FÄRG ???
http://www.blocket.se/vi/16202472.htm?ca=11_s
Har beställt en sådan bur som i länken fast med 4fack och med ben. Får hem den nästa vecka eller veckan därpå. Men Vilken färg? ska jag måla den i? Kommer måla golvet o 1,5 cm av väggen med kallasfalt. Men Vilken färg? ska resten vara i?
Burfärger:
- Inne?
- Utanpå?

Dom burarna är INGE bra!
Men du får ju köpa vad du vill :) jätte dåligt trä och det läcker ut kiss ifrån trät ner på marken, och inga isolerade väggar..
Har haft en sådan i 2månader och den var verkligen jätte dålig.
Hoppas din blir bra då! :)
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

jätte fin!!!!!!
jag tycker att du ska måla den röd med vita knutar :P
#1 Målar man med kallasfalt går det ju bra :) Och isolerade väggar är inget måste.
Tyckte den var jättefin! Vad är måtten? Skulle vara snyggt om du målade den samma färg som ditt hus ^^
#1 kaninburar ska inte vara isolerade :S
Vilket färg har ditt hus? kanske i samma färg? ;D Vita väggar med kallasfalt på botten (åtminstonde 15cm upp på väggarna!).
Tack för alla svar!
#1 - Har varit och kollat på en bur och det är bra kvalitet på dem. För att det inte ska läcka kiss och så målar man golvet o lite på nedredelen av väggen med kallasvalt så ska det inte läcka. Träets kvalitet går att förbättra och förlänga livslängden mycket genom att behandla träet rätt innan man börjar använda buren. Isolering är som de andra säger inget måste, kaninen får päls efter temperaturen den lever i. Krävs drastiska temperatur ändringar eller kyla för att en kanin ska dö av det.
Har du målat eller lackat din bur?
#2 - Har funderat på just det :)
#3 - Måtten är 120x60 cm och höjden 60 på bottenvåningen, 65 på framkanten över och 55cm baktill. Så vattnet rinner av. Sen är sovdelen 35cm av burens längd :)
#4 - Mitt hus är gräddvitt, funderar på just det :D
Blev visst ett komma av misstag. Kallasvalten ska vara just 15cm.

kan någon tala om för mig, som verkar vara oerhört efterbliven, vars kan man få tag på kallasfalt och "vad är det". Låter oerhört dumt men jag menar liksom, har den några funktioner?
putt

okej :) ja men hoppas det går bra iaf!
Min bur var bara skit som sagt, men din är säkert jätte bra :)
#4 nej men jag menar att väggarna var tunna som små skivor, alltså skulle jag ej rekomendera buren till vintern.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Den har jag kollat på men för dyr för mig (;
Har också kollat på samma typ av bur, de som säljer verkar bo helt i närheten av mig. Vill gärna höra vad fler tycker om buren.
Jag älskar grönt, så det tror jag skulle bli grymt snyggt utanpå i alla fall :-)
#7 - Kallasfalt fungerar ungefär som fuktspärr. Den är fukt och vatten avvisande. När man använder det i kaninbur är det för att golvet inte ska bli förstört av all avföring som den annars skulle utsättas för. Så vill man inte att burgolvet ska bli förstört är det en bra idee att använda det innan man sätter in en kanin :)
Man målar på med pensel/borste/roller.
#9 - Tjockleken på väggarna är 1,5 cm plywood. Hade samma på min gamla bur och den fungerade helt utmärkt som åretrunt bur utomhus. Hur har du behandlat din bur innan den sattes i bruk?
#10 - Synd :( Vilken storlek hade du tänkt dig?
Jag betalar 3000kr för min 4fackare som är speciallbeställd. Tycker det är ett prima pris.
#11 - Bor i Bro mellan Stockholm och Uppsala. Kom jättegärna och kolla på buren när den är målad och jag börjat använda den. Så får du en egen uppfattning!
Grönt är alltid snyggt :D

#12 tack så mycket :) Något att tänka på i framtiden. Kan man alltså inte måla buren med kallasfalt om man har haft kanin i den? Handlar endast om 3 dagar ^^
13# - Självklart kan du måla den med kallasfalt även efter användning oxå. Men se till att buren är riktigt ren o torr innan.
Fråga hos närmaste bygghandel eller färgbutik så får du veta hur du gör, vad du behöver göra innan och vad du behöver för att måla på just din bur, beror lite på material. De har oftast bra tips? o knep!

#14 tusen tack :)
#13 Du verkar kunna lite om kallasfalt, kan man måla det på ett ganska stort trägolv?, (jag har box-burar). Det blir väldigt jobbigt när vissa kaniner inte är rumsrena och kissar överallt i buren = trägolvet blir förstört. :(
Angående din bur så skulle jag måla ljusblått med vita knutar. :)
Kastanjegårdens Kaniner
#16 - Är väldigt intresserad av att måla, bygga och sånt.
Enligt min erfarenhet så borde det gå utmärkt :D
Men för säkerhets skull, fråga på en bygghandel/affär vad som gäller med just det märket du köper! :)
#17 Tack så mycket =), då slipper jag bygga vanliga burar och låta kaninerna få bo kvar i sina stora burar.
Kastanjegårdens Kaniner
*putt*
Får man fråga vart du köper kallasfalt och vad den kostar per liter?
20# - lokala bygghandeln, beror på hur mycket och märke :)
*putt*
Nu har jag beställt en likadan, tvåvåningsbur för två kaniner :-)
#23 - Trevlans ju :D
Riktigt snyggt! Vill gärna se bilder när du målat också :-)
Kom just på att jag glömde säga till om ben, de kanske inte ingår eller…?
Näää, ingår inte :/ men går nog att sätta dit rätt så lätt själv :)
*puttiputt*
*puttiputt*
#9 Pratade med honom idag och han sa att benen faktsikt ingår, är bara inte med på bilderna. Får hem min våningsbur imorgon :-)
#32 - tur för dig, jag fick lägga till 300 kr för ben till min 4 fackare. Fast det kanske är andra "regler" när man köper de som han mass producerar o de mindre burarna.
Jag har bara korta ben på min bur, så de kunde han knappast ta mer betalt för. Har behandlat min med kallasfalt i botten och upp på väggarna en bit plus linoljat utsidan x-antal gånger men det regnar ändå in. Så nu ska vi köpa plast och spika på runt om hela buren utom framsidan. Måste fixa dörrarna också, som han tyvär fuskat ihop med häftapparat. Så ska du ha din ute kan det vara ett tips? att fixar till det innan kaninerna hinner flytta in :-)