Köpa och sälja..
_Tänkte starta en disskutionstråd om att anledningar till sälja kaniner..
_
Frågor:
*Är det okej att sälja en kanin pga fel färg/teckning/ras?
*Är det okej att sälja en kanin för att köpa en ny?
*Är det okej att sälja en kanin för att den inte går tillräckligt bra på utställningar/hoppning?
*Är det okej att sälja en kanin för att man inte kan avla på den?
Med "okej" menar jag vad NI tycker, det går ju inte direkt att förbjuda folk från att sälja en kanin.
the vanity, it becomes insanity
***Är det okej att sälja en kanin pga fel färg/teckning/ras?
**Hur kommer det sig att man skaffat fel från början? Verkar dumt tycker jag.. Det är väl okej, men känns ju fruktansvärt onödigt tycker jag.
Inte för att bara köpa en ny. "Åh, jag har tröttnat på min kanin.. Men vänta! Kaninungar är ju så söta, och det är alltid kul ett litet tag med ett nytt djur. Jag byter ut dig så blir det nog lite roligt".
Absolut inte okej.
Om man inte klickar och det inte funkar mellan ägare och kanin, så att kaninen blir lidande av det, så kan man sälja den och sedan skaffa en annan kanin som det förhoppningsvis fungerar bättre med. Men oftast är inte den här anledningen okej för mig.
*Är det okej att sälja en kanin för att den inte går tillräckligt bra på utställningar/hoppning?
Hmmm… Ja, det är okej. Fast jag är lite tveksam men jag måste nog ändå svara okej. Mer okej än inte okej iaf.
***Är det okej att sälja en kanin för att man inte kan avla på den?
**Ja, det är okej.
Tycker jag! Dock kanske någon vis person kan få mig att ändra åsikt på någon punkt ;) Men så tycker jag just nu iaf.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

**Jag förstår personligen inte hur man kan sälja en underbar kanin endast för att den har "fel färg" eller så. Det är som att göra sig av med en vän för att han/hon har rött hår och man inte gillar rött.
Så nej, jag tycker inte det är okej.
Beror lite på vad det är för anledning. "klickar" man inte (och då inte efter bara några dagar utan efter att ha umgåtts ofta med kaninen i åtminstonde något halvår) tycker jag det är okej.
Om man bara vill ha en ny söt kanin, så nej.
Varför köper man en kanin endast för hoppning/utställning? Har aldrig förstått mig på anledningen "jag har inte tid för kaniner som jag inte kan ställa ut" eller liknande.
Liksom, hallå? Va? Du får ju inte mindre tid bara för att en kanin inte går att ställa ut/ hoppa med. Visst får man en kanin mindre att ställa ut/hoppa med. Men det kan man väl ändå leva med?
**Nja.
Jag tycker att allt detta KAN vara ok..beroende på situationen osv. (och med det menar jag inte att jag själv skulle göra det). Anledningen till att jag tycker det är att jag inte tror att man om man tycker mycket om kaninen säljer denne pga nån av dessa anledningar, och tycker man inte om/kommer överens med kaninen kan det enligt mig vara bra att sälja den för att kaninen ska få en chans att bo hos någon som älskar den, för det tycker jag alla är värda. Tror varken det är kul för en kanin eller en matt/husse att inte komma överens. Jag tycker tex att de är kul med hoppkaniner och det vore jättekul om mina kaniner ville hoppa, men Lilo lägger sig på banan, hade jag inte tyckt om henne så hade jag ju kunnat sälja henne men eftersom jag älskar henne så bryr jag mig inte utan hoppar med de som vill det.
Köper man en avels/utställningskanin av en uppfödare som säger att denna kanin troligtvis kommer gå bra och så visar sig ha ett diskvalificerbart fel vilket skulle leda till att man varken kan ställa eller avla på denna kanin tycker inte jag att det vore fel att lämna tillbaka/sälja vidare kaninen till kel…Oj har skrivit massa babbel nu och kanske ingen som förstår eftersom jag är kass på att förklara men det jag vill få fram är alltså att jag tycker att det kan finnas ok scenarion till alla dessa punkter, däremot tror jag även att det kan finnas scenarion till var och en av dessa punkter som jag inte tycker är ok… säljer man en kanin då den blir vuxen för at köpa en söt unge och sånt tycker jag absolut att man ska sälja men INTE köpa en ny kanin (eller annat djur).
Ev. om man ska ha den till Avel och man avlar för det mesta någon annan ras eller om man håller på att byta ras i sin uppfödning. Men jag tycker inte det är okej bara för att det är fel teckning eller färg.
