Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 709 ggr
Quette
0

Vad för mat?

Jag har två kaniner på ca 3år (en lejonhuvad och en dvärgvädur/lejonhuvad).

Jag har fått höra att maten i djuraffärer inte alls är bra och behöver därför tips? på annat bra foder, hur man går över till det nya fodret och hur mycket de ska få.

De är två honor som bor tillsammans innomhus. Men de är ute ca varrannan dag i en stor Hage i ett par timmar. Jag hoppar med dem någon gång in veckan och går ut med dem i sele :)

vad kan du rekomendera för foder? Hur mycket? Och hur ska jag gå över från det gammla till det nya?

:D

Tina-A
0

Jag köpte lösvikt pellets förut och det tyckte jag var jättebra! De hade det på min djuraffär så jag var såå nöjd :)

Sen finns det ju också vissa märken, tex stampe, carrier, lottie osv. Det finns på vissa djuraffärer, vissa mataffärer och på 'granngården'-tror jag.

Man brukar säga att pellets, till dvärgraser, kan man ge ca 2msk av om dagen. Sedan självklart fri tillgång till hö och även grönsaker, gräs, pinnar, frukter osv :)

Hur man går över.. Det gör man så att man först ger liiiite av det nya utblandat med det gamla. Nästa dag liiiite till. Nästa dag liiiite till. Sen fortsätter du öka på tills det är helt ersatt av det nya. Det borde ta ungefär 1 vecka.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Niike]
0

Jag har haft Carrier vilket jag var supernöjd med! Tyvärr var det slut sist så nu har jag Stampe, men ska byta tillbaks till Carrier igen :)

Quette
0

Okej, tack :) Men hur jag eftersom jag har två kaniner tillsammans? Ska jag då ge dem 4matskedar? :)

Clariiz
0

Jag ger Carrier som jag blandar i Lottie i.
(10kg Carrier, 1½kg Lottie Ä&M, 1½kg Lottie M&L.)
Funkar perfekt tycker jag :)

#3; Anpassa efter Motion, hull, storlek, vikt. Nästan alla kaniner är olika. :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Quette
0

#4 Okej :) Men jag har ingen aning om hur man anpassar fodret.

Quette
0

Hur anpassar man fodret då? Kan ingenting

DarkAnge1
0

du ger den vanliga maten och stoppar lite av den nya, du ökar med tiden mängden av den nya pelletsen och minskar den gamla..
hoppas du förstår jag är verkligen inte bra på att förklara. Om du byter direkt eller för snabbt när den ej är van med med nya maten kan kaninen få magbesvär och dö..

Tarja
0

Japp! :)

Clariiz
0

#6; Du menar så att den får rätt mängd?
Den ska vara i bra hull, du ska känna revbenen lätt men du ska inte se dem, alltså bara känna som lite lätt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

MajaaR
0

Jag tkr att Lottie maskros & linfö är jättebra ;)

[Wera]
0

Rabbfor är bra, och billigt. Annars är väl STampe något, men lite dyrare, oftats ganska smuligt. Carrier ger mer tuggmotstånd, och många tycker det är bra. Själv tycker jag rabbfor är bra ^^

Quette
0

Okej, tack alla!:D