips. det borde ju vara mums filibabba för en kanin. jag är lite lat och har ingen tork så min kanin får bara kvistarna på vintern. men det är gott att gnaga på det också. man behöver förresten inte någon speciell tork det går lika bra att lägga tunna äppelskivor på ett galler och ställa in i ugnen på 50 grader. men det tar flera timmar innan de torkat. nu blev jag lite sugen på att prova själv. mysigt när vintern kommer att kunna bjuda på torkade äpplen.

[Niike]
0

Nässlor.
Hade även tänkt torka rönnbär om jag hittar några och äpple. Ska också testa hur det funkar att torka hallonblad.

Jojsan
0

Har bara torkat i ugnen, idag faktiskt ^^ Banan, morot och päron.

[Niike]
0

#6 och resultatet blev…? :)

Tina-A
0

#4: Ingen tork? Du kan bara hänga det du vill torka, ex nässlor, i ett mörkt, svalt och torrt rum så torkar det :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Sashhi
0

Jag trorkar nässlor, maskrosblad och groddblad i stora mängder. Är tänkt att det ska räcka hela vintern. Till 4 kaniner, ev. 6 stycken. Så, det blir mycket att plocka.

Not your mom, not your milk.

[Zoie]
0

#8 kan man tex, stoppa i banan, äpple m.m i en burk sen ställa in det i ett mörkt svalt och torrt rum så torkar det? eller funkar det bara med nässlor?

TotteNumber1
0

Har aldrig torkat förut, men skulle någon kunna berätta lite för mej hur man gör? :) Skulle vilja torka nässlor, maskrosblad, groddblad, äpplen osv… Allt för kaninen! :D

repekka94
0

ska torka en massa grejjs både i ungn och växter som hängs upp =P

Denna kommentar har tagits bort.
[Wera]
0

Hur torkar man? är sugen på att torka nässlor, äpplen från vårt äppel träd och sånt :)

Tina-A
0

#10: Nej, tyvärr ruttnar bananer och äpplen och alla frukter, och torkar inte.. Dessa måste man torka i ungen!

#11 + #14: Har ni läst artikeln kaningott?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Agda
0

Rölleka har jag torkat, även lite daggkåpa och groblad, men dom senare kommer inte att räcka så länge…

TotteNumber1
0

hur gör man med rönnbär lägger man in dom i ugnen stod inte på artikeln "kaningott"

TotteNumber1
0

oj förlåt det stod ju visst!

TotteNumber1
0

nu mommer min riktiga fråga! Hur torkar man maskrosblad det stog då inte i artikeln! Vore väldigt tacksam för svar!

[Zoie]
0

#15 ja jag har torkat bananer och äpplen i ugnen, tyvärr blev det dåligt. Har försökt två gånger förut men har misslyckas båda gångerna :/

[Niike]
0

#19 När jag torkade maskrosblad förra året tror jag det var, satte jag ihop knippen och hängde upp i torkställningen ute i solen. Det blåste varm luft så det gick väldigt fort att torka dom. Väldigt uppskattat!

lill-jarven
0

Har provtorkat lite blåbärsris och hallonbuske nu och det gick finemang! Ska torka mer av det + maskrosblad om det hinner komma några nya stora innan hösten :)

flisan93
0

Jag har torkat: brännässlor, maskrosblad, svarta vinbärsblad, vanligt gräs och blåbärsris:)

Ska försöka torka lite mer eftersom det ska räcka ett tag. Det har inte varit läge för mer torkning ännu, men snart är det dax;) Har tragiskt nog nästan gett bort all mina tokrade go´bitar redanXD Han tycker ju att det är så gott;)

TotteNumber1
0

21# tack så jättemycket!!

ciss
0

Har tänkt torka men det har inte blivit av och nu regnar det för fullt .. men innan hösten ska jag torka bla. brännässlor, maskrosblad, rönn och hallonblad.

Hade plockat massor och lagt i solen för några veckor sedan men JUST den natten regnade det så allt förstördes. Surt.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

#22 blåbärsris, funkar det bra? trillar inte bladen av när dom torkar? :)
#24 Vasågod:):)

flisan93
0

#26 Det funkar bra:) Det blir även väldigt bra efter torkningen. Grenarna blir sega och tar lång tid att tugga i sig:) Enligt min "erfarenhet"

Elina.
0

Har torkat rölleka, maskrosblad & vinbärsblad samt 150 kvistar hallon/rönn/lönn. Ska också torka rönnbär så fort de mognat.

