Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2823 ggr
Emelie-E
0

Kissar blod?

Har nu märkt att en av kaninerna kissar blod.. Har iaf gjort det två gånger idag.. När jag märkte det första gången tog jag bort det, och nu är spånet rött igen..

Mamma sa att kan bero på att hon brunstar? Men jag tror inte det..
har visserligen bara haft hanar förut, så vet inte.

Sen undrar jag en till grej, hur vanligt är det med kaniner som hugger efter en när man klappar dem eller ska släppa in dem i buren?
Hon har inte bitit mig än, men det är inte långt ifrån..

Baralisah
0

hm det dära med kisset kanske det kan vara att du gett mkt morötter? det färgar av sig ..

Nej det är inte vanligt…. det dära med att kaniner hugger.. :/

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Emelie-E
0

Nä, morötter har dem bara fått en gång.. Ligger visserligen lite i buren, men det är inte mycket alls.. en halv liten eller så..

Misstänkte att det inte var vanligt.. Jag gillar inte när hon gör så.. Kan man träna bort det eller något?
Om hon fortsätter så kommer jag nog tyvärr inte vilja ha kvar henne :(

aliciia
0

Hur gammla ä pluttarna ?

Emelie-E
0

vet inte riktigt, men runt 1½ år..

aliciia
0

Okej. tonåren kan det bara, det kan oftast tränas bort :)

vad har kaninerna fått för mat ?

Emelie-E
0

Jag hoppas det, för hon är väldigt snäll och nyfiken av sig annars=)

Det är pellets och hö.. Grönsaker får jag inte i dem.. Morötter och äpplen går, men inget jag ger varje dag..

aliciia
0

#6 " _Grönsaker får jag inte i dem " ?

_Morötterna kan vara "felet"

Emelie-E
0

Där de bodde förut fick de inget sånt alls.. Bara morötter och äpplen.
Så det är svårt att få i dem andra grönsaker.. Men jag försöker..

Ska ta bort de morötter jag har i buren, och se om de blir bättre.. De har legat där ett tag, så de har inte ätit mycket av dem.

Kawaiih
0

Sen kan även spånet se röd aktigt ut när de kommer kiss i det… De gör de för mej men de är inte blod. Blod är de mer klumpar i och mer trögflytande…

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

FijaahM
0

Min kanin får "rött" kiss av när hon äter maskroser ^^

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Kawaiih
0

#10 samma för mej med. och de äter hon i hagen och pappa ger henne 2-3 st. när han åker hemmifrån till jobbet och när han kommer hem. :)

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Emelie-E
0

Maskroser har dem inte fått av mig, men maskrosblad finns det i buren, men de äter inte mycket sånt alls.. Varken gräs eller maskrosblad.

thexclub
0

Maskrosblad & morot är väl de vanligaste skälen till att kaniner får rödaktigt kiss.

Det är stor skillnad på blod och färgat, blod är oftast väldigt rött och väldigt farligt, medans rödaktigt kiss oftast beror på att kaninen ätit något som färgar av sig och är inte farligt =)

the vanity, it becomes insanity

Emelie-E
0

Jag ska kolla lite mer noga imorgon..
Eftersom de kom till mig i onsdags, så är jag lite nojjig..