Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1228 ggr
Npe
0

Kanin + Marsvin = ?

Hej, vi har skaffat ett marsvin och han bodde med en kanin innan han kom hit så borde det inte gå bra att ha han tsm me min kanin molly då?

ElinLi
0

Nej marsvin e flockdjur alltså så ska de vara minst 2 marsvin och en kanin kan inte ersätta ett marsvin .. och sen e de lag på att man minst ska ha 2 marsvin

Npe
0

men han bodde ju med en kanin innan vi tog han..

ElinLi
0

det spelar ingen roll kaniner kan inte ersätta ett marsvin och kaninen kan skada marsvinet och till och med döda den så nej kanin och marsvin ska inte va ihop!

Clariiz
0

#2; Köp ett till marsvin.

Gnagare ska bo två och två.
Det är en lag. De enda gånger lagen får "brytas" är när djuren inte funkar att gå ihop med andra, trots att du försökt med olika kön och åldrar på (i detta fall) marsvin. Och hamstrar bör inte bo ihop heller.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Npe
0

nahe då sätter vi inte ihop dom då..

Npe
0

dom sa inget om lag o att dom inte kan vara ihop när vi köpte han..

ElinLi
0

Bra beslut av dig! :) förrästen vad e det för kön på marsvinet ?

ElinLi
0

#6 nae de e många som struntar i djurens bästa och lagen !

Npe
0

hane

ElinLi
0

Oki då kan du köpa en till hanne som e typ lika gammal eller yngre ! :) Du kommer märka stor skillnad han kommer nog bli både tamare och roligare!

Npe
0

Det är inte mitt marsvin

Denna kommentar har tagits bort.
Rafflan
0

Som dom andra sagt, det e lag på att marsvin ska vara minst 2 om det inte finns speciella skäl (tex att den inte gillar andra marsvin)
Dock går det ändå att ha kaninen hos dom (asså tex 2 marsvin + 1 kanin) i en tillräckligt stor bur ;)

Jag har kanin å marsvin ihop, jag fick dom ihop (1 kanin å 1 marsvin) fick sen veta att man skulla ha 2 marsvin så särade på dom så jag hade 2 marsvin(köpte ett till) i en bur å 1 kanin i den andra buren, men kaninen blev så ensam å deppade så hon fick en kanin kompis, sen verkade marsvinen aldrig bli vänner, den gammla bara jagade å bråkade med den nya hela tiden så jag köpte en JÄTTE STOR bur å satte ihop 2 marsvin(hanar) å 2 kaniner(honor) i den. Funkar jätte bra, det ny marsvinet bildade flock med kaninerna å den gammla är nöjd med att vara ensam i sitt egna hörn å när kaninerna får bus fnatt aktar dom ändå marsvinen ;)

Lendsi
0

Asså man kan ha en kanin och ett marsvin, även om lagen säger annat, det går. :)

ElinLi
0

#14 ja det går men man bryter mot lagen och det kan man få böta för! plus att man inte e så snäll mot marsvinet

Rafflan
0

#15 varför e man inte snäll mot marsvinet för?

aliciia
0

#15 man får böta, och man måste skaffa ett till marsvin,  ( i vissa fall  så tar de ifrån dej ALLA djur, och man inte får skaffa något mer djur

Rafflan
0

#17 hur kan man bevis att man provat skaffa kompis till marsvinet men att den bara bråkat å vart elak mot kompisen då?

Npe
0

Man KAN ha ett marsvin det betyder bara att den behöver extra mke uppmärkammhet och det får han ju! PLUS att han HAR ju min kanin också? O varför kan marsvinen inte vara själva när kaninen kan de? Och om man nu har två st marsvin o en kanin "dom pratar ju inte samma språk" då blir ju kaninen deprimerad?????

Npe
0

#16, jag håller med! Ni och alla andra har ju ingen aning om hur vi behandlar vårat marsvin.

emms
0

#19 Marsvin är FLOCKDJUR och kaniner är KOLONIDJUR. Det betyder att kaniner lever i sina egna hålor själva medans marsvin lever i grupper. Det är därför marsvin måste va tillsammans med minst ett annat marsvin. Kaniner kan trivas i sällskap men oftast/ibland inte.