[Niike]
0

#27 okey, då ska jag testa det! :)

flisan93
0

#29 Gör det:)

[Eichan]
0

Jag torkar massor med saker. Jag brukar torka rölleka, makrosor (blommor och blad), nässlor, Timotej, rönn (bär, blad och kvistar), grodblad (eller groblad lär mig aldrig vad det heter, äpple (äpplen, grenar och blad), morot, banan, nypon, björkar (slyn som plaserar sig i trädgården och runt ladan, brukar kapa av hela träd och hänga på tork inne i ladan) och massor av annat gott..), . Jag brukar hänga upp allt i trådar uppe på loftet i våran lada.. Imorgon hade jag tänkt att gå och plundra rönnen på rönnbär och kvistar :D..

ciss
0

Jag ska torka massor idag, har varit rätt soligt idag så det är bäst att passa på :)

www.frihetenskaniner.se

TotteNumber1
0

Hur länge håller sig torkade morötter och äpplen sånna som man har haft in i ugnen alltså??

kaningodis
0

Jag har torkat nässlor och rönnbär men endast i små mängder så jag ska torka mer sen och även andra saker.

Min pappa slog massor av gräs som skulle torkas till hö, då det var jättevarmt och sol hela dagarna, men samma natt kom regnet…=(  som har stannat här i några veckor >=(

Kastanjegårdens Kaniner

[Niike]
0

#33 Tror dom håller sig bra länge..

ciss
0

Har torkat massor idag! Väldigt många maskrosblad, mycket rönn och vääääldigt mycket rölleka :) Om det är bra väder imorgon så ska jag torka brännässlor och hallonblad också.

www.frihetenskaniner.se

aliciia
0

torkat massa örter åså :)

i en skokartong xD

Jojsan
0

#7 De hann inte torka ordentligt, började rätt sent på kvällen och fick inte ha igång ugnen under natten.. De var bara inne i ca 6 timmar.. var fortfarande klibbiga efteråt :/

[Niike]
0

#38 Okej, tråkigt :(

Siggen
0

Olala, härlig tråd^^ YES, har flyttat till hus med 3 STORA äppelträd i trädgården och en läskig källare^^ haha, fast kaninerna är hos mamma, får typ.. ta allt i bilen sen xD haha, aja.. :) Är det bara att torka hallonblad som nässlor och sånt? Och äppelgrenar, utan äpplen, de är det bara att hänga som det också? Upp och ner i ett mörkt och typ kallt odragigt rum? :) Hur tjocka ska äppelskivorna till kaninerna vara ungefär? Och bananen?

Vet ni annan bra frukt man kan torka så tack ;)  Själva hallonbären, kan man typ torka dem också på något sätt? I ugn eller vadå isf? Och sista frågan; Maskrosblad och sånt, torkar man det på samma sätt som nässlor?

Sry om det kom massa frågor på en gång ;)

Mvh Sigrid

TotteNumber1
0

Torkade lite äpple och morot på en plåt i ugnen några timmar har aldrig gjort det förrut men sen när man tog ut dom så tyckte jag konsistensen var så äcklig dom var inte hårda eller nåt bara mjuka och klibbiga…. Ska dom verkligen va så?

Yuki
0

Nope. Är för dum för att fatta hur man ens gör.

[SamY]
0

jag och josefin satte in en plåt med morötter och äpplen i ugnen. När vi tog ut det såg det ut att vara en tredjedel kvar av allt. Vi vart jättehäpna, för när vi satte in plåten låg morötterna nästan på varandra och trängdes, när vi tog ut dom låt dom med en cm mellanrum!

kaningodis
0

#43 När de trokas så försvinner ju vätskan i morötterna och då krymper de ihop ;)

Kastanjegårdens Kaniner

Emma-lundqv
0

Mina (gör äpplen och plommon) verkar inte torka ordentligt, fast de har varit inne i över 3 timmar nu, helt mjuka fortfarande.

Jojsan
0

#45 Som jag skrev tidigare så var mina inne i ca 6 timmar och de var fortfarande inte klara… Det verkar som om de måste vara inne hela dagen eller något.. ^^

[Niike]
0

Är det bara att torka hallonblad som nässlor och sånt?
Japp
Och äppelgrenar, utan äpplen, de är det bara att hänga som det också?
Ja ^^
Upp och ner i ett mörkt och typ kallt odragigt rum?
Ja
Hur tjocka ska äppelskivorna till kaninerna vara ungefär? Och bananen?
Jaa du.. en halv cm kanske? Har inte torkat frukt så jag vet inte vilket som blir bäst, om dom skrumpnar ihop eller så.
Vet ni annan bra frukt man kan torka så tack ;)
Päron och kiwi tror jag går bra. Kanske apelsin också? Man kan ju testa sig fram lite :) Man kan ju torka grönsaker också, t ex morötter.
Själva hallonbären, kan man typ torka dem också på något sätt? I ugn eller vadå isf?