**
*Är det okej att sälja en kanin för att köpa en ny?**
Det beror lite mer på varför man ska köpa en ny tycker jag, om det är som jag sagt ovan att man som uppfödare hållar på att byta ras tycker jag att det är okej, men jag tycker inte att det är okej bara för att man har sett en annan kanin man hellre vill ha. Har man skaffat sig en kanin så får man ta ansvaret för den och det är inte vettigt att byta ut den mot en ny så som du gör med för gamla prylar.
**
*Är det okej att sälja en kanin för att den inte går tillräckligt bra på utställningar/hoppning?**
Nej, det tycker jag inte. Lite som frågan ovan, man byter inte ut en kanin på samma sätt som man byter en tv när den är för dålig. En kanin är en levande varelse och då tycker jag att man ska acceptera den som den är och kanske hitta något annat som den på bra på.
**
*Är det okej att sälja en kanin för att man inte kan avla på den?**
Ja, om man håller på med en uppfödning tycker jag.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Nej. Eller jag vet inte riktigt… :S Men jag håller lite med Tina där, varför köpa en kanin med "fel" färg eller teckning över huvudtaget? ;S Om man har köpt kaninen för kel och till exempel ska börja med Avel och pga rasen, färgen eller annat inte kan ha den i den renrasiga aveln, så tycker jag att man ska behålla den för kel! :)
Nej, jag skulle aldrig göra så om det inte vore så att jag och kaninen inte passade ihop. Om man verkligen gillar kaniner och har intresset, gör man nog faktiskt inte så. :)
***Är det okej att sälja en kanin för att den inte går tillräckligt bra på utställningar/hoppning?
**Nej… jag menar, om man bara har kaniner för att tävla med dem, varför då ha kaniner över huvudtaget? :S De är inga tävlingsmaskiner direkt, utan levande varelser och ska behandlas som sådana! :)
**Ja, det beror på. Om man hittar ett bra hem åt kaninen, där den kan få mycket uppmärksamhet och så, varför inte? :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
**Jag skulle nog skälv inte göra det. Men som uppföadre kan jag ju förstå. Om man tar en kull t.ex. för att få fram bra blåa. så vi säger att en blir svart (av någon anledning, denns svart är otriligt fin och vacker. och dem stälde ut den och fick höga poäng säger vi). så tycker jag att det är okej att göra sig av med den eftersom det var ju inte tänk från början att ha en svart kanin. Man kan inte ha hur många kaniner som helst. Som privat person; Mjaa. Tvecksamt. Man borde ha en bättre anledning. Skaffa en till i så fall (A)
***Är det okej att sälja en kanin för att köpa en ny?
**I vissa fall då kaninen är jobbig. T.ex. Agrresiv, men bara behöver mer kärlek och en matte/husse med tåla mod. Då man säljer kaninen för både matte/husees och kaninens bästa. Ja då. Fast då säljer man till en ny ägare som har TID för kaninen. Annars, väldigt tvecksamt.
Eller som en uppfödare håller på att byta ras/färg.
***Är det okej att sälja en kanin för att den inte går tillräckligt bra på utställningar/hoppning?
**Ja. En del har begränsade platser att ha. Man kanske har köpt två kaniner att ställa ut med. Och så är ena inte så bra som man hoppades på. Och man har ändå inte riktigt "klickat till" för kaninen. Då tycker jag att det är upp till en själv. Men jag skulle nog ha kvar. Det beror för mig hur nära man är kaninen. Skulle nog ändå ha kvar. Vem vill inte ha en vän att skutta i skogen med och låta den hoppa i lingonriset medan man plockar till den?
Nå väl, hoppningen. Alla kaniner är inte stjärnor. Träna hemma bara då? Aja svårt fråga. Det beror på mycket. Plats, hur några du är kaninern, hur "dålig" den nu var osv. skulle personligen nog ha kvar som sagt.
**Ja, som sagt. Alla har inte 100platser till sin lilla uppfödning som man kanske har. Så har man på nått sätt fått en kanin som man inte kan avla på. Visst att man kan sälja den då. Men om man ska sälja pga detta bör amn (tycker jag) tänka över detta en extra gång.
Det var de X)
PS. Älskar dig Omi! <333 DS. X)
Jag skulle säga ja på alla frågor, i avelssynpunkt.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Jag tycker det är okej att sälja om kaninen inte passar ändamålet den köpts till. Tex om man avlar och kaninen nollas på utställning eller om man byter ras/färg, vill sälja och behålla avkommor eller få in nytt blod etc. Om man köper en kanin till hoppning som inte hoppar osv.
Jag tycker inte det är okej att sälja en vuxen kanin bara för att man vill ha en ny unge. Jag tycker inte det är okej att sälja en kanin för att den är aggressiv, då tycker jag man ska ta sitt ansvar och antingen lägga ner tiden som krävs eller avliva om kaninen mår dåligt och därför är aggressiv.