Emma

Npe
0

Men min syster, som äger marsvinet säger att man måste bara ge det extra mycket sällskap och uppmärksamhet, och det är troligtvis ingenting som hon har hittat på själv :S , och ingen av ni här har ingen aning om hur vi behandlar vårat marsvin.

ElinLi
0

Men okej ni vill inte erat marsvins bästa!!!! Det spelar ingen roll din syrra kan inte ersätta ett marsvin endå!! fatta detSkrikandes

ElinLi
0

Men okej ni vill inte erat marsvins bästa!!!! Det spelar ingen roll din syrra kan inte ersätta ett marsvin endå!! fatta det

Rafflan
0

#22 Ne, men det e ju det att marsvinen oftats vill ha en kompis att prata med, dock e ju mitt ena marsvin EMO(1:a) å bara bråkar med den 2:a. Så mitt 2:a marsvin har fått bilda flock med kaninerna då han inte ens kan närma sig 1:a utan att få styck, så det e ju inte alltid att det går som man vill… inte mkt man kan göra :/ 

Så istället för att ha 1 ensamt marsvin fick jag 2 när jag försökte vara snäll å ge honom en kompis :(

Så det beror på, e marsvinet ni har typ ilskt mot andra marsvin å har han bott utan marsvins kompis hela livet? hur gammal e den?

Denna kommentar har tagits bort.
Npe
0

#23, vad vet du om de!????!!!! INGENTING! vadå min syrra kan inte ersätta ett marsvin?? :S :S

#25 JA han har varit utan marsvinskompis hela livet antar jag eftersom att han bodde med en kanin när vi köpte han. han e 8-10 veckor

ElinLi
0

#27 Ja din syrra kan inte genom massa kel och sånt ersätta en kompis till marsvinet det går inte!!!!! Och jag vet det eftersom att ni vägrar inse att de e lag på det och att alla vet att marsvinet mår bäst med en kompis!

[SamY]
0

men tänk på djuraffären, där har dom ju både marsvin och kaniner tillsammans. men då vet jag inte om det är mer än ett marsvin, men jag tror det.

Npe
0

Han har ju en kompis, och en massa kel!

Rafflan
0

#28 ALLA marsvin mår inte bra av kompisar, känner 4 st som inte vill ha en kompis i buren utan vill bo själva å alla dom har kaniner i buren ist.

Så du ska inte säga att ALLA vill ha det då vissa bara verkar bli sura på sina bur kompisar om dom inte vuxit upp ihop.

#23 Hon menr att din syrra inte kan ersätta flock beteendet å prata hans språk, men hon kan ju ge honom sällskap å uppmärksamhet ;)

Npe
0

Vi pratar ju inte som alla andra heller, men vi kan fortfarande förstå dom. Det kan ju omöjligt vara omöjligt att kaninen och marsvinet inte förstår varandra iaf(dom kanske inte förstår varandra helt o hållet),men båda är ju gnagare så det kan ju lika gärna vara som att vi träffar någon från norge vi förstår inte allt dom säger men vi förstår det mästa.

ElinLi
0

#32 kaniner e inte gnagare dom e harddjur … Men aja det e inte jag som blir tvungen att böta och det e jag som slipper vara en djurplågare iaf :) #31 tror du inte jag vet det eller? -.- herregud skärp dig

Npe
0

nae, men du borde väl ändå förstå pricipen med hur jag menar!

Och jag är ingen djurplågare jag slår inte honom eller kastar honom i golvet eller så precis!! Så jag kan inte kalla mig själv djurplågare bara därför att han inte har en MARSVINSKOMPIS. vi människor kan ju överleva även om vi är kompisar med tex någon som kommer från afrika. vi kan lära oss hur dom pratar med varandra, så vem säger att det är helt omöjligt för marsvinet att lära sig att förstå kaninen?

ElinLi
0

MEN FÖR HELVETE ÄR DET SVÅRT ATT FATTA ATT KANINEN KAN SKADA MARSVINET ????? TA REDA PÅ FAKTA INNAN DU SKAFFAR DJUR!! * vansinnig *

( sry till er andra för språket men nu e jag mer en bara arg )

Npe
0

Men dom måste ju inte vara i samma bur!! dom kan ju bara stå bredvid varandra!! då gör dom ju varandra sällskap ändå! Hästar tex dom står ju inte i samma spilta! dom står ju bredvid varandra o håller varann sällskap!

