Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 755 ggr
[Wera]
0

Wiener teckningen

Jag tycker att kaniner (främst teddy pällsade) som har teckningen wiener.. blivit ganska lätt sålda, ganska snabbt också nu under 2008. Jämförelse med "ren tecknade" (t.ex. madagaskar, utan wiener) blivit lite mer svår såldare (fast fortfarande sålda men inte lika snabbt som wiener tecknade).

Undrar nu… tror ni att det kommer fortsätta bli lätt sålt på wiener tecknade eller tror ni att de "ren tecknade" kommer bli snabbare sålda, istället för wiener tecknade?

:D Skriv vad ni tror…

Michiis
0

Tror det beror på om man ska ställa ut eller såå ;P

// Michis

[Wera]
0

#1 Jo men teddysen då, som ännu inte blivit godkänd!

Angel-91
0

winertecknat bär på genen blåögt och många kunder tycker det är vackert med blåögon. det finns inte heller så många sånna då det är en väldigt ny färg och kan användas i vit-blåögd kaninavel. nackdelen är ju att färgen är inte godkänd och kaninungarna inte kan ha stamtavla eller vara med i utställningar.

matilds
0

Jag rent ut sagt hatar wiener. Förut gillade jag det, och ville föda upp det. Men när man inser att det inte finns något mål med wiener Avel, så kommer man även att hata det ;)

Det är så mycket bättre att renavla! Det kommer bli mindre skitsnack om teddyn när den blir godkänd, och jag är så himla trött på allt skitsnack och alla som trackaserar en o.s.v.

Ska man avla på wienertecknade kaniner, ska man använda dem i vit blåögdavel, inget annat.

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Zvintos
0

#3: Det finns visst väldigt många sådana.
Det är ju det som är själva problemet med teddy-aveln (både vädur och vanlig?), att det finns alldeles för många som är wienertecknade eller bär på det.
Detta förstör när man försöker få fram godkända färger.

Wienerteckning är inget direkt nytt fenomen.
Det har funnits länge.
Däremot verkar det ha blivit väldigt populärt på senaste, och det är antagligen därför man ser fler kaniner med det.
Sen är wienerteckning ingen färg, utan en teckning.
Teckningen är inte godkänd och själva kaninen som är wienertecknad kan inte ha stamtavla, nej.
Men avkommorna som blir vit blåögda kan ju det.
Enda färgaveln som wienerteckning gör någon nytta i (om man för säga så utan att någon blir arg?) är ju egentligen vit blåögd.

#0: Huruvida det kommer fortsätta vara lättsålt eller ej, vet jag inte.
Fast det är väl inte det viktigaste i aveln? =)
Visst är det bra att få de överblivna sålda.
Men först och främst ska man väl tänka på sig själv.
Vill jag ha dessa färger/teckningar, vad kan de göra för min Avel m.m.
Inte huruvida man kan para för att få de flesta sålda.
Så fokusera mer på din Avel och vad dina kaniner (och blivande kaniner/parningar/kullar) kan göra.
Och ska du fundera på hur snabbt de blir sålda, så tänk på vad du vill att dina kaniner ska bli sålda till.
Ska de kunna användas i färgavel (förutom vit blåögd) blir de nog väldigt svårsålda, då det som sagt förstör en hel del med blåögdt-genen.
Ska de däremot säljas till barnfamiljer odyl, säljer nog wienerteckning bra pga sitt utseende.

matilds
0

Tycker även att man som uppfödare uppfattas mer seriös om man inte avlar på wiener. Jag har fått väldigt mycket positiv resoins också, men man får ta en hel del skit när man håller på med teddyn. Så är det bara ..

Och ja, wiener är lättare att få sålt, lite synd eftersom det blir en ond cirkel.

matilds
0

#5: "Inte huruvida man kan para för att få de flesta sålda." Håller helt med! Det är alldeles för många som tänker så, speciellt teddyuppfödare. Barn tycker det är roligare med en kanin som har en vit fläck i ansiktet och blå ögon.

