Kanin iFokus

Kanin

Etikettbilder
Läst 3568 ggr
matilds
0

Bettfel

Om du funderar på att avla på en kanin med okänd härstamning, eller med bettfel i släkten - tänk om!

Såhär illa kan det gå ..

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Taci
0

Gud vilken hemsk bild! :(

Bra tråd, hoppas många som går i avelstankar läser den, o tänker om, ifall det är så att de har olämpliga avelsdjur :)

emms
0

Bra skrivit! Det verkar som många bara tar kullar för att de vill ha kaninungar och skiter i om de har något i släkten eller inte utan bara tar första "bästa". Varför inte vänta några år och läsa på riktigt mycket och köpa nåt fint avelsdjur och få fina kullar utan några problem :)

Emma

Viljans
0

Usch, 

Hoppas att många ändrar sig nu och verkligen tänker om! :/

Clariiz
0

Usch ja, vad hemskt det är :/
Jag var livrädd att sånt skulle hända med mina misstag, men nu är de 4 veckor och tänderna ser perfekta ut :) Hoppas det fortsätter så!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Caaassie]
0

Hoppas verkligen kaninen på bildens tänder har blivit klippta..

Jojsan
0

Usch, stackars kanin :/

flikkan
0

Kan inte gå in på länken :/

[SamY]
0

OMG! :( vilken bra tråd, hade ingen aning om att bettfel kunde gå så långt!

#7: Högerklicka på länken och välj" öppna i nytt fönster"

flikkan
0

Usch, Stackars kanin

sputtnick_plexus
0

Ursch =/ Stackars kanin!

[Niike]
0

Fy så hemskt :(

emms
0

Hemsk bild btw :/

Emma

Tarkie
0

Ursch =/

flisan93
0

Hjälp vilken läskig bild:/ Det får en att må illa:(

denisesalomonsson
0

ush :(

Clariiz
0

#5; Jag hoppas nästan att kaninen på bilden är avlivad. För ett sånt där bettfel.. Då är det nästan bättre att den får somna in..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

skanorskaniner
0

#16: Annars är det ju jätte tasktigt mot kaninen!

emms
0

Det måste göra grymt ont :( :/

Emma

Noa-Nisse
0

min kanin har ju bettfel, men inte så stort som kaninen på bilden. kolla bara tänderna längst ner, de ser ju inte bra ut alls.. :/

Medarbetare på Hundar.ifokus

annaforsgren
0

Det är tråkigt att aveln kan gå så långt:/ det finns ju tusentals kaniner i sverige.
Man kan inte se bettfel och defekter i stamtavlan, därför kan det ju vara svårt att veta säkert att man inte har det i sina avelsdjur.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Noa-Nisse
0

var har du fått tag på bilden? är det din egen, annars måste du länka!

Taci
0

#21, jag tror hon har koll på det, eftersom hon är Medarbetare ;)

[Niike]
0

#21 Hon har ju länkat? :S

Tejoos
0

#20 Det är sant men samtidigt så ska ju djur med stamtavla ha registrerade förfäder dvs att de har ställts ut. Och en kanin med synligt bettfel lär väl nollas på en utställning. Fast man kan säkert fuska där med, man får ju ha lucka i stamtavlan så då kan det ju komma med där om inte annat.

matilds
0

Bettfel kan finnas överallt, även bland stamtavledjur, därför tycker jag att man ska testa att para mor+son eller far+dotter, dyker det då inte upp bettfel, så bär ingen av dem på det.

Bettfel uppkommer även när man avlar för hårt på djuren. T.ex. med hermelinernas platta nosar.

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

MysanMinGodis
0

usch :/ hoppas många tänker om :) men bra skrivet att du varnar eller vad man ska säga :P

Tejoos
0

Kan ju lägga till att bettfel också kan uppkomma vid skada, tex att kaninen slår sig. Det behöver alltså inte alltid vara genetiskt. Men oftast är det ju det.

[Niike]
0

#27 Och om det uppkommer vid skada, ärvs det väl inte ner genetiskt? Eller har jag fel?

Zvintos
0

#28: Helt rätt.
Uppkommer det vid skada, så har det ju ingenting med genetiken att göra, bara en olycklig omständelse.

