Idag....
Idag åker mamma och hämtar min lilla bj som kommer till gällevare hon har stamtavla men jag får inte med den och det behövs inte heller det är min förra bj henix mamma hon ser lika dan ut blå blåögd ..
Hjälp med namn? det ska vara nåt ovanligt …
Blå blåögd? Om hon har stamtavla så kanske hon redan har något fint namn.
hon är blå färgad blåögd och kan inte ställas ut neej dom kallade henne mimmi hon hette nått konstigt i stmt. gillar absolut inte namnet mimmi är aldeles för vanligt
Varför får du inte med stamtavlan?
Vad roligt! Kolla om du hittar något i namnartiklarna :)
#3 jag bryr mig inte om om jag får med eller inte … kan ju ändå inte ställa ut
Hon ska heta Hera tror jag
Hera är ett perfekt namn på en frassehona tycker jag, snyggt!
#6 ehh det är en belgisk jätte =)
Hera är supersnyggt, vi har ett lamm som heter det (A) ;D
Om hon är blåfärgad blåögd ska hon inte ha någon stamtavla…
#9 nej kommer inte ihåg exakt om hon var blåögd men henix var det jag vet inte var ju och kolla på dom men jag mins inte
Sorry, men passar på belgisk jätte också!
Tycker det låter mysko med blåögd blå… Finns det?
#11 hons son henix som blev tagen av hund var det =)

#12 hennes*
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#1 & #9 blå kaniner har blågrå ögon, dock inte samma färg som wienertecknade och vita blåögda som ni antagligen tänker på eftersom att hon skrev blå ^^
#0 fast man skriver inte blå blåögd eftersom att alla blå har den färgen på ögonen, utan man skriver bara blå. :)
- Mvh Emma
#14 jaha mama har hämtat henne men hon är i vittangi jag hos mommo och moffa tar med henne hit i morgon
#15 avlar jag blir det bara till sälskap och sen vill jag ha det lika dant som henix =)

kul med en blå. "sen vill jag ha det lika dant som henix =)" hurdå likadant ? :p
Priser och info:
#16 Vad spelar det för roll om det bara är till sällskap? Jag tycker inte att man kan säga "jag avlar ändå bara till sällskap", då kan man lika gärna para 2 djuraffärskaniner och säga att ungarna ändå bara är till sällskap. Men det är ju bara min åsikt ;)
// Cissi (ciss)
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
#17 asså lika dan ingen stamtavla och ja exakt lika dant som han
#18 … nej han var speciel jag vill ha det exakt lika dant

#18 varför skulle man inte kunna para djuraffärskaniner? Betyder det att da-kaniner är sämre än andra kaniner? Alla vill inte ställa ut/tävla med sina kaniner. Tex, jag själv. Mina kaniner är mina små älsklingar, jag avlar för att jag tycker det är kul och för att få fram fina sällskapskaniner. Tror även att större delen av kaninägare varken tävlar eller ställer ut sina kaniner. Precis som med hundar. Men det är min åsikt ;P

Det står på din sida att du föder upp belgiska jättar. Låter inte så seriöst i mina öron att avla på en kanin som du inte har stamtavlan till ..
Men du gör ju som du vill.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#20: Nackdelen med de flesta djuraffärskaninerna, är att man har ingen koll på bakgrunden.
Varken när det gäller temperament/psyket, eller sjukdomar/defekter.
Det kan slå fel i renrasig Avel med temperament, eller att det dyker upp bettfel.
Det säger jag ingenting om.
Men, man tar en mycket större risk när man parar 2 kaniner med helt okänd bakgrund (som majoriteten av djuraffärskaniner har), än om man parar 2 där man lätt kan kolla bakgrunden.
#23 håller med jag tror alla tar stamtavla på för stort alvar asså jag kan väll föda upp bjs utan stammtavla ? =)
Eller bestämmer ni andra dde? ni får tycka att det är hur oseriöst som helst jag skiiter idet 

#22 Det kan jag hålla med om, men jag köper inte att man är oseriös för att man föder upp för sällskap.

Tror inte dom syftar på att kaniner som saknar stamtavla är mindre värda än andra. Men som NinniH skrev så kan man ha bättre koll om kaninen har känd stam, iställer för okänd.
Jag tycker inte att man är oseriös om man föder upp för "sällskap". Fast avlar man på djur med okänd stam anser jag att man är det.(med känd stam behöver dom ju nödvändigtvis inte ha stamtalva, men härstammningsbevis)
Priser och info:

#26 Jag tycker inte att man är oseriös då. Oseriös är man när man avlar enbart för pengarnas skull, och inte tar hand om kaninerna ordentligt. Tar illa upp när folk säger att man är oseriös för att man avlar på kaniner utan känd stam. Man måste ju börja någonstans. Min hona kommer till exempel från en djuraffär. Köpte henne innan jag började intressera mig för Avel. Det viktigaste är ju att få fram kaniner med bra temperament. Och den första kaninen kan omöjligt ha haft känd stam, någonstans måste stamtavlan börja. Så om du då tycker att jag är oseriös, fast jag är oerhört noggrann med mina djur och har/alltid haft otroligt intresse för kaniner, då tycker jag att du ska tänka om. För mig är det viktigast att uppfödaren intresserar sig för sina kaniner och tar sitt ansvar.

