Nedsatt syn/blind?
Vi har skaffat en underbar hankanin. Enligt härstamningsbeviset är han "lejonhuvad vädur/teddy". Båda föräldrarna är lejonhuvad vädur medan hans farmor är teddydvärgvädur och hans farfar är Wiener.
I alla fall har vi upptäckt att vår lille prins tycks ha ganska dålig syn. Jag tror inte att han är helt blind för han går inte in i saker eller så men han är försiktig när han får skutta fritt, nosar mycket och så långt fram han kan innan han hoppar vidare. Han vaggar nästan konstant med huvudet av och an, jag gissar att han försöker känna av omgivning på det sättet. När jag hukar mig framför buren (med dörren stängd) kommer han fram med nosen men det är som att han inte riktigt hittar min hand. Som att han ser stora saker men inte detaljer.
Prinsen är vit och har röda/rosa ögon. Är det något i den kombinationen som göra att de ser sämre eller är det bara slumpen/gener i släkten?
Och till sist. Har ni några tips? på vad man ska tänka på med en kanin med nedsatt syn? Han är en trygg och go kille så jag känner väl egentligen inte att det är något problem men det kan ändå vara bra med tips? :)
röd ögda kaniner gör så
Rödögda kaniner ser alltså alltid sämre?

ahh i alla fall vad jag har hört…
Just det där med vaggande huvud har jag hört att många röögda vita (albinos) har. De är också väldigt känsliga för solljus och kan ha nedsatt syn.
#4 Är han automatiskt albino när han är kritvit med röda/rosa ögon? Eller är det som med hamstrar tex, att de inte automatiskt är albino för det?
På vilket sätt är det känsliga för solljus? Har suttit och funderat på om jag vågar ha honom ute i Hage när han ser dåligt. Det kommer mer eller mindre alltid fram katter till hagarna när jag har kaninerna ute. Vi har visserligen satt finmaskigt nät utanpå kompostgallrena så katterna kommer inte åt kaninerna, men han kanske ändå blir skrämd när han inte ser ordentligt? Eller av att grannhundarna skäller när de är ute..
Rödöghet gör inte automatiskt att kaninerna har nedsatt syn. Vaggandet på huvudet kan vara att han försöker fokusera blicken, eller så har det kanske bara blivit en ovana?
Rödögda kaniner är lite känsligare för starkt solljus, men det är inga problem med att ha honom i hagen mitt på dagen, så länge det finns skugga
#6 okey, men på vilket sätt rent konkret är de känsligare för starkt solljus? Får de lättare värmeslag? Får de ont i ögonen? Hur reagerar de?
_Och till sist. Har ni några tips? på vad man ska tänka på med en kanin med nedsatt syn? Han är en trygg och go kille så jag känner väl egentligen inte att det är något problem men det kan ändå vara bra med tips? :)
_Biomon, min äldre hona, tycker jag har börjat se lite sämre på äldre dagar och det jag mest tänker på är väl att försöka att inte göra några häftiga/plötsliga rörelser och att prata med henne, så att jag ser till att hon hör när jag kommer fram. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Jag har en liten rysstecknad herre, han har jag inte märkt av något alls på med synen :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com