Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 935 ggr
Tarkie
0

Gammal Kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här hemma har jag en 6 år gammal kanin. Hon har ibland svårt att andas och jag tror hennes luftvägar har blivit sämre nu med åldern. Jag undar om det finns någonting man kan ge henne? Så hon får dt lättare att andas dom sista åren…

Tejoos
0

Ta henne till veterinären så får de kolla vad man kan göra!

Tarkie
0

#1 Har redan kollat? De sa att man inte kunde göra någonting..

ElinLi
0

#2 då kanske de e bäst att hon får sommna in ? det e ju inte skönt att ha problem med lufvägarna! vet själv hur det känns o de e inte roligt!

Tarkie
0

#3 Men Hon är Pigg och glad! Alltså hon besväras inte, men jag tänkte bara för att göra dt lite lättare…

kaningodis
0

Bor hon ute?

Se till att höt, halmet och spånet inte dammar och att hon får frisk luft varje dag, det tror jag hjälper.

Kastanjegårdens Kaniner

Tarkie
0

#5 har tänk på allt dt där! ;S Inget dammar, hon har toalett ist för spån… Frisk luft varje dag hela dagarna…

kaningodis
0

#6 Okej, det var ju bra. Du kan ju också se till att hon inte utsätts för mycket sol och värme och att du kanske inte t ex hoppar så ofta med henne eller något så att hon inte blir anfådd allt för ofta, om det är mycket allvarligt.

Det är väl åldern så du kan kanske inte göra så mycket än det du redan har gjort.

Kastanjegårdens Kaniner

Tarkie
0

#7 Nej Hon är Pansionerad sen 2 år tillbaka :P Så hon hoppar aldrig, Om du menade min bild ;)

aliciia
0

min pontus, blir 6 år om ett par dagar *grattis till han*

han har börjat hosta, inte hosta men typ som om han itne får luft då å då, kanske samma sak ?

Tarkie
0

#9 Nja Hon låter lixom ibland när hon andas :D

HoppeTeqla
0

Min Teqla (9år) har nåt liknande problem. Ljudet är varierande från lite svagt väsande till höga snarkljud. Har varit till vet flera ggr och provat olika antibiotika men inget gör skillnad. Vet sa att det kan vara skadat brosk i nosen som gör att det låter när hon andas. Det hörs inget konstigt från luftrör eller lungor när vet lyssnat med stetoskop. Värme är nog inte bra som nån skrev här tidigare, hon lät mycket värre nu i sommar när det var jättevarmt. inte mycket att göra än att hålla så dammfritt det går…

Tappsveden
0

har precis samma problem med min äldre dam. Hon låter så när man lyfter henne, man måste hålla henne på ett speciellt sätt för att hon ska känna att hon kan andas bättre…detta problem har han haft ett tag nu…dock är hon pigg och glad och skuttar och far så hon mår toppen annars…