Trivs man inte med sin kanin kan den ju må bättre hos någon annan…
Det beror ju faktiskt lite på.
Hade jag införskaffat, låt oss säga fransk vädur i blå mantel, men upptäcker att det inte är rätt ras för mig utan istället kommer på att jag vill börja avla på dvärgvädur i viltgult.
Då kan det ju vara OK att sälja dessa.
Man ska ju hålla på med det man tycker är roligt.
Hade jag dock bara hunnit införskaffa 1 frasse, hade den fått stanna som maskot.
Håller man på med Avel, så är ju det här något som man måste göra för att komma framåt.
Speciellt om du har en småskalig.
Ju större uppfödning, desto större utbud brukar man ju kunna ha.
Det beror lite på anledningen till att man vill sälja den gamla.
Är det för att den är tråkig/ful, så nja.
Har man däremot köpt en kanin som ska fungera i barnfamilj, och sen blir helt omöjlig (aggressiv) och farlig att umgås med, så kan jag förstå ifall man gör sig av med den (antingen lämnar tillbaka till uppfödaren, säljer eller avlivar).
Det får väl var och en bestämma.
En kanin som gått dåligt på utställning behöver inte ge dåliga avkommor för det.
Med rätt partner kan den (inte alla) ge jättesnygga avkommor.
Så utställningspoäng är inte allt.
Det gäller att se kaninens avels-potential.
Håller man på med Avel, så är ju en fördel att kaninerna går att avla på.
Som uppfödare kan man ju inte behålla varenda unge ur varje kull, då skulle man ganska snabbt drunkna i ungar.
Man får spara den/de som är mest lovande och sälja resten.
Men bara för att man själv inte har användning för den, så betyder inte det att den är helt värdelös inom Avel överhuvudtaget.

Kul med olika åsikter/synvinklar =)
#9;Håller med dej helt och hållet! (Y)
Med vänlig hälsning,
Jenny
*Är det okej att sälja en kanin pga fel färg/teckning/ras? Nja.. om det är i Avel , men annars inte ..
*Är det okej att sälja en kanin för att köpa en ny? Nej, det tycker jag inte
*Är det okej att sälja en kanin för att den inte går tillräckligt bra på utställningar/hoppning? Nej, det tycer jag inte
om det är avkommor och det inte går, Ok..
Håller med #9.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
För uppfödare, ja(om de ska byta inriktning eller liknande). Inte om man köpt en kanin till kel och sedan ångrar sig och har fastnat för en annan teckning istället -.-'
Om det är en kelkanin och man upptäcker att man inte passar ihop med den rasen(inte kan sköta den ordentligt/har fel temperament osv), då är det också okej att sälja kaninen.
**
*Är det okej att sälja en kanin för att köpa en ny?**
Jag är väldigt emot det. -.- Har sett flera fall där det hänt och det irriterar mig så mycket! I Avel kan det vara okej ibland, men inte alltid. :/ Tycker att man ska ta hand om de djur man har och inte flytta runt de hipp som happ.
Men om kemin verkligen inte stämmer mellan personen och kaninen, då är det ok.
**
*Är det okej att sälja en kanin för att den inte går tillräckligt bra på utställningar/hoppning?**
Om man är uppfödare, ja(för det är ju oftast vad de strävar efter), om man bara ska ha en kelkanin egentligen: NEJ.
Än en gång: Om man är seriös uppfödare, ja. Men om man bara vill ta en kelkull på kaninen: Absolut inte!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
**Ja, det tycker iaf. jag om man inte tirvs med rasen t.ex. elr fel för aveln om man kanske bytt inrikting etc.
***Är det okej att sälja en kanin för att köpa en ny?
**I vissa fall. Om t.ex. man har Avel och då har plats brist för annan avels kanin för att ha in annat blod etc. Elr om man inte har den tiden som kaninen kräver om t.ex. den är agressiv eller liknande.
**Njä, tycker inte jag. Fast asså om man satsar hårt på utställning t.ex. så kan det väl vara okej att sälja och köpa en "bättre" om man nu vill det, och man hade tänkt avla på den för att få fina avkommor. När det gäller hoppningen tycker jag inte det är så OK. Hoppningen handlar ju främst om att man ska ha roligt, och man tränar!
**Ja, om man inte har plats för ha den som "kel kanin".
De mesta, svarar jag ja på för men mest för avels synpunkt som MarHai skriver.
Jag tycker kort och gott att det är upp till var och en. Så länge man ser till att kaninen får det bra är alla alternativen helt ok för mig. Dessutom tycker jag det är ruskigt fel att behålla en kanin (eller ett annat djur med för den delen) bara för att "man inte får" sälja den. Då ser man verkligen inte till djurets bäst.