Vet inte om dom blir bra.. Men man kanske kan göra som med andra bär, trä på en tråd och hänga upp någonstans.**
Maskrosblad och sånt, torkar man det på samma sätt som nässlor?
**Ja :) Läs #21, så gjorde jag och det gick super!

#41 Då är dom nog inte riktigt klara.

Tindrar
0

Ska torka imorgon.(:

Siggen
0

#47 Tack för svaren! haha, insåg nu att det var rätt många lika frågor xD Sry ;) Men tack igen ;) Frågade förresten pappa igår om jag fick torka äpplen i ugnen, men det tyckte han lät för energislösande eller nått, så vi hängde upp JÄTTEtunna äppelskivor typ med hål i mitten för stjärnhuset i trådar istället.. :) haha, det kanske inte ens går.. Ska fota sen tror jag :) Ska fixa mer idag, hälften blev    trasiga typ :S :)

Mvh Sigrid

[SamY]
0

46: Jaha!! så dom ska ligga inne så länge? :O Det ska jag prova nästa gång!! =)

[Niike]
0

#49 Varsego´ :D Ja det är ju bara att testa sig fram, fast dom får nog hänga så rätt länge då för att bli bra. Skriv gärna hur det gick sen! :)
#50 Tänk på att Jojsans inte var klara efter 6 timmar, så det behövs nog ännu längre ;)

Siggen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär såg det ut när de hade hängt i ett dygn (äppelbitarna). Rönnbären hängde jag upp idag tillsammans med en kompis :) Har ungefär dubbelt så mycket äpplen, för jag hängde en annan tråd på ett annat ställe också :) Det blir nog rätt bra, känns så i alla fall xD Hoppas det ;)

Mvh Sigrid

aliciia
0

ska fixa rönnbär åså imrn :)

destroyed
0

putt

Juniflickan
0

Kan man plocka maskrosblad och groblad och torka fast de är fuktiga efter regnet? Det var ca 3timmar sen det regnade sist men det regnar varje dag och jag har inte haft tid innan. Snäll svara fort innan det regnar igen.

ciss
0

Jag satte in en plåt med rönnbär nu i ugnen :) Någon som vet hur varmt man ska ha?

www.frihetenskaniner.se

Mascot
0

Jag har precis satt in en plåt med äpple & lite banan.
Jag skivade dem med en osthyvel så dme är jätte tunna.
Vet inte om dte är bättre eller sämmre men det märker jag väll ^^

#56, Jag har ugnen på 50 grader,
Läste att man skulle ha det.

[Eichan]
0

#56 Inte över 50 grade. Då försvinner de nyttiga vitaminerna

Riqueza
0

Yes, 50 grader stämmer :) Blir det för varmt så försvinner alla vitaminer och sånt :P

Mascot
0

Jag har hafft i mina nu rätt så länge men dem är fortfarande mjuka.
Kan det bero på att jag har skärt för tunna bitar?
Eller borde det vara tvärtom då?

Ync
0

Jag har torkat maskrosblad. :)

PaaatyPalm
0

Nu i sommar torkade jag myyyycket brönnässlor. Även litte maskrosblad och sånt.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[Niike]
0

#60 Hur länge har du haft dom inne då? Tror inte det beror på tjockleken..

PaaatyPalm
0

Ja juste, har torkat äpplen och morötter också xD

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

lill-jarven
0

Nu har jag torkat ännu mer hallonbuskar och även lite svartvinbärsblad och maskrosblad :)
De två sistnämnda la jag ut på tidningar i vardagsrummet.. det som blev kvar efter förrymda kaniner och busiga hundar är helt torrt nu efter 2 dygn ^^
Hallonbuskarna börjar också se rätt torra ut :D

Funderar på att torka brännässlor också..

Kristall
0

Jag ska nog ta och torka lite smått och gott till kaninerna i år jag med. :)

Typ rönnbär (när de är mogna), lite aptitretande groblad kanske, frukter och sånt annat. ^^ :) Ska nog ta och torka lite äppelskivor av våra egna träds äpplen.

Och…

… så får jag hoppas att kaninerna tycker om det. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Riqueza
0

#60 det är svårt att säga tid. Men de ska vara inne tills de är torra.

flisan93
0

Det tar väldigt lång tid att torka dem i ugnen. Jag har dem i ugnen i typ två timmar, sedan tar jag ut dem och låter de torka i rumstemperatyr. Det funkar jättebra:)