#27 Avlar för pengarnas skull? Jag tror inte en enda uppfödare går med vinst på sin Avel! Ok. Ja, vi har alla olika åsikter om vad som är rätt/fel. Fast den här tråden handlade om ngt annat.
Priser och info:
#28 grosist uppfödare avlar ju för pengarna ;)
Jag vet att den här tråden handlade om något helt annat, men när ni ändå är inne på detta med stamtavla slänger jag in en liten fundering som jag grubblat en massa på.
Jag tänker på det här med okänd bakgrund eller kanin med stamtavla där bakgrunden är känd. Varför är stamtavla värt så väldigt mycket egentligen? Jag menar, det står vilka förfäderna är, men du vet ju för den sakens skull ingenting om kaninerna i sig. Jag menar, om en kanin faktiskt har visat aggressivitet men ändå avlats på (eller agressiviteten kommit efter parning) så står det ju knappast i stamtavlan att "*** farfar var aggressiv och bet folk".
Nån som hänger med hur jag menar och har några tankar om min kanske lite udda fundering *ler*

#23 Jag tycker att alla kaniner är lika mycket värda, kan du säga VARS jag har skrivit att kaniner utan stamtavla är mindre värda?!
Jag tycker inte att man är oseriös om man föder upp till sällskap, men jag tycker inte att man ska avla på kaniner som saknar stamtavla alt. härstamningsbevis.
www.frihetenskaniner.se

#30 Även om man inte kan SE defekter/sjukdomar i sjävla stamtavlan så ska kaniner med stamtavla ha registrerade förfäder (dvs utställda). En kanin med synligt bettfel nollas på en utställning.
Kopierar vad matilds skrev i en annan tråd: Bettfel kan finnas överallt, även bland stamtavledjur, därför tycker jag att man ska testa att para mor+son eller far+dotter, dyker det då inte upp bettfel, så bär ingen av dem på det.
www.frihetenskaniner.se
Aaa! Det har du rätt i! Det är väl nåt sånt med temperamentet också? Att om djuret är väldigt aggressivit/ohanterbart på utställning så nollas det? Samtidigt kan ju sånt dyka upp senare med :p
#32: EXAKT! Det kan vara väldigt riskabelt att avla på djur utan stamtavla, för att tex. föräldrarna kan ha bettfel eller något liknande, och då kan det också BLI bettfel!
Jag skulle iallafall inte avla på en kanin som jag inte hade en aning om stamtavlan, för man vill ju inte ha ungar med bettfel, eller något annat! Jag tror inte att någon här har syftat på att det är oseriöst att avla utan stamtavla, bara för att det inte är "riktig" uppfödning, utan som ciss säger, att man kan få fram bettfel på ungarna.
Om man hittar en renrasig kanin med Godkänd färg? osv i tex en djuraffär bör man nog tänka på varför en sån fin kanin hamnade jusst på en djuraffär istället för att bli avlad med eller såld direkt från uppfödaren (om den nu kom från en uppfödare!)
Om den nu har stamtavla, varför får du inte med den?

