Två killar
Tjena. Jag har en 7 årig dvärjvädur som är kastrerad. Han är mycket snäll och go.
Men igår fick jag en ny kille som är ca 11 veckor, han är också vädur+?. Också jätte söt och snäll.
Nu till min fråga:
Tar det lång tid för dem att bli kompisar? Blir de kompisar? De är ute tillsammans men "den gamle" hoppar på "babyn" och morrar på honom. Och sitter och "vaktar" om "babyn" kommer. "Babyn" fattar ingen ting och hoppar undan.
Ska det vara så här och hur länge?
De gamle kan också få för sig att hoppa fram till babysen och nosa och hoppa tillbaka igen.
Snälla vad ska jag göra, jag är dessperat!!!
Främst av allt är det viktigt att sätta ihop kaninerna på en för båda okänd yta, så att ingen av dem kan försvara sitt revir. :)
Sedan gäller det att försiktigt sätta ihop dem och övervaka hela tiden, eventuellt först låta dem nosa på varandra som de vill genom galler.
Och så låter du det ta sin tid, och hoppas att det kommer att funka mellan de två. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Det, är aldrig säkert om kaninerna kommer gå ihop. Det smartaste vore ju att kastrera andra hanen också innan, ni ens prövar. Kaniner är kolonidjur, och triva bra ensamma. Dessutom, brukar hanar oftast inte gå ihop, varesig de är kastrerade eller ej. ''/
Not your mom, not your milk.
Två okastrerade hanar ihop är nästan aldrig en bra idé. Jag tycker att du ska kastrera en av dom iaf, eller båda, annars låta dom bo i skilda burar.
#4 "Jag har en 7 årig dvärjvädur som är kastrerad" :P
Som sagt så tycker jag också att du ska låta den nya kaninen vänja sig vid sin omgivning innan du introducerar dem för varandra. Och om den äldre hanen nu inte verkar gilla den nya så tycker jag inte att du ska envisas med att sätta ihop dem.
Ev. kastrera den nya när han blivit äldre och prova då, men det är ingen garanti att det funkar.
#5, oops. Sorry TS! :)