Kaninhoppning - hur gör man?
Hej!
Jag har inte hållit på sådär jättemycket med kaniner, men nyligen har jag fått ett ganska aktivt intresse så jag fick min franska vädur. Det vore verkligen jättekul att hålla på med Kaninhoppning, men då är frågan: hur gör man egentligen? Jag har sett alltför mycket "skräckexempel" där folk stressar upp sina kaniner, försöker slita dem över hinder, puttar dom över hindret eller får kaninen att gå över hindret men mer rakt igenom än över. Detta är ju varken kul för kaninen eller människan, därför har jag faktiskt aldrig provat på riktigt. Därför undrar jag: Hur gör man? och måste kaninen vara ung? Går det att lära en äldre kanin att hoppa? Det ser ju ut som att kaninen tycker det är kul, om den verkligen kan ordentligt.
MVH Karin
Prova med att Börja med små hinder och försök locka över den med nått gott =)
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se

Jag tror inte du ska hoppa för mycket med en frasse. det blir väldigt tunga i framtassarna.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

En frans vädur kan vara svår lärd när det gäller hoppning, men alla kaniner kan ju hoppa så du kan ju testa:)
Börja utan bommar, och låt han passera mellan hindersidorna. När han lärt sig att passera mellan utan att vara rädd eller försöka fly, så kan du sätta dit en bom när du kanske tränat ca 1-2 veckor. låt han sniffa på bomen i lugn och ro, prata med han med glad röst och visa han hur han ska göra genom att försiktigt lyfta lite på hans framtassar frammåt.
lycka till^^ ha tålamod så går det nog bra-
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Låna Kaninhoppning 2 på biblioteket!!! Det var den boken som jag läste innan jag började hoppa med Gabrijel!! :D :D Superbra!
Okej, tack för tipsen =) jag har även en Gotlandskanin på ca två år som kan fungera till hoppning kanske :)
#1 - Man ska aldrig locka en kanin. Då blir det oftast så att den inte vill hoppa över när du är bakom den, alltså när du håller i kopplet på selen.
Not your mom, not your milk.
Börja med att bygga egna små hinder och bommar och låt han gå och hoppa över lite. När kaninen förstår vad som väntas kmr den att hoppa mer av sig självt och så småningom kan man starta i någon klass om man vill. :)
#6 min kanin funkar de med ifall. fast jag håller i en gurk bit framför hindret och så hoppar hon över och tar gurkbiten=)
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se

#9 tävlar du?
#9 Men på tävlingar så får man inte gå framför kaninen, och då kan man ju inte heller locka så det är inte speciellt smart att lära dom det, då hoppar som bara när dom får nått gott och det funkar inte i längden..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#11 nej ^^ Hoppar bara för skojs skull..
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se