Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 719 ggr
mois
0

burbygge

Hej håller på att bygga utebur, vad menas med fast bodel, ska man ha det eller? eller går det bra typ att ha bodelen så man delar av buren så det blir som ett rum eller bör man ha ett litet hus i det rummet?

[Wera]
0

Fast bodel, är att man delar av buren med mellanvägg, och det är mörkt innuti tpy :) jag har ingen avdelning/fast bodel typ, i min nya bur. Utan det är bara en mörk sida av ena långsidan, och en ljus sida av samma långsida, med nät. Och så har jag en sitt hylla, men ma kan ha ett sovhus som är lös. Man måste inte ha fast bodel, eller sov hus (bara om kaninen ska t.ex. få kull). men man måste ha en sitt hylla (om man har ett sov hus kaninen kan hoppa upp på behövs ingen sitthylla, för sov huset funkar som sitt hylla).

Tina-A
0

Det går bra att dela av buren så det blir som ett extra rum som en bodel. Eller så bygger man ett hus som man kan ta ut när man städar tex.

Har man fast bodel måste man nästan ha en extra burdörr där, så man har möjlighet att komma in i det extra rummet när man ska städa osv.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

mois
0

Ok då räcker det med det jag har byggt, jag har delat av buren så det blir ett mörkt rum, och byggt en sitthylla har även gjort så att det går att öppna på framsidan till båda rummen, och även på baksidan. räcker det med halm som isolering, ska man ha det då i båda rummen eller i bara sovdelen.

Tina-A
0

Jag skulle lägga halm både i bodelen och i resten av buren, men det behövs givetvis inte som värme nu på sommaren. Då kan man ha lite halm endast i bodelen för att det ska bli extra mysigt.
På vintern så lassa in ganska rejält med hö i hela buren, även bodelen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

mois
0

ok tack

mois
0

Kaninerna går på låda, men på vintern hur ofta ska man byta halmet

[Wera]
0

#6 Mina kaniner, äter upp halmet så jag fyller ju varje dag på vintern nästan, men om inte dina kaniner kissar ner och skitar ner, eller äter upp det t.ex. så skulle jag nnog inte byta det så ofta alls, om det nu är rent och fräscht.