ElinLi
0

#36 amen e de det du menat hela tiden ?? då har jag ju blivit arg i onödan -.-' jaa det e klart att dom kan stå breve varran då kan dom ju ända hälsa lite då och då när dom vill! sry för att jag var otrevlig men jag missuppfattade allt typ Skäms

Npe
0

Ja, men även om dom står bredvid varandra så tänker vi inte skaffa ett till marsvin!

ElinLi
0

#38 det e erat val men jag tänker endå inte vara glad för det! Men har du någon bild på den ? vad e de för ras ? jag vet låt kaninen få springa på marken med marsvinet det brukar mina tycka e kul ( specielt ninen som springer med dom överallt )

[Queckfeldt]
0

Marsvin och kaniner är inte människor!

Som tex, vi förstår Danskarna men det betyder inte att kaninerna och marsvinen ska förstå varandra. Det är helt två olika djur arter!

tex, Vi människor förstår inte vad hästar säger! Det är inprinsip samma sak!

ElinLi
0

#40 eller så e samma sak om vi skulle försöka prata med en bäver XD de e oxå sammasak som att marsvinet pratar med ninen :P

Npe
0

kaninen är ute heladagarna och sitter utanför "tottes" bur och kollar på honom helatiden, men vi kan inte ha totte lös därför att han e så snabb så han springer bara iväg. Men vi brukar ha honom på mattan medans vi är där så han inte springer under någontiing, nej jag har ingen bild..

#40 #41 Har någon bevisat det?

ElinLi
0

#42 jahaa jag trodde dom bodde inne :P nae man man kan säga att det e bevisat alla har olika språk och vi kan ju lika gärna prata med en bäver som att marsvin kan prata med en kanin

Zvintos
0

#40: Exakt.
Dessutom kan vi lära oss andra språk, och på så vis förstå folk från andra länder.
Djuren kan inte det.

Npe
0

joo dom bor inne, men kaninen brukar skutta lös inne :)

Men människor kan ju förstå människor, men inte djur.

djur kan förstå djur, men inte människor.

Npe
0

?

ElinLi
0

#45 okii haha jag e lite trög :P

[Queckfeldt]
0

#42 bevisat är det inte men du kan ju tästa o se om du förtår vad hästen, bäver elr något annat djur säger:P

Sen när du gjort det så säg hur det gick^^:)

Npe
0

Men om vi kan förstå människor men inte djur, hur kan du då veta att djuren inte förstår djur, (till en viss del)? ;S

Zvintos
0

#45: Djur förstår inte alltid djur.
Min hund tex, förstår inte alls vad min kanin menar när hon stampar med bakbenet.
Och hon förstår inte vad han menar när han stampar framtassarna i marken som lekinvit.
Han förstår inte heller när katterna fräser.
Listan kan göras lång.

Npe
0

nae men kanin o marsvin? dom KAN ju förstå varandra, det finns ju ingen som vet? det finns nog ingen som kommer att få veta heller.

[Queckfeldt]
0

#49 För att människor är samma "ras". Kaniner och marsvin är inte det! Hur svårt är det?

Marsvin förstår inte kaniner!

Människor förstår inte Hästar, bävrar o andra djurt!

Vi tar typ inte in vår kanin och börjar ha värsta samtals ämne. Så funkar det inte!

#51 Visst skulle dom KUNNA dom men nu KAN dom INTE de!

Npe
0

Det finns ingen som vet!! Så ingen av oss har varken rätt eller fel! Det finns inget RÄTT eller FEL

KvirrZ
0

Marsvin är otroligt sociala djur, dom ska ha minst 1 artfrände, och i de fall de inte går ihop borde de iaf få bo i samma rum som andra marsvin. Marsvin pratar hela tiden, de vill ha någon att prata med, inte bara för.

