Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 519 ggr
kaninbollen
0

ålder på honan?

Nästa sommar hade jag tänkt att eventuellt ta en kull ungar. Men en sak blir jag aningen förvirrad av. Åldern på honan. När kan man tidigast para honan?, och när är hon för gammal? Jag läst lite i olika böcker, frågat på djuraffären och hört med några jag känner som haft en kull, och jag blir galen! :p alla säger ju olika! Vissa säger att man kan para dom redan vid 4 månaders ålder, och nån sa att det inte var för sent när den var ett år..? Vad säger ni? När kan man som tidigast para honan? och när är hon för gammal? (jag blir säkert bara ännu mer förvirrad men endå xD)

Fnyan
0

6månader minst, fast jag tkr själv minst 7månader :)

[Caaassie]
0

Det beror lite på vad du har för ras. Mindre kaniner kan man para tidigare än större t.ex men det beror också på honan! Jag tycker 8 månader är en bra ålder :)

Sashhi
0

Helt, absolut minst 6 månader, men inget jag skulle göra. Beror ju på storleken på kaninen också. Oftast är det så att ju större kanin, desto senare ska man ta första kullen. Men inte över 1 år.

Not your mom, not your milk.

[Wera]
0

max ett år, allra hälst mellan 8-9 månader tycker jag

kaninbollen
0

tack då vet jag :)

nä en har jag ingen hona just nu, ingen i rätt ålder då. jag har en hona men hon är ju snart 2 år. men om jag vill ha ungarna på början av sommaren, måste jag nu nästan ta och se om jag hittar nån hona rätt snart :S