Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1498 ggr
Memsan
0

Vill inte bli dräktig

Har en hona som är strax över året. Har parat henne flera gånger med flera olika hanar. Eller rättare sagt försökt, för hon vill aldrig. Har kollat om hon är röd etc. och försökt para henne då, men hon vill aldrig, utan blir arg och biter ifrån.

Vad göra? Bara inse att hon inte vill?

Hade så hemskt gärna velat ha en kull på henne då hon är snygg och har bra temperament.

Finns det nåt mer att göra? Foder?

[SamY]
0

hmm… Visst provar du när hon är brunstig? Annars är det bäst att para när dom är under ett år. jag kom inte ihåg varför men gå in på google och sök på kaninavel och välj andra "artikeln". Där någonstans står det varför. :)

Sashhi
0

#1 - Hon sa ju när honan var röd, alltså så var ohn brunstig.

Not your mom, not your milk.

Memsan
0

Precis. Grejen är att jag har försökt i flera månader, eftersom hon är över året nu börjar jag bli desperat.

Memsan
0

Tack för tipset. Har läst igenom den. Dilemmat är att jag provat så många gånger, och hon verkar aldrig vara brunstig. Kan hon ha nåt fel?

repekka94
0

#4 jag och min kompis hjälpte våran hona första gången eftersom hon inte velade andra gången gick det själv

Jag höll i honan och min kompis höll upp baken på henne såg inte riktigt klokt ut men vi velade så gärna  ha en kull på henne

Tejoos
0

Hej! Testa att sätta henne bredvid en hane med galler emellan i några dagar så kanske hon blir mer sugen?

Tina-A
0

#6: Bra tips?. Hon kanske måste vänja sig vid hanen först?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Zvintos
0

Kan ju vara att hon inte accepterar hanen också.
Inte hört någon som direkt haft problem med det, men borde ju inte vara omöjligt.

Testa att ge persilja.
Såhär står det på kanin-net om persiljans effekt:
"Bra vid urinbesvär. God hjälp vid förkylning och andra luftvägsbesvär. Stärker immunförsvaret. Lugnande. Antiseptisk. Kan ges till både honor o hanar 10 dagar innan PARNING då det ökar antalet sperma o friska ägg. Även sammandragande effekt på livmoder, använd ej i slutet av dräktigheten.
Innehåller vitamin A och C."

[Niike]
1

#5 herregud…!

Clariiz
0

#9; Det var min reaktion också!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

#10 förstår det !! :S

Tarkie
0

#9 Sådär tänkte jag med ;S

repekka94
0

#9 #10#11#12 tack tack =)

Taci
0

#5, men gud! Trodde faktiskt inte det fanns folk som hjälper till o våldta en stackars kaninhona som inte vill.. Stackars, stackars din hona säger jag bara..

repekka94
0

#14 Tack =) börjar tyvärr vänja mig vid att ni kallar mig och klagar på mig :P

Sorry för Ot

Taci
0

#15, o stolt över det verkar du vara också. Vad bra att du vänjer dig, för jag tänker inte sluta uttrycka mina åsikter :P

Tina-A
0

#15: Du borde inte tacka för att folk påpekar att du utsatt din kanin för våldtäckt. Vad finns det att tacka för? Varför tar du istället inte åt dig och säger att "shit, det var hemskt. jag ska aldrig utsätta en levande varelse för det igen!". Det är mycket bättre än ett "tack" när man gjort något som inte är bra.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

repekka94
0

#17 ok visst men jag är för irriterad för att säga de men jag gör de ju inte direkt mer men med candy var de så bara men ni behöver inte oroa er hon är ju ändå borta så…

Taci
0

#18, men du har ju andra honor, o ingen vill nog att du utsätter någon av dom för samma sak. Därför vill vi påpeka att det är fel att göra så!

Frida-H
0

Faktum är att även stora uppfödare gör så… nämndes på kaninavelskursen. Dock rättfärdigar det ingenting.

Personligen tycker jag det är helt fel då kaniner som, trots brunst, avvisar hanen gång på gång inte ska användas i Avel över huvud taget… Att tvångspara honor med "reproduktionsrubbningar" går helt emot mina avelsprinciper i alla fall.

[Niike]
0

#20 herregud :S instämmer, det är helthelthelt fel och otroligt sjukt att göra så! Är inte honan villig, varför ska man då tvinga henne?! Det är verkligen helt galet!!!

repekka94
0

#20 det är från en bok lr internet jag hört att man kan göra så

[Niike]
0

#22 Allt man hör behöver inte vara rätt.. Man kan tänka lite själv också, om man tror det är bra eller inte. Tänk dig själv om du skulle vara i kaninhonans sits!

Memsan
0

Mycket ska man höra innan öronen trillar av…

Jag delar vissas åsikt också. Vill hon inte så kanske hon inte ska användas i Avel. Likväl som jag inte avlar på kaniner med dåligt temperament.

Har i varje fall bestämt att hon ska slippa bli parad. Hon får vara kelkanin istället!

MajaaR
0

Håller med #23, man kan ju inte gärna tvinga honan att para sig :S ?!!

allasflikka
0

#1 , det är bättre att para en hona första gången under 1 år för att hon kan få problem i födseln , det bildas fett  :P , har jag läst från kaninhörnet på google :P ,

allasflikka
0

i hennes mage :)

Memsan
0

Men snälla, läs inlägget!

Har försökt få henne dräktig sedan hon var 8 månader, nu är hon 11 månader.

Veero
0

Prova att ha hanen och hona att dom bor ihop ett tag?

Thumper-KG
0

Ge henne persilja och ringblommor i nån vecka, och försök sedan igen.
Sätt in honan i hanens bur, inte på gräsmattan eller annan stans.

I en vild kaninkoloni finns en bestämd heraki, och om den utvalda hanen har en låg status i honans ögon, så får han INTE komma till skott med henne. Så man ska ALDRIG tvinga fram en PARNING, honan kan då kasta ungarna vid födseln. Likväl om någon unge i kullen har dågon defekt(som du inte ser) så stöter hon bort den från att dia.

Memsan
0

Tack för alla tips?! Får se hur jag gör, men tror jag struntar i att para henne.

Angel-91
0

en kanin är nästan alltid aggressiv när dom ska paras det är  bara låta dom vara tillsammans i någon dag, dom får ju bara något bitmärke dom dör inte av det. och hannen behöver tid att visa att det är han som bestämmer. det är helt normalt att hon biter det är inte för att hon inte vill katter, hamstrar och många fler djur gör bara så.

Clariiz
0

#32; Tröttnar honan kan hon kastrera honom.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

TotteNumber1
0

#5 måste bara fråga, vart hon dräktig?

Zvintos
0

#32: Jag har aldrig varit med om några aggressiva kaniner när de ska paras.
Är de villiga, så har de inte tid att vara aggressiva.
Då är det bara PARNING som gäller!
Och bitmärken är inte direkt att eftersträva!
Speciellt inte när det gäller utställningskaniner.
Visar kaninerna aggression så är det ju för att de inte vill.
Vill de, så visar de som sagt ingen aggression.
Skulle mina göra så, hade jag tagit de ur Avel på en gång.
För sånt beteende vill jag inte ha hos mina kaniner.

[Wera]
0

Såg en bild på en hane som hade blivit biten av en hona (när de skulle paras) i svansen, usch såg vidrit ut.