Kanin
hej!
jag ska köpa en kanin snart och det kommer bli en lejonhuvad liten sak:) längtar jättemycket. jag har läst mycket om kaniner om olika saker. men jag har lite frågor.
1. jag fick en godisstång(eller vad man nu vill kalla den)ifrån en kompis som har haft chinchillas och kaniner, den här visade sig vara till chinchillas, går det ändå att ge den till kaninen?
2. Jag har kollat på olika burar, fastande för en som är 100x100x50 alltså längden, bredden och höjden, kaninen kommer att vara ensam under tiden jag går i skolan(6 timmar ungefär) om inte min sambo är ledig så är det folk hela tiden är det en okej storlek för en ensam kanin?
3. foder, vilket foder är bäst har hört mycket om lottie och vilken av deras smaker är då bäst? kaninen ska bara vara till kel.
4. har även kollat på selar är helt förälskad i libra artic H-sele i rött läder, men vilken storlek är bra? vill gärna inte köpa två st för när den är liten och till den blir större.
hoppas ni kan svara på mina frågor:)
1. Jag skulle aldrig ge en godisstång då det är väldigt onyttigt, men ja det går nog bra att ge.
**
2.** 100x50x50 cm är minimått för en dvärgras (som lejonhuvad är), men det går bra att ha. Dock tycker jag det är för litet egentligen, men det är i allafall godkänt. Tänk på att kaninen måste rastas också så den får komma ut och sträcka på benen =)
**
3.** Jag använder för tillfället Stampe, och innan hade jag Carrier vilket jag tycker är bättre. Min egna åsikt är att Lottie har för tunna bitar, gillar storleken på Carrier bättre och mina kaniner älskar det.
4. Tror att en lejonhuvad ska ha small, men är inte helt säker.
Tänk på att man bör inte använda sele förän kaninen blivit 4 månader (om jag inte minns fel?)
1. Det går nog bra då godis pinnar kan göra chinchillor sjuka, inge bra godis för dom. Men till kanin kan det nog funka som godis.
2. Jag tycker det är helt okey bara den får komma ut å rör på sig sen
3. Jag använder Lottie havre & vetekli å det tycker jag funkar jätte bra som mat.
4. Small har jag hört ska funka till lejonhuvad (har själv en lejon)
Åh Lejonhuvad <3
Föder själv upp rasen, har nu 5 "vuxna" och 6st. små blandbebisar av rasen :)
1. Ja det går nog att ge, men det är ju inte nyttigt.
Mina kan få en stång på julafton eller födelsedag, men då ger jag för kaniner eller marsvin. Vet inte vad skilnaden är med chinchillor?
2. Jag tycker det är okej, sålänge den får Motion ett par timmar om dagen.
3. Jag använder Carrier, helt klart det bästa fodret enligt mig. Dock blandar jag i Lottie Maskros&Linfrö (för pälsen) och Lottie äpple&Morot (för smaken, och de tjocka kaninerna).
4. Lejonhuvad har storlek small.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

#1 det är inga problem så fort som jag är hemma eller min sambo är ledig så kommer kaninen att vara ute ur buren och springa omkring. Carrier, vet jag ingenting om, vart finns det, eller ännu bättre kan du ge mej en hemsida som jag kan kolla på
#2 okey tack för upplysningen ska tänka på det
#3 jo men det här är med en massa örter i, fast hon som hade dem innan sa att ingen av hennes kaniner eller chinchillor gillade dem så jag fick dem, jag ville bara vara säker på att den inte skulle skada min älskling:)
#4 av lotties foder så gillar jag ju självklart maskros och linfrö bäst. men man kanske ska göra så som du gör blanda lite olika, hur mycket av varje använder du till dina lejon?
Sen har jag en till liten fråga, min veterinär som bor granne med mej säger att oavsett vad jag ger kaninen så ska den ha saltsten/mineralsten tillgänglig. Är det bara under tiden som den är unge eller ljög han bara, jag vet inte hur stor kunskap han har om smådjur?
#5; Jag ger i stort sätt alla av mina kaniner olika mängder på pellets, men runt 1dl. De får alla mest carrier, kanske 3/4dl och resten Lottie.
Kaniner ska inte ha saltsten/mineralsten. Det kan orsaka njursten och andra njursjukdomar. Kaniner får i sig allt de behöver genom maten. Salsten ska du inte ha!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#2 Man ska inte hoppa med kaninen innan 4 månader, selträna kan man göra tidigare. Självklart ska man ta det lugnt och vara försiktig i början :)

#6 okey då vet jag det. men hur mycket pellets varje dag får dem på ett ungefär(jag vet ju att upp till 8 månader ska de ha fri tillgång till pellets)
#8 okey det verkar som en ganska stor påse men det blir nog bra:) vad är det som gör carrier så bra ni som använder den? dessutom så har jag hört att kanin/marsvinsfoder är inge bra eftersom kaniner och marsvin behöver olika tillskott
Vad innehåller godisstången? Varför är den så onyttig?

#10 den innehåller örter mer förstår jag inte eftersom den är köpt i tyskland:) men hennes chinchillor och kaniner gillade den inte och det var därför som jag fick den då jag ska skaffa kanin
#9 Tycker det är lagom stora bitar, och kaninerna älskar det =) Jaha det har jag aldrig hört.. Men jag tycker det är ett bra foder.