Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1307 ggr
Deco
0

OT Hagelstorm!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Shit alltså! Vi har haft varmt länge nu och i dag var det som att det var på g ett åskväder. Jobbade och svettades i värmen, kom hem och plötsligt blev det mörkt och började åska. Gick direkt ut och vevade in markisen och det bara dånade i ett. Inga uppehåll. Han inte mer än in och upp för trappan till övervåningen (skulle dra ur datorerna) innan det bara smäller till. Blir alldeles förskräckt och tittar ut. Får då så det största hagel"regn" jag nånsin sett. Stora som pingisbollar!

Dottern blev livrädd, katterna blir livrädda, hamstrarna vaknade ur sin skönhetssömn och för att inte tala om kaninerna. Jag är glad att jag inte hade satt ut dem i hagarna! Det var sån kraft i haglet att jag trodde rutorna skulle krossas! I garaget levde det om som bara den. Ninisarna gömde sig i sina hus alldeles livrädda! De verkade dock lugna när jag kom ut till dem när det lugnat ner sig. Det var inte just nån ide att gå ut dit när det höll på, då hade de aldrig vågat sig fram.

När det lugnat ner sig, övergått i spöregn och blåst och solen hade tittat fram gick jag ut för att fota lite. Hagelbollen på bilderna har alltså legat i gassande sol i 10 minuter innan jag tog bilden. Så de hade ju hunnit smälta en hel del…

För övrigt blev de enda uteblommor jag lyckats hålla levande totalförstörda, näten på hagarna slets sönder och rönnarna tappade massvis med blad. Men visst var det med lite skräckblandad förtjusning vi stod här och kikade ut på alltihopa!

Deco
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till… Jag hade inte velat få en sån i huvet. De kom med en välda kraft!

Christinen
0

Hjälp, vad läbbigt!

Issis
0

Oj shit :S

[Wera]
0

OMG, vad läbbigt stora!

aliciia
0

oj Gäddor i havet vad stora :O

Starfall
0

Ooooooh, de var inte små de inte! :S

Clariiz
0

åh herregud!

Det har börjat åska nu hos oss. Kom helt plötsligt för typ 5 minuter sen. För 7 min sen var det sol och fint väder.

Jag hade kaninerna ute, som tur var började det inte regna så jätte mycket, jag tog två kaniner åt gången. Visst tog det en stund. Är glad att jag har tak i/på hagarna :)
Hoppas vi inte får någon hagelstorm bara..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Herregud så stora! Aldrig sett liknande ! :o

Siggen
0

Här så började det också åska som bara den och ösregna, men inget hagel. Hade precis släppt ut Molly i en av rasthagarna för att fota lite, satt i hagen tsm med henne och fotade, sen kände jag några droppar och tänkte ta in henne, satte henne i en transportbur sålänge medans jag tänkte mocka hennes bur. Sen kom det inget regn och då satte jag tbx henne i rastburen medans jag mockade klart. Precis när jag hade satt in henne i buren började det ösregna, sekunden innan hade det varit jättevarmt! Sen har det åskat från halv tre till 6, så jag har varit utan dator^^ Och jag har inte ens kunnat vara med kaninerna, men jag har suttit o ritat lite förslag på en bur^^ Jaja, läskigt med så stora! För någon månad sen haglade det jättemkt här också, men de var bara lite mindre än dem på bilden, eller, "bara". :)

Mvh Sigrid

Deco
0

Här kan ni läsa och kika på bilder från stormandet och haglandet. Det är främst vår lilla by (Rosvik) som drabbats. Centrala Piteå och Luleå fick bara regnoväder :p

Piteå Tidningen

Deco
0

Sånna här gånger är man glad att man inte har en sprillans ny bil! Alla med nya bilar har bucklor överallt på dem :/ Kompisarna var inne i stan så deras nya bil klarade sig tack och lov!

Jojsan
0

Här var det också åska och ösregn och hagel. Var tvungen att springa ut till kaninerna för att täcka för burarna så de skulle känna sig tryggare. Blev genomvåt på bara några sekunder. Haglet var inte lika stort här och det var tur det eftersom jag fick en i huvudet.. Det gjorde lite ont x) Men haglet var ovanligt stort i alla fall… Hörde att det var mest där i kring där ni bor..

FijaahM
0

shiet :O

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

[Niike]
0

Det spöregnade här igår kom jag på nu. Skulle springa ut och ta in min och kompisens moppehjälmar som låg ute, jag blev dyyngsur med en gång :o :P

Deco
0

Jaa och det häftiga är att det tydligen bara drabbade vår del av byn (södra). Norra ska tydligen ha klarat sig från hagel. Lite häfigt det också! Här skulle man inte ha kunnat gå ut utan hjälm på huvet. Om man inte ville ligga och sova där ute dvs ;)

emms
0

Jävlar :O :O. Har aldrig sett så stora!

I måndags så var det jättefint väder. Så vi skulle åka och paddla lite kanot. Först så var det lite vita moln här och där. Men precis när vi hade fått i kanoterna och paddlat ut 5 meter så började det åska. Vi paddlade tillbaka och hann precis ta upp kanoterna på land innan det började blåsa. På under 1 minut så gick det från fint väder till storm. Kan inte beskriva hur mkt det blåste. Man kunde knappt höra vad man sa :O.

Verkar som om det är lite skumt väder i Sverige… :S

Emma

sputtnick_plexus
0

Oj så stora :O

Baralisah
0

herregud va stora dom var!
Vet att det göt skiiiiiiiiiit ont när dom dära små faller ner, men vafan kan tänka mig när dom dära faller ner! :O

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Fnyan
0

Jävlar va stora !! :O