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#23! ;P hahaha ojsan, sorry. :P

men alltså jag tror inte det bara räcker med att testa att para son och mor eller dotter och far, för det kan ju vara så att bara t.ex 2 av 50 som får själva defekten (nu är det ju rätt orimligt att en kanin får 50 ungar i en kull, men hoppas ni förstår hur/vad jag menar), de andra är "bara" bärare. och det känns lite dumt att göra detta såkallade test och sen få ungar som har större chans att bli missbildade fysiskt eller psykiskt, när det redan finns så många redan friska djur som behöver hem..

antagligen får man väl ta ett DNA-test för att vara på säkra sidan, och vilka uppfödare skulle göra det på alla sina avelsdjur? (kan ju bli rätt så dyrt om man har ett 20tal djur)

men när jag köppte skalman så visade ju uppfödaren upp hans tänder för mig för jag skulle se att det såg bra ut och det gjorde dem, mycket bra faktiskt. sen efter jag haft honom ett par veckor så såg jag något märkligt vid eller ja i munnen, bettfel. han var väl ca 12 eller 13 veckor då när det började växa fram. för om ett djur skadas och får bettfel av det, krävs det en rejäl smäll mot något hårt, typ sten. så det var inte så han fick det.

men han mår hur bra som helst med bettfel och vi klipper hans tänder ca 3 ggr i veckan.

(bild på skalmans bettfel, tänderna är gula på nedertänderna för att han hade väl ätigt något gult typ banan eller gröt eller något annat)

Tejoos
0

#30 Men fy! Om din kanins tänder ser ut så där för jämnan lär han inte kunna äta normalt. Personligen tycker jag inte det är snällt mot en kanin att låta den leva så.

Min Emil (hermelin) fick bettfel när han bott hos mig ett tag. Inte gm skada här heller. Vi klippte hans tänder hos veterinär en gång och efter det har tänderna fixat till sig. Nu kan han gnaga grenar varje dag och håller tänderna i bra skick själv. Ser i stort sett inte ens ut som att han har bettfel alls.

Noa-Nisse
0

#31, tur för dig, men som du kanske vet så finns det ju olika sttora fel, vissa kan ju ha fel på alla tänder vissa kan ha fel på två tänder. och bettfel går inte tillbaka tyvärr.. har dom det så kommer dom alltid ha det..

och jo han äter normal, han äter pellets, maskrosblad, nötter, gräs, blommor, sallad ja vad som helst utan några problem.. han störs absolut inte av att man klipper tänderna, han ligger lugnt och fint i min famn när man klipper dom på rygg. han är trygg i sig själv. och på bilden var dom längre än vad dom brukar vara. hade inte klippt dem på en vecka då men kunde fortfarande äta normalt.

Tejoos
0

#32 Jag menade inte att han är utan bettfel nu, däremot så blev hans tänder mycket bättre efter att de klipptes en gång vilket gjorde att han därefter kan slita dom på ett mer noramt sätt på egen hand :-)

Kanske såg värre ut än vad det är, självklart känner du din kanin bäst!

[Eichan]
0

#32, Klipper du tänderna själv på honom eller gör veterinären det? :)

Vad använder man för slags verktyg när man klipper, för tänder är väl hårda? *nyfiken*

Noa-Nisse
0

#34,, hm det blir för dyrt att klippa hos vetten 3 ggr i veckan när det kostar 50 kr per gång.. men första gången så tog jag honom till veterinären för att se hur det skulle gå till. och han använde en vanlig tång liksom, sån som vanliga snickare har, det är bäst. man ska inte använda sig av klotång för då kan det bli sprickor i tänderna ;P ja tänderna är nog lika hårda som våra ^^

Sashhi
0

Usch, så hemskt. :/

Min grannes kanin, en korsning som hon köpt från sin kompis, för 5 kr. De märkte efter ca 1 ½ år att hans tänder inte var som det ska. Hans tänder klipptes ca en gång i månaden, men plötsligt fick han även varbölder. (ja, hon var hos veterinären) Så de hittade honom död i buren på Åland, där det inte bor. :'( De fick hacka maten i små bitar åt honom, rycka upp gräs, eftersom han inte kunde rycka upp större bitar gräs, och torkade löv på hösten älskade han, för då behövde han inte rycka upp det, utan det låg "serverat" rakt på marken, åh gud vad synd det är när sådant händer. Så, jag tycker verkligen folk ska tänka till om det !

Not your mom, not your milk.