Upphittad kanin, Linköping
Det är någon kille som lagt upp en annons på zoonen om att han hittat en kanin i skogen. Vekar inte vara någon familj som kan något om kaniner. Det fanns bilder också, ser ut att vara en japan, g/s eventuellt wiener hermelin. Står inget om kön, men den lär vara tam och snäll.
Någon som kan ta hand om den tills vidare i alla fall?
Kan någon ta hit den till Uppsala kan jag eventeuellt ta den tills vidare i alla fall, men behöver helst någon på närmare håll.
Länkar annonsen på zoonen http://www.zoonen.com/annonzparken/annonz.asp?oid=2096659
Där finns telefonnummer också!
Och allra helst någon som är villig att ge den ett permanent hem.
Finns det någon som bor i Linköping här på Kif som kan ta hand om den?
Putt

Jag bor i Linköping, men har ingen chans att ta hand om den, då jag ej har något bur. Men ska höra mig för med kaninägare häromkring..
#3 Jättesnällt av dig!
Jag hjälper till att putta den här tråden! Jag har inte heller möjlighet, men hoppas verkligen att det löser sig för den.
De som är intresserade men inte har transport kanske kan kika in på www.djurtransport.ifokus.se ?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Har tyvärr heller inte möjlighet (eller joo men mamma får spader), fast bor ju bara 3 mil ifrån..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

putt, hoppas nån snäll kan ta emot han/hon :) kan inte, bor i norrbotten (Vittangi) å har ej nog med burar för tillfället ''/
Linköping var ju ganska nära mig. Tyvärr tror jag inte jag kan ta honom, har ju redan 3 st.. fasen också :/

Jag bor i Linköping också, men har inte så gott om burar, har en innebur som är rätt liten. (på gränsen till godkänd tror jag)
Det största problemet ligger nog hos mor och far, dom har nog tröttnat på att jag kommer hem med upphittade kaniner.
Och är rädd att jag inte kan hitta en ny ägare åt den. För det känns inte som om jag kan ha den utöver dem jag har.
Men det skulle nog bra några dagar/en vecka. Fast då måste jag veta att någon annan kan ta den senare.
#9 Jag tror att kaninen behöver komma till någon kaninkunnig person så fort som möjligt. Personen som har den nu kan inte ett skvatt om kaniner och vad de behöver.
Tror du att du skulle kunna ta den, om än bara tillfälligt?

Mja, altså skulle gärna ta den tillfälligt men är rädd för att det kan bli en ett långt "tillfälligt"

Om någon som kan ta den efter mig (tillfälligt eller ej) som kan tänkas hämta den inom en vecka eller så, så skulle jag nog kunna ta den.
Men som sagt jag skulle vilja ha klartecken från någon annan här ifrån.
Möjlig att jag kan skjussa den en bit emot att jag får bränslepengar om det är någon som inte har tillgång till bil.
#12 Om jag får lite tid på mig så kan jag nog fixa ett mer långvarigt tillfälligt hem. Dvs jag tar hand om den som min egen så länge som det behövs. Men jag bor som sagt i Uppsala så då ska tranportfrågan också lösa sig.
Kan du ringa personen som har kaninen nu?
Om du pm:ar mig kan du få mitt telefonnumer sedan så hittar vi en lösning!
Ps: Jag menade inte att du ska köra den hela vägen till mig, men det brukar ju finnas hjälp att få när det gäller transporten.
Jag bor också rätt nära Linköping, _var btw där i förrgår ^^
_
Skulle gärna ta hand om den tillfälligt om jag visste att någon annan kunde ta den senare (innan vintern). Har tyvärr inte plats för fler nu i vinter då hönsen flyttar in o så.. Åh man vill ju så gärna hjälpa till.. "/

Känns lite sent att ringa nu, kan dra iväg ett mail och isf ringa imorgon. men hur vet jag att jag bara har den ett tag, uppsala är en bra bit upp så det känns som det kan bli knepigt med transporten.
#14 känns ju rätt bra att du skulle kunna ha den ända till vintern, jag börjar skolan om 2 veckor så jag skulle hälst inte vilja ha kvar den då.
Min msn: Wigge_kaffe@hotmail.com
#15 Tror jag skulle kunna ha det iaf.. Inte säkert om jag får men :P

Haha, så roligt hur föräldrar tycker om saker och ting, hade just en liten diskussion. :P
Men jag kan nog inte ta den om jag inte VET att någon annan kan hämta den senare Thats it, löser vi det så kan jag ju hämta den redan imårgon säkert.
Om inte niike kan hämta den omgående då kan ju du kanske hämta den av mig senare eftersom du har mer tid att ha den än vad jag har.
#17 bor typ 12mil från linköping men är där ibland o shoppar eller nåt :P så jag kan inte direkt åka dit när som helst.. vet inte hur mkt tid jag har sen när skolan börjar dock.

Mhm ok, typ samma problem som mig då, skolan.
jag bor ca 1 mil ifrån.
Men det är det som gäller om jag ska hämta den, inom en vecka helst.
Tror ni inte vi kan fixa det här om vi hjälps åt då? :-)
Dubbelpost
Hjälper gärna till om jag får för mina föräldrar, har plats så det räcker och att någon kan ta kaninen innan vintern (sent på hösten).
#22 Om kaninen bor hos dig, bor den inne eller ute då?
För kan du ta den tills i höst så lär vi ju kunna få hem den till mig om inget annat dyker upp innan dess tycker man ju :-)
#23 I ladugården = ute. Dock vet jag inte om marsvinen ska bo där i vinter, isånafall kommer det sättas in en värmefläkt för att få det i lagom temperatur för dom.
Hoppas det löser sig nu då, känns ju ljust i alla fall!
Om nu Wigge kan hämta kaninen imorgon och sedan att den flyttar hem till dig Niike och till mig till hösten om den inte hittat ett annat hem till dess :-)
japp! men hur blir det med transport? måste även kolla med mina föräldrar först, så det är inte 100% säkert.

Transport mellan mig och Niike isf är ju inga porblem, om jag nu tar den först.
#27 Nej det ska nog gå att lösa :) Hoppas jag. Men mellan mig och uppsala, ja det är ju en bit ;P

fick svar på mailet jag skickade till honom, lite långa naglar hade den :P fick inte reda på kön.
Vi får avgöra imorgon hur jag ska göra.
NAtti
#28 Jag fick hem en kanin från Skåne, så transportbiten ska inte vara något problem om kaninen ska flytta till mig. Vi har ju tid och djurtransport i Fokus :-) Bara man vill så går det, det tror jag i alla fall!
#29 Det går ju att fixa till =)
#30 Jag har också fått hem en kanin från skåne o en från Sthlm så ja det går förhoppningsvis att lösa :):)

Men kan någon ha den efter mig, för päronen är VÄLDIGT skeptiska till att någon verkligen tar den efter mig, och det är inom en vecka.
Har Niike klartecken att ta den?

hur ser den ut??
#32 Har inte kollat än, ska göra det sen. Men jag måste verkligen ha någon som kan ha den sen i höst/vinter, om den inte ska få bo med hönsen *fniss* ;D
#33 Kolla länken.
#34 Jag har inga föräldrar att fråga (är ju vuxen och allt) så jag tar ansvar för att lilla kaninen får ett bra hem i höst och vinter samt framöver :-)
#32 Du är ju också vuxen, står 20 år på din pres. Men du kanske bor hemma hos dina föräldrar fortfarande så du måste be om lov i alla fall?
#35 Toppen!
Hur går det Wigge?
Vad händer?
verkar inte hända nåt :P

Ja jag är vuxen ja men jag bor hemma så dom får lida av det endå. Och det ser inte ljust ut för min del. (eller rättare sagt kaninens del)
Men om du nu vet att du kan ta den så? hur hade transporten tänkt att ordnas?
Hörs imårgon!
#40 Niike kan ju ta den till hösten vad jag förstått, du skulle ju bara ha den en vecka? Tills dess hinner jag absolut hitta transporthjälp.
#41 Förmodligen. Har inte kollat än, ska göra det idag :) Och OM det går bra, kan jag ta kaninen när som helst, bara den kommer hem till mig. Eftersom jag inte har körkort och jag är tveksam på att mina föräldrar vill åka upp till Linköping "bara" för att hämta en kanin..

Dåså, hör med dom, för det hänger ju på det isf.
Japp ska göra det
Har bara en fråga till Tejoos:
Varför kan du inte ta kaninen nu? För Uppsala ligger ju närmare Linköping än Vimmerby, där jag bor ungefär.
Självklart ställer jag upp (om jag får), men tänkte bara kolla för det blir ju längre för kaninen att åka från mig till Uppsala, än från Linköping till Uppsala.

Hur fungerar det med den där djurtransporten då? Som att skicka packet fast med djur eller?
#45 Nej det är väl om någon som ska från Linköping till Vimmerby kan ta med den ner.. Fast det finns ju vissa som typ transporterar hästar som brukar kunna ta med smådjur. Men på djurtransport.ifokus brukar folk som ska resa erbjuda sig att ta med ett djur t ex.
#44 Okej, jag hade förstått det som att ni bodd helt i närheten av avarandra. Skrev du inte något om att du brukar shoppa i Linköping?
Jag kanske missuppfattade bara :-)
Min tanke var väl att det akuta läget skulle lösas först och att vi under tiden försöker fixa transportfrågan hitåt… Wigge nämnde en vecka och det tror jag kan bli svårt att hitta någon så snabbt som kan ta hit kaninen.
Behöver också veta lite mer om den, kön osv om den ska flytta hem hit.
#47 Det händer att vi åker dit då och då just för att Ikea och Ikano huset finns där, men inte så ofta. Har precis varit där så då lär det ta ett tag innan vi åker igen.

Jag skulle vilja säga såhär, att har du tagit den innan 2 veckor så skulle det endå vara lugnt, men bara jag vet att det inte kommer sluta med att jag har kvar kaninen för att ingen orkar ta hand om den efter att jag hämtat den nu.
Det är rätt viktigt, jag Kan inte ha den längre tid än så.
#49 Vem pratar du med? :P

Den som tänkt hämta den av mig. jag måste vara 110% säker på att någon hämtar den.

Blev inte mkt av den där stackars kaninen?

Ägaren har mailat mig nu och frågat om jag ska ha kaninen eller inte, han kanske tänkt avliva den annars? Så bäst ni bestämmer er!!
Känns bara som det blir krångligare om jag blandar in mig eftersom jag bor så långt bort från Tejoos? :S

#55 Känns som om tiden rinner ut, rättare sagt. Make your move, krångligt eller ej, men tror han vill ha besked snarast.
Kommer inte du och hämtar den (av han eller mig) så tror jag inte någon annan hämtar den häller, lite synd om kaninen mest enl mig..
#56 Men vem ska ta den efter mig då? Det är ju jättelångt från mig till Tejoos. Alltså borde det vara bättre om hon kunde ta den av han eller dig med en gång.

Jag tog kontakt med livlinan men väntar ännu på ett svar.

#59 Bra initiativ
Men jag tror ett snabbrae beslut måste fattas. tveksam till om jag kan ta den nu, har så mkt att göra inför skolstarten om en vecka.
Maila ägaren och säg att ni är intresserade isf, han svarar snabbt på mail.