#28 Kan hända, MEN jag tycker att man är oseriös då.
#34 Men, om man inte vill använda sina kaniner till utställning så får man ingen stamtavla till ungarna, även om mamman har stamtavla? Iom att man inte har ställt ut mamman? Så man ska alltså vara tvungen att ställa ut sina kaniner för att vara seriös? ÄVEN om man bara avlar till sällskap? Om jag skulle sälja en unge som senare visar sig ha bettfel eller liknande som tex är så pass illa att kaninen har problem med det, så får köparen pengarna tillbaka, eller en ny kanin.
Ofta handlar beteendet hos kaninen om hur man har hanterat kaninen. Ingen kanin föds "ond". Däremot så kan vissa beteenden komma från föräldrarna. MEN jag skulle inte avla på en agressiv kanin.
Nästan ingen håller sig till tråden >.< Hon skrev bara att hon skulle få hem sin BJ ! (Roligt för dig förästen :D) Men sen börjar alla klaga som vanligt på vad oseriöst det är om kaninen inte har H-bevis eller stamtavla, om man hade tänkt ta en kull på den?! >.< Kan ingen hålla sig till tråden elr?
Glömde bort att ge NAMNFÖRSLAG.
Hera (otroligt fint till en BJ flicka)
**Svea
Greta
Falling Water's Gaudi
Tova
Lotus
Cayenne**
Cumin
Caraway seed
Chiva
Cilantro
#0 Jätte kul, hoppas ni kommer trivas ihop.
Stamtaval eller ej kommer hon nog vara en lika mysig kel kanin som vilken annan som helst. Pappret går ju inte att gosa med ;P
sry ,men måste bara skriva det här om stamtavla, kan alla sluta klaga å sjukt mkt på det å på djuraffärs kaniner? Dom 2 senaste gångerna jag vart med när en kompis köpt kanin från djuraffär fick hon var med under en hälsokoll på djuret innan det såldes å när jag köpte min tös fick jag oxå vara med på hälsokoll + fick ett h-bevis så det finns BRA djursffärer så sluta klaga!!!
Sen ska jag para henne med en stamtavle kille jag känner för att få fram trevliga kela kaniner men då DUGER DET ÄNDÅ INTE, för att ca 50% kommer bli felteckanade. Vem bryr sig om färg på kel kaniner? Då ska man ju gå efter föräldrars temprament…
#39 Håller helt med!!
*har inte läst hela tråden*
Köpte en BJ utan stamtavla och det var första och sista gången jag gjorde det. Då det fanns dåligt hjärta bak i släkten som gjorde att han dog under en kastreration… Inget jag visste vid köp (eller säljaren), men fick reda på det när det var för sent :/
Så visst är inte h-bevis och stamtavla överskattat. Önskar att jag hade varit mer nogrann i mitt köp av kanin.
Fler lär på märka det på samma sätt som jag, tyvärr.
En kanin utan h-bevis och stamtavla är inte mindre värd som individ. Men det är bara inget man ska avla på, varken till sällskap eller liknande.
Kul att du köpt en BJ, underbara kaniner! Tyckte Hera var ett bra namn :)
Mvh,
Catarina

#41 _"En kanin utan h-bevis och stamtavla är inte mindre värd som individ. Men det är bara inget man ska avla på, varken till sällskap eller liknande"
_Bra skrivet!
www.frihetenskaniner.se

#12 Stämmer :P
#21 Nää de där var inte roligt att höra :S Jag ska para min lilla Blackie som är blandras hermelin & löwen å har varken stam eller h-bevis :S hennes mamma ägde jag å repekka94 å de var normans queen "candy" hermelin kanin med stam, å pappan hade inte heller stam eller h-bevis å var löwen typ :S Varför skulle de inte vara seriöst att avla på en kanin bara för att den inte har stam? :S tkte de lät lite som diskriminering där :S jag är inte arg men blev bara lite irriterad över de där :P menar nu som #23
#43, det är väl inte diskriminering (stavning?^^)? Alla vill vi bara kaninernas bästa, o vill ha så fina o friska kaniner som möjligt i framtiden, o det får man med största chans fram genom att bara avla på kaniner med känd bakrund, alltså med stamtavla eller härstamningsbevis. Sen om man vill föda upp kelkaniner, som inte ska avlas på, tycker jag ändå man ska stam/härstm. för att få fram så friska individer som möjligt. Även om de bara är till kel så vill man väl ändå få fram kaniner som förhoppningsvis inte bär på dolda fel o sjukdomar?
O sen när det gäller att avla på en jätteras utan stam eller härstm, tycker jag är snäppet värre än att avla på dvärg utan. Just eftersom en jättekanin som är ohanterbar är verkligen inte kul! Inte för någon kanin är rolig, om den är agressiv el liknande. Men avlar man på jätteraser tycker jag man ska avla på djur med stam för att försöka få fram så bra temperament som möjligt, eftersom de är så pass stora, o kräver väldigt mkt av sin ägare.
Hur som helst.. har du fått hem henne nu? :) Hera tycker jag var ett bra namn. Bild kanske ?
jag tänker avla på henne senare har haft 2 från den familjen nu och träffat alla syskonen och ALLA var trevliga m.m. ska knäppa kort snart i mårrn eller i kväll vet ej =) orkar inte ens läsa om det där med stamt. heras föräldrar hade stamt och hon har det så vill jag veta nått kan jag bara ringa och höra med hons förra ägare… men jag vela bara inte ha med det!
Hon är iaf värdens snällaste och gjorde sig hemmastad direkt rullade sig och sprang runt och markera revir och la sig sen och somna med utsräckta ben och blundade snacka om att trivas direkt :P

tycker Hera var ett jättefint namn!
the vanity, it becomes insanity
Men det kan ju va bra o ha stamtavlan iaf? =) Även om du inte känner så nu, så kanske du ändrar dig. Be uppfödaren maila det när hon får tid eller så, bara? :)
#47 då är det bara att jag ber dom skika den med posy
happ imorgon kommer bilder om kameran börjar funka