Kaninunge mat?
Hej! Jag skulle behöva några tips? vad man kan blanda i pelletsen som gör att kaninungar (nu är samantha kanske igen liten kaninunge längre men hon är kring 4 mån.) Jag tycker att hon värkar smal, inte mager men smal! Fins det något som man kan blanda i pelletsen som är bra för kaninungar men ändå rätt mycket "fett" i. (vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig.) Jag ger henne lottie havre och vetekli, och hon är en hermelinblandning (ca 60 % hermelin) på ungefär 9 hg. Det låter som om hon väger okej, men hon är smal ändå! Hon kommer bli större än en hermelin som vuxen, det kan man redan nu se på henne! Är tacksam för svar :P :P
Skriv inte "jag vet inte, mina kaniner har aldrig varit smala". Det är bara onödigt!
Solrosfrön :)
Smart! Mata på förslag bara!
Vissa säger att havre är väldigt fett, men jag vet inte..? Isåna fall kan man ju blanda i det :)
Havre kan ge diarre, vilket nog inte är uppskattat! Ge inte havre ;)
Kan du inte ge en utökad mängd pellets då, och mer grönsaker och frukter? Om hon äter mer sådant istället för nästan bara hö borde hon gå upp i vikt :)
Om hon vägrar äta mer än hon redan gör kan du blanda i något lite fetare, tex solrosfrön som #1 sa. Men testa för att ge henne mer att äta utav det hon redan äter.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#4 Innan mina kaniner fick pellets fick dom havre som mat, och ingen var dålig i magen. Men det kan ju vara om dom inte är vana eller något kanske, men så är det ju med allt.
#5:Jo, det var därför jag skrev inlägget. Hon äter inte mer än lite mindre än en dl pellets per dag. Men jag ska nog ge mer frukt och sånt! Men då får jag nog ta ner på gabbes diet ännu mera, för han blir nog sur om inte han får mer gosaker också! =)
svar har du fått ;) men obegränsat med hö har du väl? för det kanske kan vara det isånnafall?
Finns ju pelletssorter med högre fetthalt. ;)
Havre ger jag med pelletsen om någon av mina kaniner magrar av. :)
Om hon "bara" är smal, alltså inte mager (så att ryggraden sticker upp eller revbenen känns mycket lätt) så är det väl ingen direkt fara åtminstone, men man kan ju försöka få upp hennes hull för säkerhets skull. ;)
Min kanin Saga var smal som liten men gick upp i vikt med hjälp av havre, korn, vete och solrosfrön. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#8: Ja hö har hon obegränsat med :)
#9: det ska jag testa! =) tack!