För gammal?
Min kompis har en kanin som är född den 2006-03-01 men hon har aldrig fått ungar innan och dom vill jätte gätna ha ungar på henne:) Hon är världens snällaste kanin:)<3
Jag vet att man ska ta ungar på dom första gången när dom är ca mellan 6-7 månader gammal, men kan man ändån få överlevnande ungar på henne?
Hon är alltså ca 2 år, och ju äldre kaninen blir, ju större blir riskerna för att det inte ska gå bra. Men visst, det KAN gå bra, men som alltid finns det en risk.. Frågan är om man vågar ta den bara för att det är gulligt med kaninungar?
#1.
Okej, men är det bra risk att ungarna och mamman överlever? och hon vill inte få dom bara för att dom är gulliga. De var något om att hon skulle ha dom i utställning och i hoppning.
Jag skulle inte riskera det när honan är så gammal. Men kondition är absolut viktigast !
Not your mom, not your milk.
#3.
Hon har väldigt bra kondition och jag tror säkert att hon skulle klara det med konditionen.
#2 Ju äldre honan blir, ju större risk är det att dom inte överlever. Men har hon bra kondition kan det ju gå bra :)
putt
Min hona blev tjuvparad, vid 2års ålder.
Hon fick 8 levande ungar, idag lever 6st. (En dog vid 4 dagar, det var något fel på den, en annan dog helt plötsligt vid 2 veckor.)
Hon hade aldrig haft ungar, och var en aning överviktig, men jag hade bantat henne så hon var lagom.
Hon klarade det underbart bra ja, men förlossningen var jobbig. Jag var inte hemma när det hände (jag visste inte att hon var dräktig), men av det jag såg i buren var det jobbigt för henne. För det första var hon utsvulten, jag har aldrig sett en så hungrig kanin. (Hon hade trots det fått mat på morgonen, och en massa hö, som hon dock använt att bädda med då hon gick på spån).
För det andra fanns det en hel del blod inne hos henne.
Nu är ungarna 7 veckor, och dom tar på henne, först blev hon jättesmal, trots att hon fick fritillgång till pellets. Efter ett tag började hon äta ordentligen och kom upp i normalvikt.
Hon har sedan dagen de funnit nu börjat med att bara ligga och vila ständigt. Ofta andas hon ganska flåsigt. Hon tycker alltså det är jobbigt. Men snart ska ungarna flytta, och då hoppas jag på att få tillbaka min vilda ettriga flicka :) Jag trodde aldrig jag skulle sakna det, men det gör jag.
Skulle jag rekomendera detta? Nej.
Självklart kan det gå bra, men jag skulle aldrig para en hona över 1år, visst om den var typ 1 år och 2 mån, och i bra kondition. Men inte annars.
Jag kunde lika gärna ha förlorat henne.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
okej..
Va synd, för mamma hade lovat mej att få köpa en kaninunge av henne om dom skulle sälja dom, men kaninens bästa går först.
#8 Du kan ju köpa en unge av någon annan :) Finns många ungar till salu nu ^^
aa:P Men det var lite speciellt för hon köpte den kaninen av min syster när hennes kanin fick ungar
#7 Jättebra inlägg! Bra att du förklarar, hoppas många läser. Håller med!