Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1658 ggr
[Wera]
0

Smutsiga tassar

Nalle har jätte smutsiga tassar, han har typ brun/orange färg, och han ska ha vita! Han ska dessutom ställas ut 13 september, men hur får jag bort smutset? Har hört galltvål, men vart kan men köpa det?

Jag vill inte ställa ut han så smutsig! Det går lixom inte bort, han får komma ut i gården varje dag, och i hans bur har han spån och lite halm. Hur minskar jag så han får mindre smuts?

Jag lägger in bild på hans tassar så fort jag kan, för min pappa arbetar på den andre datorn, och när jag laddar upp bilder segar det så jag får lov att vänta.

[Niike]
0

Dom kan färgas gula av halm, bajs, kiss och att han får komma ut i gården. Så det är lite svårt att undvika..

Sashhi
0

Tvätta tassarna precis innan utställningen, alltså precis innan ni ska åka dit. Galltvål eller smådjusschampoo till tassarna, men galltvål är bäst om de är riktigt, riktgt skitiga.

Not your mom, not your milk.

Zvintos
0

Tycker faktiskt vissa domare är lite väl hårda när det gäller vita kaniner.
Smutsen syns ju lättare pga deras färg.

Torvströ funkar bra om man har en kanin som inte gräver särskilt mycket.
Testade på Pelle, men gick inge vidare.
Han är ju en riktig grävare, så hela han var full i torvströ.
Hans tassar var inte särskilt bruna, om man bortser från torven som lätt kunde borstas bort.
Så det var faktiskt ett plus.
Sen är det olika också.
Pelle blir inge smutsig alls om tassarna, när han är ute i hagen.
Men det beror på att han inte är direkt förtjust i att gräva när han är ute.

Men just gula tassar/smutsiga kaniner är också ärftligt.
I de fallen är det nog hopplöst att göra något åt det…

Finns en tråd på kanin-net om det, och tipsen som fås där är:

• Riktigt riktigt fint sandpapper

• Byte till Woody kutterspån

• Ryktsten (köpes på granngården)

• Galltvål (finns på de flesta syaffärer)

• Gnida ut lite tvål i duschen, spola på vatten och låta kaninen springa runt där ett tag.

• Citron + potatismjöl

• 'Stainremoving shampoo' för häst (funkar tydligen jättebra)

• Grönsåpa + styv nagelborste + potatismjöl/majzena.

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Bra tips?.. kan ju prova med lite saker.. jag har iaf. grönsåpa hemma, och lite sånt. Bifogar med bild iaf. Men ska jag tvätta dagen innan utställningen eller någon evcka innan? Han har lite kiss fläckar (ganska småå) på t.ex. ryggen och huvudet.

[Wera]
0

Jo, jag har en flaska tvål till häst, för skimmlar (vita hästar) tror ni att det kan funka på Nalle? Han är ju vit :)

thexclub
0

till våra hundar använde vi potatismjöl ibland. Man lägger helt enkelt tassarna i potatismjöl , gnuggar och borstar bort mjölet.

Funkade ganska bra..

the vanity, it becomes insanity

Devin
0

Jag har använt galltvål till mina, det tar bort det värsta med inte helt så klart. Jag köpte min galltvål på granngården.

Quette
0

Man ska kunna använda typ någon slags pimpsten som man har till hästar. Titta i en häst affär :)

repekka94
0

Det finns ett pulver man blandar med vatten så vita hundar/katter blir riktigt vita kan det vara nått+??

[Wera]
0

#9 Vad heter det pulvret och vart kan man köpa det, har aldrig hört talas om det :) ?

#8 En ryktsten? Har en sån, eller ja syrran har det. Kan ju prova.

repekka94
0

#10 jag vet inte vad de heter men jag och fnyan provade och dom blev jätte vita och fiina =)