Väldigt synd att det finns så få som seriöst vill satsa på teddy ..

Evelinaesbjornsson
0

#7 jag har ingen teddy kanin, MEN jag blev otroligt förälskade i dem då jag såg på Jetaimes (stavning?) kaniner. Och tänkte direkt, det där borde vara något. Jag ville köpa någon/några sådana DIREKT och påbörja en seriös uppfödning av teddys. Dock, så är problemet att jag pallar inte kaniner som har lång päls. Det här att jag inte orkar med att borsta deras långa fina pälsar minst 2ggr varje dag, det är det som sätter stopp för min lilla dröm. Om jag hade pallat deras pälsar så hade jag genast startat en seriös uppf av teddys. En underbar kanin. Så det finns faktiskt dom som vill satsa på teddy seriöst. Men, det är inte alla som pallar att borsta deras långa pälsar och verkligen hålla iordning den.

Jag vet, man kanske inte behöver borsta deras pälsar minst 2ggr per dag, men jag vill det då jag verkligen ogillar när dom får trolltuvor. Men, jag pallar inte mer än 2 veckor att göra sådant. Dock hade jag en Fuchs Hermelin i 2år. Som blev borstad 2 gånger varje dag. Hel genomgång av päls på morgonen innan skolan och en ännu mer ordentligare genomgång på kvällen. Pallade inte i mer än 3-4 veckor men jag bet i det sura äpplet och stog på mej med det.

En del av mina kompisar skulle otroligt gärna vilja satsa seriöst på teddys, men inte heller dom pallar deras päls. Detta är mkt synd då, som du säger, det finns så få som satsar seriöst.

matilds
0

#8: Men Hanna på Jetaimes föder ju upp wiener. Så nu förstår jag inte vad du menar.

Och jag vet att pälsen sätter stopp för många. Antingen tycker man att dem är fula eller så är det för jobbigt. Men det är ju bra att folk inser sina begränsningar iallafall, och inte köper bara för att de vill och sen kommer på att de inte hinner/orkar/vill.

Själv tycker jag att det är underbart att borsta mina kaniner. Då får jag ju umgås med dem extra mycket? Jag tror att det är få kaniner som får så mycket uppmärksamhet och gos som en teddy.

Jetaime
0

Wienerteckning.. jag avlar inte på wienertecknat för att det säljer bäst, jag avlar på det för att jag är alldeles överförtjust i det, och jag skulle inte kunna tänka mi att avla på tex. helfärgad madagaskar (bara för att säga nått), visst det är fint och så, men om man tycker om wienerteckning, och ovanliga och "roliga" teckningar så ska man väl få avla på det! Men ja jag håller med, många avlar på det bara för det säljer bra och att dom kan ta mkt för det och då kan jag också tycka att det är många som dras till teddyn, alltså öseriösa uppfödare, bara för dom tänker bara på pengar…

På tal om päls (förlåt för lite ot nu) så har jag haft med Emil på hopptävlning när jag har tävlat med william, och vissa bara älskar honom och skulle vilja ta med honom hem men man får höra en del taskiga saker också, både om pälsen och ögonfärgen faktiskt. Antingen så avgudar man teddyn eller så gillar man den inte alls.

Evelinaesbjornsson
0

#9 Du sa ju att det är för många som avlar oseriöst på teddyn. Jag skulle satsa stenhårt på teddyn och avla med färgen Svart och Blå Mantlat. Men det är pälsen som sätter stopp.

#10 Tkr Emil och William har ett otroligt sött utseende.

thexclub
0

Jag har personligen inget imot wienerteckningen. Förstår väl "problemet" en del inom teddysarna har med att många avlar på just wiener.
Men annars har jag inget problem med att äga en wienertecknad eller folk som föder upp wienertecknat. Det är väl enbart att det inte går att ställa ut dem. Sen om folk avlar okontrollerat mycket på wienertecknat så att det snart bara finns kaniner som bär på wienertecknat, då går det överstyr.

