Avmaskning?
Jag har länge funderat ang. avmaskning på kaniner. Undrar om man behöver avmaska, hur ofta och vad ska man använda? Och vart man isf kan köpa detta? Och vilka symtom får en kanin när den har mask?
Vill endast ha svar, inga onödiga inlägg, om du vill skriva, putta istället :) Hoppas någon kan hjälpa mig!
jag avmaskar bara mina kaniner när jag tycker det behövs, jag brukar avmaska dom t.ex. när dom blivit underviktiga och inte går upp i vikt av mer pellts etc. Det är iaf. den symtomen jag vet. Vissa säger också om dom fäller otroligt mkt konstant. jag köper avmasknings medlet på apoteket (för hund och katt egentligen). Avmaskar inte t.ex. varje kanin antal gånger per år, utan somsagt när jag tycker det behövs, det har inte behövts göras på alla mina kaniner endast 1-2 stycken, fast syrrans kaniner har behövs lite fler.
#1 Okej, tack! Vilken mängd brukar man ge? :)
Så att man inte ger för mkt, men ingen av våra har ju direkt magrat, tänkte bara ifall att :D
#2 Det står på för packningen, tror det är "ett mått" 8som finns på "sprutan") per kg.

Avmaskning för ofta / eller vid onödiga tillfällen (då kaninen inte ens har mask) kan leda till att kaninen blir imun och det blir ett problem sen när kaninen verkligen behöver en avmaskning. Därför avmaskar jag bara när jag verkligen har sett mask och är 100% säker på att kaninen har mask. En kanin kan ju vara mager pga många andra anledningar än mask =)
Jag har bara avmaskat en kanin och det var en gång. Då ingen av mina andra kaniner visade tecken på mask avmaskade jag inte dem.
Tecken på mask är att kaninen magrar, ev. diarre och ett säkert tecken är att du ser små vita maskar i avföringen.
the vanity, it becomes insanity