- Mvh Emma

Zvintos
0

Men även OM de skulle kunna förstå varandra, så kan det gå illa ändå.
Kaniner är ju väldigt skuttiga utav sig, och har en sjujäkla kraft i bakbenen.
Träffar den då marsvinet om den ex sprätter till med benen, så kan det gå illa.
Och varför chansa?
Bara för att vissa gör på ett sätt, betyder inte det att det för det första är rätt, eller att man måste göra likadant.
Lagen finns av en anledning.

[Queckfeldt]
0

¨#54 håller med till 100%.

Om man sitter brevid en bur med flera marsvin så hör man alltid lite knarrande, pipande och annat gulligt ljud, och sen om man sitter brevid en bur med ett marsvin så är det knäpp tyst.

Du hade väll inte tyck att det hade varigt kul att bo i ett hus där du inte kan prata med någon?

Npe
0

Men jag har redan sagt att jag ska inte ha dom i samma bur, om ni inte ha läst hela tråden.

Npe
0

Men jag har redan sagt till mina föreldrar att man ska ha två st marsvin men dom vill inte det, pappa ville egentligen inte ens ha ett. osv..

[Queckfeldt]
0

Nä men de spear ingen roll. Du måste ha 2 minst marsvin!

#58 Då kanske inte har en kompis som har marsvin som kan ha honom! För den måste ha sälskap av ett marsvin

Npe
0

Men min moster har ett marsvin han pratar helatiden när han sitter I buren. han e själv, och hon skaffade ett till marsvin för några månader sedan, men den e död nu!

[Queckfeldt]
0

Även om den snackar mycket själv så måste den ha en kompis. Dom vill snacka och sen få ett svar. Varför kan ni då inte släppa ihop dom så dom bor tillsammans??

Npe
0

kaninen o marsvinet?

[Queckfeldt]
0

ne. marsvinen. din och din mosters marsvin. Är dom samma kön?

Creation
0

#58 Minst två eller inget marsvin alls. Det är bara så.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Npe
0

#63, hon bor flera mil bort ifrån oss,

Dom där vi köpte honom borde ha informerat oss om det.

Creation
0

#65 Ja, det borde dem, men det gjorde de inte. Så nu är många andra här och säger det till dig istället.
Varför inte bara lyssna till våra råd?

[Queckfeldt]
0

Ja, men vadå då om hon bor lång bort? Köp ett till marsvin om du värkligen vill behålla henne. Eller sälj henne till någon som är villig att ge henne allt hon behöver och har fler marsvin

MajaaR
0

Det är ju taskigt att bara ett! Om ni inte har möjlighet att skaffa ett till så får ni väl sälja ert marsvin ?

Npe
0

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGg

vill ju skaffa ett till marsvin!! Men om vi gör det då blir det mitt osv.. Men mina föräldrar vill inte skaffa ett till! så ni kan ju ringa till don o tjata ist!

[Queckfeldt]
0

#69 Vadå att de då blir ditt? Vill du inte ha ngt ansvar över djuret!??????????Skrikandes

Om du pappa hade velat skaffa ett till barn med din mamma o din mamam svarar- Men om vi gör det då blir det mitt osv..

Det var bara bett tex så du ska få känna hur det känns! Djur har oxå känslor!

Visst, jag kan ringa till dom!

Npe
0

Men jag har skrivit vrf i de här forumet eller i nått annat! Jag vill inte att det ska vara mitt när det dör, jag kan bara inte! Det är inte mitt marsvin utan det är min systers!

Creation
0

#69 Nähä, om du inte vill ha ansvar över något djur kan man väl lika gärna sälja det marsvinet ni redan köpt, för du är ansvarig för det också. Även om du "tekniskt sett" inte är ägare, har du ju fortfarande ansvaret(skyldigheten) att säga till om du vet att ett djur inte har det så bra! Och se till att den får det bättre!

Creation
0

#71 Varför säger du inte bara till din syster att hon ska skaffa en kompis till djuret då, om det är hennes marsvin? Du behöver inte direkt gå till din pappa, eftersom att det är din syster som ju har största ansvaret.

Npe
0

"något djur"? vet du hur det känns när djuret dör? Jag vet att om man köper att djur så får man räkna med att det någon gång kommer att dö! Men min ända fråga var om man kan ha kanin o marsvin tsm, jag ville inte veta om man är tvungen att ha två st marsvin eller inte! ;S

[Queckfeldt]
0

Men be din syster skffa en kompis elr be henne sälja honom till någon annan som fler marsvin och som ka n erbjuda honom allt han behöver

Npe
0

Men vi vill ju ha kvar honom!!