Men sålänge det inte är så "kritiskt" så klagar jag inte..

the vanity, it becomes insanity

ciss
0

Jag har en wienertecknad teddyvädur, när jag såg henne blev jag kär direkt och visste att det var henne jag ville ha, även om hon har en vit tass, en vit fläck i ansiktet och blåa ögon, så var det henne jag ville ha. En underbar kanin som jag kommer ta en kull på, men då kommer jag para henne med en vit blåögd.

Jag tycker inte att man ska para wienertecknade kaniner med rena färger, istället kan man använda dem för att förbättra vita blåögda kaniner, t.ex päls och kropp.

Jag håller med Matilda, jag tycker att det är bland det mysigaste som finns att borsta Candy. Jag borstar henne en gång om dagen och det räcker gott och väl, när hon bodde ute och det var fuktig luft hände det ibland att jag borstade henne 2 gånger om dagen för att den inte skulle "kaka" sig. Och att det är få kaniner som får så mycket uppmärksamhet och gos som en teddy, det tror jag med!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Jetaime
0

#11 tack :))

Evelinaesbjornsson
0

#14 Varsågod:)

matilds
0

#11: Och du sa att du ville ha en från Hanna (Jetaime) som alltså har wiener, men att pälsen satte stopp. Så - hur ska du då kunna avla bort från wiener?

#12: Grejjen är att det ÄR kritisk, iallafall inom teddyaveln. Det finns extremt få teddysar i Sverige som inte bär på wiener. Samma sak i Tyskland och Holland.

Nicolina
0

Jag tycker wiener är otroligt vackert, men så är jag en sån person som nästan alltid fastar för tecknade djur oavsett art. Men samtidigt så förstår jag det stora problemet som teckningen tillför och i det avseendet så håller jag med matilds och _NinniH.

_Men som sagt, jag kan inte låta bli att tycka att de är vackrare än en enfärgad kanin… så är det. Och djuraffärer köper för det mesta in tecknade djur för det är vad barnen fastnar för, både hamstar och kaniner ska ha roliga fäger och teckningar och kan tänka att det har varit så i alla tider och troligen kommer fortsätta vara så.

matilds
0

#17: Jag tycker också att de är vackra. Tyvärr är det ju många som gör det ;)

Men sedan finns de även manteltecknat! Och det är nästan snyggare tycker jag. Iallafall en bra mantelteckning :)

Noa-Nisse
0

synd att inte wiener blir godkännt då.. för det hade ju löst alla problem ^^ igentligen…

jag tycker att wienertecknade teddysar är mycket finare än vanliga som t.ex. svart eller viltfärgad. jag hejjar på för att få den godkännd och jag hejjar på för wienertecknade kaniner (Y)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Impad]
0

Jag avlar på teddysar med wienerteckning och älskar det personligen. Just för att färgerna kan variera så mycket. Man kommer aldrig vara säker på hur alla ungar i en kull kommer se. Utan det är som att få napp i fiskedamen på barnkalaset när man var liten :)

Målet är att få fram holländarteckning med blåa ögon, iaf hos mig!

KvirrZ
0

#19 Wiener kommer inte bli godkänt ;)

#20 fast tänk på att det inte heter holländartecknat, det ÄR wienertecknat.

- Mvh Emma

Zvintos
0

#19: Läs min artikel "om wienerteckningen", så står där varför den aldrig kommer kunna bli godkänd.

#21 Exakt.
Står också i min artikel.

Noa-Nisse
0

jaha det var ju synd.. jo jag har läst artiklen, men eftersom jag inte är så haj på det inom aveln och olika teckaningar och färger o.sv. så fattade jag knappt vad där stod..men skit samma ^^ haha

Medarbetare på Hundar.ifokus