Dödfödda ungar, omparning?
Min kaninhona, en dvärgvädur fuchs, har fått två kullar varav båda var dödfödda. första kullen kom 9 mars och andra inatt. Så det var ganska långt uppehåll mellan kullarna. Jag pratade med en annan uppfödare och hon sa att om en honas kaninungar dör kan honan bli omparad direkt för att undvika att honan blir deprimerad. Hon tyckte att att jag skulle para om henne redan imorgon. Men jag är osäker, vill inte att det smilla ska bli för sliten av att föda så snart igen. Hon sa även att honans hormoner och kropp är inställd på att få ungar igen. Men jag vet inte, tycker ni att jag ska vänta till våren eller para om henne direkt? Kommer hon att få missfall igen tar jag ut henne ur aveln. Snälla behöver verkligen råd.
Sjulv skulle jag nog inte fortsatt anväda henne i aveln mer om hon har fått två dödfödda kullar, men det är svårt för en utomstående att avgöra, jag känner ju inte till hela läget. Men skulle jag parata om en hona som fick dödfödda ungar skulle jag nog gjort det så fort som möjligt efter hon hade fått dom, vid förutsättningar att hon är i fint hull och har bra konditoin..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Äre inte 2-3 dagar efter ungarna har fötts man kan para om dom om ungarna var dödsfödda?
Min ena hona fick sin första kull och då kom det död-födda (2 st) och hon var deprimerad :( Och jag parade om henne 2 dagar senare och då kom det 2 levande och en död, och hon blev mycket bättre äfter det:)
Vet inte vad du ska göra, för hon har fått 2 kullar döda. Om jag var du så skulle jag nog para om henne äfter 2-3 dagar.

Som #1: Om hon är i BRA kondition, annars ALDRIG MER.

Jag tycker som Hanna (#1) och Anders (#4)..
dödfödda ungar kan bero på mycket men det kan också vara att hon inte fått tillräkligt med mat som är fettrik. det kan också bero på sjukdom och gener som dom ärver som inte är bra, du kanske borde para henne med en annan hanne. och skaffa inte ungar när det är så nära vintern för ingen köper kaninungar på vintern, det är till och med svårt att skänka bort dom. men du ska inte vara orolig för hennes hälsa för den tar inte skada utan det är bara nyttigt så hon udviker depression. du kan låta henne vara med en annan hona som sälskap i stället.
#6 Det går visst att sälja kaninungar på vintern.

#6: Hon har använt två olika hanar till de två kullarna.
#6 Jag köper hällre ungar på vintern för då hinner kaninen bli tillräckligt gammal inför sommarn för att ta kull (om man vill ta kull).