Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1026 ggr
Lotta1
0

Nybörjare

Har lite allmänna frågor gällande våra små kaniner.

Kaniner ska vara känsliga för drag, vi ska ha våra ute året runt och bor i Skåne. Vi håller på att bygga en ny jättefin bur, med en tät sovdel med egen dörr och en öppen del med kompostgaller som nät i dörren (givetvis med tak och väggar på den öppna delen). I den buren vi har nu ligger de gärna i utedelen trots att det blåser bra om öronen på dem, drar de sig tillbaka när de får nog? Verkar inte bry sig så mycket om regn heller, det verkar inte som om ni rastar era kaniner när det regnar tåler de inte regn?

Hur lyckas ni få selen på dem, våra sprattlar något otroligt?

Mvh Lotta1

Zvintos
0

Klart de tål regn.
Men många kaniner gillar inte regn.
Har inte mina kaniner ute i rasthagen när det regnar, av den enkla anledningen att de vill inte ut. =P
Sen kanske man inte ska ha kaninerna ute när det verkligen ÖSER ner.
Åtminstonde inte utan bra regnskydd i hagen.

De brukar dra sig tillbaka när de fått nog ja.
Men deras definition av nog, stämmer inte alltid med våran. =P

[Queckfeldt]
0

Första frågan:

Har dom en bodel att gå in i? Kaniner älskar att vara ute och är ute när dm har chans, men om dom känner för att gå in i bo delen så gör dom de:) Men visst kan dom vara i bodelen även om det är solsken ute.

Andra frågan:

Klart att kaniner tålder regn. Men det kanske inte är lika kul att rasta sin kanin när det är regn och vissa kaniner gillar inte regn:P Mina kaniner är inte så glada för mycket regn o blåst så då ligger dom som en platt pankaka.

tredje frågan:

Om man har börjar vänja dom vid selen när dom är unga (inte för unge) så ska det inte vara någor problem. Men om du börjar med sele när dom är ngra år gammla så kan det vara en utmanig för vissa.

[Wera]
0

Mina kaniner har alltid varit lätta att trä på sele.. finns flera trådar hur man kan lära dom.. ;D

Denna kommentar har tagits bort.
Thumper-KG
0

Det är för tidigt med sele, de har inte vant sig vid er hantering ännu.

Lotta1
0

När är lagom ålder att börja med sele, dom är fyra månader gamla nu. Var kan jag hitta tipsen på hur man tränar dem i att vänja sig vid sele?

Lotta1

Ps.Tack för svaren

[Wera]
0

#6 man kan börja gå i sele med dom när dom är 4 månader :)

Kristall
0

Angående selträning gjorde jag ungefär såhär med Saga:
Först vande jag henne vid selen lite försiktigt i början; lät henne nosa på den och se att den inte alls är så farlig. Sedan lade jag en rem från selen över hennes rygg, sedan under magen och runt halsen (Löst alltså, spände ingenting. :) och till slut satte jag på henne selen. Hon vande sig snart och rymmer fortfarande lika lätt i alla fall. :)

Såklart är det bäst att vänja kaninerna vid din hantering först innan du börjar selträna dem. Till exempel att sitta stilla i famnen eller ligga tryggt på rygg (även träning av att till exempel klippa klor är bra). :)
På så sätt vinner du åtminstone förhoppningsvis kaninernas förtroende och de låter sig snällt hanteras i olika situationer. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)