#72 vadå och se till att han får det bättre?? Du vet väll inte hur han har det! o Han jag ju faktiskt en kanin också!

Jag skulle ALDRIG ha sagt nånting för jag får ju ändå aldrig svaret på frågorna.. ;S

Creation
0

#76 Ensam har han det ju inte så bra han kan ha det. Jag säger inte att han har det dåligt, men han skulle kunna ha det bättre om han bara fick en kompis. Och visst är det väl så att man vill det bästa för sina djur?

Du har väl visst fått svaret på din fråga. Man ska inte ha kanin och marsvin ihop. Punkt.
**
#74** Ja, det vet jag väl! Jag vet hur det är att förlora två djur man haft i sju år på nästan samma gång! Men det har jag klarat, och jag har till och med kunnat skaffa fler djur därefter. Varför då? Jo, för att den tid jag har ihop med djuren är hundra gånger roligare än dens död är sorglig(och det är rejält sorglig!).

Och ja, om man köper djur får man väl räkna med att det tillkommer ansvar och att den en dag kommer att dö. Om det faktum att djuret en dag dör tar ifrån all glädje man haft med det, borde man väl inte ens ha ett, då det tydligen inte verkar vara bra för ägaren?
Man kan väl göra det bästa av tiden istället för att bara tänka "Om sju år kommer de här marsvinen att dö", tänk istället "Jag kommer att ha en lycklig tid med de här marsvinen i så mycket som sju år och tänker göra det bästa utav den tiden".

Rafflan
0

#33 men enligt ditt medelande #28 verkade det inte som om du visste det. Så det e du som ska ge dig med att säga att alla marsvin SKA ha kompis när många marsvin vill leva ensama å endel uppfödare har hanar ensama då dom vet om honornas närvaro å blir då agressiva mot varandra. Så ALLA har inte 2. FATTA DET!!!

#77 Man kan visst ha kanin å marsvin tsm, bara kaninen är lugn osv så det itne finns risk att den skadar marsvinet å bure är tillräckligt stor. Men det betyder en risk både för kaninen å marsvinet.

Men som hon skrev, hon ska ha dom i 2 olika burar brevid varandra ;)

Till Molly_94: Ta allt detta tjafs med en nypa salt å låt dom inte göra dig arg. Vet att vissa här kan vara OTROLIGT jobbiga bara för man inte tänker å tycker som dom, men dom flesta menar väl (fast vissa överdriver lite) å man kan få mkt tips? å hjälp å svar på frågor snabbt ;)

KvirrZ
0

#78 "Vet att vissa här kan vara OTROLIGT jobbiga bara för man inte tänker å tycker som dom"

Detta med att ha 2 marsvin är inte bara vad någon här tycker och tänker, det är en lag.

- Mvh Emma

Rafflan
0

#79 Menar att folk kallar henne djurplågare å tjatar på henne om det. Å säger att hon är taskig för att hon inte FÅR skaffa en till.

Npe
0

Jag var nyss nere med honom och han pratade jätte mke o var jättesnäll. Min kanin hoppade in i hans bur o satt där ett tag sen släppte jag in honom i buren medans hon var där också och han började lukte på henne och "burrade" in sig i hennes päls, han ville amma från henne :P Och hon var jätte snäll med honom och hon strök honom med sin haka,.. ni förstår verkligen inte hur söta o snälla dom är ihop och dom vill verkligen varandra väl, det syns verkligen! Och han fick vara lös lite och då gjorde han "glädjeskutt" eller nu vad man ska säga o han pratade o pratade o sen somnade han nästan i mitt knä, o han kröp upp och lade sig på min axel.

Rafflan
0

#81 ne fy vad gullig, haha :D

Npe
0

:D

ElinLi
0

Åhh jag tror nog att det du sa att han gjorde med hakan kan betyda att han har henne som revir XD Haha vilka små kommpisar :D så sött!!

Npe
0

Haha :) aa dom e jätte snälla med varann :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.