Äter inte pellets längre - Hjälp!
Här kommer en ganska lång historia som utspelat sig de senaste dagarna hos mig. Jag behöver hjälp med mitt problem och jag hoppas att ni orkar läsa igenom hela texten för att förstå mitt problem fullt ut. Tack på förhand!
Jag och min familj är ute i sommarstugan just nu och vi har tagit med min kanin. Minten är drygt 1 år gammal och hon har varit i sommaratugan tidigare (förra sommaren). Resan gick bra och så och hon har vant sig vvid sin nya miljö, hon verkar inte stressad på något vis. Inför semestern i sommarstugan köpte min pappa ny pellets, i djuraffären där vi alltid köpt pellets till henne (av märket Bello), så att den skulle räcka ett tag. När det bara var väldigt lite kvar av den gamla pelletsen gick jag över till den nya. Jag brukar inte dosera på något speciellt vis när jag ger pellets till Minten, utan jag ser till att det hela tiden finns lite pellets i matskålen. Hon brukar vara väldigt duktig på att äta en lagom mängd i förhållande med den vanliga andelen Motion hon brukar få. Alltså, hon lyckas hålla jämvikt mellan mat och Motion så att hon inte blir tjock.
Men efter att jag bytt pellets märkte jag att jag väldigt sällan behövde fylla på pellets, och ingen annan i min familj gjorde det heller. Jag äntade ett par dagar för att se om hon inte skulle ta och äta lite, men jag insåg att hon åt faktiskt inte alls av pelletsen. Jag blev självklart orolig för henne. Hon åt fortfarande hö och andra växter/frukter/grönsaker vi gav henne, så det var troligtvis inte något fel med magen eller så. Jag tänkte att min pappa kanske hade råkat köpa marsvinspellets när han köpte istället för kaninpellets, så jag tog fram de sista resterna av den gamla pelletsen som jag hade kvar och räckte fram till Minten. Otroligt nog ryckte hon åt sig den gamal apelletsen och musade glatt i sig den. Då tog jag oc räckte fram en av den nya pelletsen och gav till henne, men då blev det tvärstopp. Den skulle hon minsann inte äta. Jag och pappade åkte till en djuraffär här i närheten och köpte lite ny pellets. Jag testade sedan med den nya pelletsen vi köpt, men nej, det gick inte att äta enligt Minten. Då lyckades vi få reda på att kaniner ofta är väldigt kräsna med vilken sorts pellets de åt, så jag var tvungen att leta rätt på just sorten Bello till henne. (Den vi köpte i djuraffären ganska nära sommarstugan var av okänd sort.) Vi ringde runt och kollade lite och i hittade en djuraffär som låg en liten bit bort (inte farligt långt, men det tog väl en halvtimme dit) i ett köpcentrum som faktiskt hade Bello i lösvikt. Vi åkte självklart dit och köpte pellets, nu var jag ju ganska säker på att det var rätt så jag tog ganska mycket. När vi sedan kom hem till sommarstugan och skulle testa pelletsen vägrade Minten att äta den. Där stog vi nu med 4 olika sorters pellets varav den enda som var ätbar enligt Minten var den som vi hade extremt lite kvar av.
Jag gick till mamma och vi gjorde ett lukttest (min mamma har riktigt bra luktsinne!). Hon kom fram till att den pelletsen som Minten gillar mest luktade något annorlunda, lite svagt av persilja kanske. (Persilja är för övrigt en av Mintens favoritväxter!)
Vi testade då med att lägga lite pellets av den senaste pelletsen vi köpte i en påse tillsammans med persilja för att få den att lukta persilja, men Minten ville inte äta den endå. Vi testade sedan med att mosa persilja och bland med pelletsen, det gick inte heller. Minten plockade ut persiljebitarna och åt bara dem. Då testade vi att ta persiljesaft och skvätta på pelletsen - fungerade inte heller. Nu har vi till sist även testat med att blande pellets med morot och med gräs - samma resultat som tidigare - hon åt upp bara morötterna/gräset.
Minten har ett par dagar nu levvt på mycket hö, grönsaker, frukt och lite andra växer (gräs, klöver, m.m.) och det har väl fungerat okej. Men vi har ingen pellets att ge henne och hon har gått ner i vikt från 1,65 kg till 1,4 kg. (Hon är en ganska liten kanin som ni nog förstår.)
Jag behöver fler tips? över vad jag kan göra för att få henne att äta pellets igen. Angående den pelletsen som min pappa köpte själv inför semestern så ringde vi till djuraffären och frågade om de hade bytt sort eller så, men det hade de inte.
Vad ska jag gör föra att få min kanin att äta pellets? Ska jag testa mig fram med flera olika sorter eller har ni någon annan idé?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
*putt*
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
jag köpte en sort i affären men ibland när det var slut så fick jag köpa i djuraffären, den pelletsen åt inte en av mina kaniner, men efter att jag blandat gammal, ny och ytterligare en sorts pellets i samma burk och gav dem så åt hon även av den hon inte åt av förut. Hon är fruktansvärt envis men det verkade funka nu när man mixade.
Vi har nu gått över till stampe, en helt annan sort och den åt hon utan problem direkt. Så ni kanske kan testa någon annan sort med, kanske är det just bara något med den här sorten kaninen inte gillar.
Min kanin jag hade för några år sedan var också mycket kräsen, vissa pellets åt han inte sen provade jag Pretty Pets(inte säker på namnet) som djuraffären rekomenderade för kräsna kaniner och det funkade! Sen åt han glatt av den, visst den var dyr med den var värd det. Btw. pretty pets "pelletsen" var som långa korvar och stjärnor^^ Tyckte itne det liknade som pellets men funkade super som sagt! :D
Jag vet tyvär inte, kan man inte höra med en vetreinär typ, alltså för det är ju inte bra att en kanin går ner i vikt sådär, Jag har läst att det var en kanin som bara åt "godis" typ och vägrade äta pelletsen, och veterinären gav kaninen något (vet inte) ? så då började den äta pellets igen ;S

Jag tkr att du ska fråga i djuraffären och ringa vetrinären och kolla lite.. Det är ju inte bra att kaninen går ner i vikt sådär.. :S

Köp den gamla pelletsen :) Förstod inte riktigt, men tydde det som att hon inte åt den nya men den som hon hade ätit förut åt hon även nu.
Mvh Sigrid
Ta den gammla påsen med pellets och legg i den nya i den och skaka om då luktar det vell mera av den den gillar? ;)
Det var det jag kom på bara, hoppas att det går bätter snart iaf :)
#6: Jag ska testa med den gamla pelletsen men det är inte säkert att hon gillar den heller, för det var den varianten min pappa köpte inför semestern. Det är förstås möjligt att pappa köpte fel, men det vet jag inte säkert.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se