HJÄLP!
Jag har två kaniner av rasen gotlandskanin, när jag köpte dom hoss uppfödare så åt dom endast grönsaker, inget pellets. Men jag har börjat gått öevr på lite pellets nu och grönsaker också! men jag vill gå över HELT OCH HÅLLET till pellets, går detta? Dom är vana vid pellets och äter det varje dag. Jag ger dom vitakraft, inte gnagarblanding utan vanliga små.. pinnar? XD Ärd et bar foder?
Sen? hur mkt ungefär kan man ge till en kanin i den storleken?
Finns det ngt som gör att kaninens päls växer?
Mvh Sara
Gnagar bladning ska man iaf. inte ge, det är lite för fett :) Vanligt pellets (t.ex. Lottie, stampe, rabbfor, carrier etc.) är bra att ge ;d Vet inte vad vitakraft är för pellets så ;)
Börja med att ge lite i taget, t.ex. någon matsked. Sedan ökar du, till slut kan de äta bara pellets (såklart fri tillgång till hö också, och ge grönsaker ibland bara ^^)
Gotlandskaniner växer väldigt fort även utan kraftfoder så detta kan vara den största anledningen till att uppfödaren inte vill ge dem pelleterat foder. Rasen är väldigt "tålig" och mår bra av att bara äta hö och grönsaker och kan lägga på hullet ordentligt om de får kraftfoder. Pellets är dessutom bara ett komplement oavsett Vilken ras? man har.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Om gotlands kaninen är så tålig osv.. som #2 skriver (kan inte något om gotlands kaninen) räcker det kanske med att ge lite lättare pellets som inte är lika fett/protein rik, vet inte men bara ett tips?.. t.ex. rabbfor har jag hört är till för kaniner som ska bli kött… så det samllar sig lite mer hull typ snabbare.. än t.ex. lottie. Är inte säker nu men har för mig det ;)
Kanske lottie elr carrier kan vara något ^^,
Ligger kaninen bra till i hullet ser jag ingen som helst anledning till att lägga till pellets i födan.
Bara onödigt!
Mina två vuxna kaniner, främst den ena som jag misstänker har endel gotlandskanin i sig, äter väldigt sällan pellets, brukar ge som godis bara. Vill hellre kunna ge bra med grönsaker utan att hon ska bli tjock. Varför vill du ge pellets istället för grönsaker? Som jag förstår det vill du helt sluta med grönsaker??
Alltså..
Pellets är inte kaninens föda, pellets är lite tillskott till maten. Du ska absolut inte gö över helt och hållet till pellets.
Kaninens huvudföda är HÖ, det ska största delen av kaninens foderintag bestå av.
Till höet så ger du även grönsaker, gräs, kvistar, genar, blad, växter, frukter osv.
Pellets är lite tillskott. Antingen ger du pellets varje dag, några dagar i veckan, en dag i veckan eller inte alls.
Åter igen: Gå INTE över helt och hållet till pellets. Pellets är INTE mat, pellets är tillskott. Du måste inte ge pellets över huvud taget om du ger dom rikligt och varierat med grönsaker och växter (utöver höet), men pellets går fint att ge som tillskott. Inte som basföda.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Vill bara påpeka en sak. Jag ger inte mina kaniner någon pellets på sommaren, för jag anser det är onödigt. För de har redan så pass bra hull. Men när det är vinter så får de varsin skål halvfull med pellets :)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet