Härstamningsbevis
Förstår egentligen inte varför många verkar tycka att det är okej att avla på en kanin med härstamningsbevis, det kan ju vem som helst plita ihop.
Säg en liten unge som skrivit ner att pappan heter Putte och mamman heter Skutt. Hur kommer det sig att det skulle vara okej?
Dessutom så säljs ju kelkaniner från seriösa uppfödare ofta med härstamningsbevis just för att de inte passar till Avel.
Okej när det gäller nya raser, då antar jag att man utgår från stamtavlade djur av andra raser när man börjar korsa. En mer seriös typ av härstamningsbevis alltså.
Men härstamningsbevis är ju ingen garanti för något alls egentligen. Tycker egentligen att man bara borde avla på stamtavledjur.
Vill gärna höra vad ni andra tycker?

Jag tycker endast att det är ok med härstamningsbevis på raser som inte är godkända, då har man ju inget val och ett härstamningsbevis är ju bättre än inget. Men om det är godkända raser så tycker inte jag heller att det är ok. Men till teddylöwen, teddydvv och sverigehare tycker jag det är ok.
tycker det är ok med härstammnings bevis om man kan träffa föräldrarna när man tittar på kaninen lr att det kommer från en uppfödning då brukar det ju inte vara påhittat
Tycker det är Okej med H-bevis.. samma med stamtavla det är ju bra, hällre H-bevis än ingenting? Vrf ska folk behöva bli medlemmar i SKAF och ha uppfödar nummer och allt sånt för att få ne kull? För att kullen ska ha stamtavla? :S
Men tex en som är fel tecknad kanske kan få jätte fina ungar om man korsar henne med en som har rätt teckning men kaninen får ju inte stamtavla pga att färgen är fel. Så jag tycker det borde vara okey med h-bevis
Det är ens eget val om man vill para sin hona som inte har Godkänd färg? t.ex! Alla kaniner är väl endå lika mkt värda? De är inte maskiner som bara ska sitta i bur och få kullar och ställas ut och slaktas när den är för gammal, eller om den inte har Godkänd färg? eller liknande! >.< De är väl temperamentet man är ute efter? Inte kaninens utsenede.. ska de behöva gå och plastik operera sig för att leva och få några ungar eller vaddå? :S
#5 Håller verkligen med dig!
#5 Spelar ju ingen roll hur underbart temperamentet är om kaninen dör tidigt pga genetiskt fel.
#5 Att ställa ut en kanin och få den registrerad är så mycket mer än bara en utseéndegrej. Om du läser på bättre om vad som betygsätts av dommarna så ser du att det inte bara är hur rastypisk kaninen är, vilket du verkar störa dig på.
Att avla på stamtavlade registerade djur tycker jag ger en bra grund att bygga på!

Asså är de bara jag som är väldigt trög å inte vet vad härstammningsbevis är? :O XD jag vet att jag har vetat de men jag kommer nt ihåg! :S XD Jag tkr att de är helt okej att avla utan stamtavla & härstammningsbevis (va de nu är) Vet inte varför folk har nått imot de? :O Kaniner som kaniner, vad spelar de för roll om dom har ett papper med massa skrifter på eller inte? :S
Ni som vill svara i den här tråden, snälla läs på fakta om kaniner innan ni svarar. Det blir en seriösare disskussion om alla vet vad de talar om istället för att skriva irelevanta/onödiga inlägg.

Hur lätt är det att skriva stamtavla på korsningar? Då har man ju inget val. Det är ju seriösare att skriva ett h-bevis då istället för att strunta i det helt och hållet eftersom kaninen nu är korsning.
Sedan har du ju rätt i det du säger, det är inte alltid det som står är sant. En unge kan ju bara ha hittat på ett h-bevis för att ha anledning till att sälja kaninen dyrare "för att den har papper" liksom.
#11 Precis som jag skrev i början, endå gången jag tycker det är okej med härstamningsbevis är när man tar fram en ny ras tex genom korsningar.
Möjligtvis också på hoppkorsningar,är inte så insatt men antar att många korsar in hare tex för att få bättre hoppkroppar tex
Men övriga korsningar tycker jag faktiskt bara är onödiga!
12# Om du menar att övriga korsningar är onödiga, då tycker du inte att uppfödare som fått en tjuvparning ska ha härstammningsbevis?
Jag tycker härstammningsbevis är OK på vilken korsning som helst. Men bara om en väldigt seriös kaninägare skrivit den!
#13 Tjuvparning hör man ju t.o.m på namnet att det inte är meningen att kullen skulle bli till. Då är väl det seriösaste man kan göra att antingen avliva eller sälja med h-bevis (om det är korsningar då).

Jag använder mej av h-bevis till mina ungar som får icke godkänd teckning. Annars öronmärker/skriver jag ut stamtavla på min kaninungar. Tycker det är ganska oseriöst att avla fram korsningar medvetet, även blandras hundar mm. Ofta är det dom djuren som bortskänkes eller säljes billigt, till vem som helst…
#8 Jag har ställt ut mina kaniner förut och jag vet vad det står på bedömnings kortet, och vad de bedömmer.. Men det är ju bara en-två stycken som handlar om kaninens temperament, och resten utsendet! T.ex. en kanin kan bli nollad och kallad "ful" för den råkar ha en vit klo, eller att den råkar ha vita hår fast den inte ska ha det, så får den minus.
T.ex. en jätte tjurig och tråkig kanin, men som har bra poäng, avlar dom på.. för att den är fin, och nog kan ge bra avkommor, men en kanin som är hur härlig och snäll som hälst i temperamentet, men som tyvär råkar vara fel tecknad, brukar man inte avla på? Vrf bara inte försöka få bra temperament, sedan bra teckning/färg då? Vissa startar väl med att få bra temperament på kaniner, sedan frammåt med utseendet, när de fått ett bra temperament på avels kaninerna…?
#15 Precis :-)
#15 Kan ju hålla med dig om att det är just korsningar som säljs billigt eller skänkes bort. Och att man inte borde korsa medvetet, jag tycker inte heller om att korsa kaniner.. de jag kan tänka mig korsa är isåfall, t.ex. en dvärgvädur med en lejonhuvad dvärgvädur (dvärgvädur, eller hermelin fast bara med olik päls variant). Men inte t.ex. en dvv med en hermelin..
Men för det måste man inte ha stamtavla och öronmärkining, tycker det räcker med H-bevis!
Jag har härstamningsbevis på mina kaniner främst för jag inte föder upp godkända raser eller färger. En del ser det som oseriöst, men att vara seriös innebär inte att man skriver ut stamtavla på sina kaniner, inte enligt mig iallafall. Att vara seriös betyder att man tar ansvar, och framförallt då inte avlar på defekter. MEn okej, ja det kanske är lite mer "risk" med att köpa från uppfödare som bara har gjort ett härstamningsbevis. Men det är ju inte att jag köper en kanin där det står att ex, mamman heter Pluttan och pappan heter Stempe, lite mer krav på en stam har åtminstonde jag. För det mesta vet jag ju vad jag får när jag köper, tar inte bara från första bästa utan vet oftast mycket mer om föräldrar och avkommor där osv. Mina kaniners släktingar har det linjeavlats på också. Jag är extremt noga med vad jag köper för nått.
Och vad är det som säger att dom som skriver stamtavla inte får in lika mkt defekter som bettfel os.v än dom som föder upp med h-bevis, bettfel och defekter kan komma upp var som helst. Men jag kan hålla med om att det är soligt att vissa bara parar kors och tvärs och inte tänker på kaninerna, utan är så egoistiska och bara vill ha ungar…
Men jag menar hur lätt är det på en skala att skriva stamtavla på en ras som inte ens är godkänd? Eller färger som inte är godkända..? Om man nu har fastnat för en ras och färg som inte är godkänd, ska man då strunta i att föda upp den rasen bara för att man ska skriva stamtavla, alla har inte samma mål…att få högsta poäng på utställningar osv.
Men jag skulle aldrig ha köpt en kanin bara från en djuraffär och använt i aveln, men vet ju ingenting om vad den har bakom sig, om den kanske bär på bettfel har nån hjärtsjukdom eller om den ens är renrasig.
Tycker det är ok att korsa om man har en anledning till det, typ att man vill få fram en ny ras en ny pälstyp eller så, då måste man ju också skriva h-bevis på avkommorna..
Men jo, dom som föder upp och skriver stamtavla brukar oftast sälja ungar med h.bevis om dom tex, inte har rätt teckning, men vill man avla för att få fram nya teckningar och färger så passar ju kaninen in ens Avel, men inte alls för dom ska satsar på utställning…
hm.. ja det va nog det.. kanske kommer på nått mer sen..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#19 Jag kan hålla med delvis i ditt resonemang, du avlar på en icke godkänd ras och teckning då då tycker jag att du gör det så proffsigt som möjligt!
#19 Håller med dig Hanna :D
#20 Ja det är klart, och jag är extremt noga när jag köper avelsdjur.
Jag skulle heller inte som vissa bara lossas som ingenting om nån unge i kullen får bettfel! Det blir jag så lesen på :( Vet flera som har sålt vidare ungar som det finns risk att dom bär på bettfel eller föräldrar som har lämnat bettfel, men säger man det till dom så ignorerar dom bara, det är riktigt nochalant och borde inte få ske..
#22 Om man skulle leva i värld med människor som alltid vill kaninens bästa och är helt ärliga i alla lägen skulle det ju vara en helt annan sak… :-)
Samtidigt så kan man omöjligt veta allt, hur noga man än är.
#23 Nej det är klar man inte kan, det finns ingen garanti att man får en defektfri trevlig indevid bara för man köper en kanin med stamtavla heller.
Jag har h-bevis eftersom jag inte registrerat mig. Jag är medlem i skaf men har inte uppfödarnummer, ska fixa det till nästa år dock.
Alla mina avelsdjur kommer från större uppfödare, några med H-bevis och några med stamtavla. Jag skriver H-bevis på mina kaniner..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

#19 håller med dig. Man vill göra det så seriöst som möjligt och jag liksom du avlar på icke godkända raser och då är det seriösaste man kan göra att skriva ett härstamningsbevis.
Men jag köper inte resonemanget som många tydlingen har att varför ska man behöva bli medlem i skaf?? Ja vill du avla så…. det är ingen som tvingar er till det. Det finns så sjukt många kaniner så det behövs inte fler och tycker man då att det är för jobbigt/dyrt att behöva skriva stamtavla då tycker jag att man kan låta bli att föda upp!!
varför medvetet ta fram korsningar? för att det finns behov av det? det finns för få korsningar?
Jag köper faktiskt, när det gäller renrasiga kaniner/godkänd färg bara djur med stamtavla. Irma har stamtavla, Hiroshi H-bevis, pga ej Godkänd färg? och Spöke är ju korsning, absolut inte tänkt mig att köpa en korsning, men uppfödaren verkade mycket seriös. Där får man H-bevis, och ett köpeavtal, som måste skrivas på.
Not your mom, not your milk.
#26 Håller absolut med dig!

Jag som avlar fram lejonhuvade dvärgvädurar har inte så mycket till val. Det finns få registrerade sådana att avla på. De som föds och kan gå att registrera med dispens blir öronmärkta och med möjlighet till stamtavla.
Men det föds även korthåriga och teddysar, dessutom feltecknade. Dessa skriver jag härstamningsbevis på eftersom dem kan användas i Avel ändå (till vit blåögd tex.), och då är det ju bra och veta vad som finns bakåt.

#0: Grundtanken med ett härstammningsbevis ligger i att man har rasrena föräldrar, där man har fått ungar som INTE följer den "standard" som gäller för den rasen.
Då kan man INTE skriva en "Stamtavla", utan det får bli ett "Härstammningsbevis", men samma "regler" gäller fortfarande, d.v.s. att ungarna ska vara öronmärkta (annars bevisar ju inte intyget något).