Sinnen
Hur bra är kaninens syn, hörsel och luktsinne, om man jämför med t ex människans och hundens ?
hörseln är mycket mycket bra, vet ja iallafall, då kaniner ex i det vilda kan höra hur en rovfågel flyger ovanför dem.
Medarbetare på Hundar.ifokus

kan kaniner vara döva ?? kanske lite konstig fråga men jag tror min kanin har nedsatt hörsel iaf…
#1 Okej :)
#2 Ja, dom kan både vara döva och ha nedsatt hörsel.

okej tack för hjä'lpen=D
Vädurar brukar ju kunna ha lite mer nedsatt hörsel än de raser med uppåtstående öron, just av den anledningen att öronen ligger ner.
Det blir då lite svårare för de att uppfatta ljud lika lätt som andra raser.
Det har jag märkt på mina.
Järnsaxa hör på en gång jag kommer (pratar högt för att "förvarna") och blir inte ett dugg skraj.
Men resten av gänget blir att rycka till, ungefär som om de inte hört mig komma.
Jag tror vet iaf. att kaninen hör betydligt mkt bättre än oss. Syn eller lukt vet jag inte ;)

#5 okeej för stumpan som har lite nedsatt hörsel är en DVV….sen har jag en kanin med uppåtstående och han hör bra hanXD
Som många andra skrivit så har de bättre hörsel. Synen vet jag inte men de har nog iallafall mycket bättre luktsinne än människor, man ser också ofta att de vädrar med deras nosar. Man ska ju heller inte ha kaninerna nära starka lukter.
Kastanjegårdens Kaniner

putt, syn då? :)
För när jag bär millan till buren så fort jag kommer 2 meter framför börjar hon sprattla. (Ifall hon har varit i hagen och inte vill gå därifrån…)
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering