Problem i hagen...
Idag och igår när jag skulle ta upp millan ur hagen så har hon kommit på en idee för att inte behöva bli upptagen.
Den ideen är att hon springer runt runt runt i racer fart så jag inte får tag på henne direkt. Tidigare har hon bara suttit och väntat på att få bli upplyft.
Idag när hon sprang runt så försökte jag först få tag i henne. Sen bara sitta och vänta på att hon skulle komma men hon fortsatte och springa. Sen så ställa som ett hinder ivägen för hennes bana som hon sprang men hon bokstavligt flög över det. till sist så fick jag tag i henne. Men jag vill inte ha en sån relation till henne att jag ska behöva göra så här.
Så min fråga är hur ska jag göra för att inte få henne och springa runt runt när jag ska ta upp henne.
Hon tycker de är obehagligt precis i lyftet emellan backen och famnen. Men de har inte varit ett sånt stort problem tidigare.
Jag har en teori om varför hon kanske har blivit så här. De är kanske för att hon har fått varit ute hela dagarna under sommarlovet och nu när skolan börjar så blir de bara 3-4 timmar per dag dom dagar jag går långdag. Kortdagarna blir det 5 tim. Men hon är lixom van vid 12 timmar nu sen sommarlovet…
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Jag kanske ska minska ner hagen lite så hon inte har lika stor spring möjlighet tills hon har lugnat ner sej lite…
Hanna, 22år, Uppsala

Det verkar vara flera som har problemet med sin kanin att den springer iväg när man försöker lyfta den.
Om du har en kompostgallerhage så kan du sätta ihop två kompostgaller, och sen "stänga in" kaninen med dem när den är still. Det kan ju visserligen vara svårt om kaninen springer hela tiden.
Annars råder jag dig bara till att sitta still och vänta. Du kan ju passa på att göra lite annat tills kaninen lugnat ner sig, t.ex läsa en tidning eller så. För såsmåningom lär kaninen sluta springa och då kan du försöka lugna den.
the vanity, it becomes insanity

#2 Japp, Men om jag kommer in i hagen och sätter mej på hennes låda först och tar och drar handen i gräset då kommer hon direkt typ. Men de är när jag försöker gå fram till henne innan hon har kommit till mej som de blir fel. Men de känns så fel och ta upp henne då när hon kommer fram eftersom om jag gör det så kanske hon inte kommer fram nästa gång…
Hanna, 22år, Uppsala

#3: du kan ju göra så att du går till henne flera gånger om dagen =) Vissa gånger kanske du bara ger henne t.ex en morot eller kelar med henne, och nån gång så lyfter du henne.
the vanity, it becomes insanity

Jo, de va så jag gjorde under sommarlovet. Va där titt som tätt. Ca. 4 ggr/timmen. Annars va mamma och pappa där omkring buren hela tiden i stort sätt….
Men de är nu när jag kommer hem ifrån skolan osv. som jag inte har kunnat va där ute riktigt lika ofta. Utan de blir nån gång ibland. Men om jag gör så att går minst dit 2 gånger då jag bara gosar med henne. Om jag ska lyfta henne 1 gång t.ex. så minst dubbelt så många gånger gos som lyft :D
Hanna, 22år, Uppsala