Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 851 ggr
Tejoos
0

Kaninsäkra hemma

Tänkte att vi kan hjälpas åt att komma på så många bra knep som möjligt för oss som har kaniner lösa inne och vill kaninsäkra hemma.

Gärna med bilder på era smarta lösningar också!

SaraA
0

Bra tråd! Hinner dessvärre inte skriva nåt tips? nu men gör det när jag har tid sen.

DodeN
0

Plastskydd på kablarna, galler, lister för alla ställen där kaninen inte ska ta sig in. Vi har det brevid diskmaskinen så inte kaninerna kan krypa bakom och tugga sönder kakeln igen.

Inga blommor nära golvet som kaninerna kan äta på. Stora rena ytor, inte saker överallt. En skuttande kanin med full fart kan skada sig rejält om den halkar på en legobit eller liknande.

Kan fota lite sen när vi kommer hem igen

Tejoos
0

#2 Skulle jättegärna vilja se bilder på hur ni har gjort!

DodeN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glömde bort att fota.

Första bilden är mellan diskmaskinen och kylskåpet, är ett stort mellanrum där ena kaninen tog sig emellan och tuggade sönder kabeln till diskmaskinen. Så nu sitter det ett litet galler där. Inte så snyggt men funkis.

Colaflaskorna stod där i början men kaninen klättrade över dem och tog sig in ändå. Sen har de varit där som extra försäkring.

DodeN
0

Andra bilden är plastskydd över kablarna, just den här är på strömkabeln till tvättmaskinen, ska sätta en på diskmaskinen sen också när vi orkar släpa fram den.

Funkar finfint och kaninerna får inte grepp att bita sönder kabeln. Ibland smiter kaninerna med in i badrummet och vi vill inte chansa att de biter sönder den kabeln med.

DodeN
0

Sista bilden är gallergrinden vi har i köket, blir så varmt där nu på sommaren så dörren kan inte vara stängd och kaninerna smiter så fort dörren är öppen. Måste bara lösa hur gallret ska sättas fast. Nu står det en verktygslåda så gallret inte kan öppnas så lätt.

DodeN
0
CarolineJ
0

*putt* behöver också lite tips? :)

malinroth
0

håller just påkaninsäkra mitt rum nu, Knut bor i mitt rum nu så det kändes ganska nödvändigt. Kan lägga in bilder senare, använder iaf mest svetsnät för att spärra av där det är mycket sladdar, var rätt lätt fixat med möbleringen jag har faktist :) Är dock inte klar än, han verkar iaf trivas här inne :) han hoppar på Nellys (hundens) leksakskorg för att komma upp i sängen, så söt ^^

malinroth
0

så, nu är jag nog klar med kaninsäkringen tror jag :)

Som ni ser har jag alltså använt mig av svetsnät. Satt fast det med kattstrypare, tejp och häftpistol beroende på vad som passat vart…tog ganska lång tid och fick typ blåsor i handen av allt knipsande men det var det värt. Just nu ligger han och sover i bokhyllan min lilla gosse <3

malinroth
0

Mycketsladdar bakom datorn och det så jag stängde för helt istället för att försöka gömma sladdarna :)

malinroth
0

Datorsladden är viktigt att skydda! Har redan vart med om att bli 1000kr fattigare och datorlös typ 2mån pga ett bett av en liten blå sak ><

Siggen
0

#10, 11, 12, vart har du köpt nätet?

Mvh Sigrid

Emma_B
0

Putt =)

malinroth
0

#13 köpte på granngården 139kr för 5meter

Tänkte först köpa på coop men det var DYRT, 249k för 5m!

Sen brukar det finnas på ÖoB för 225kr för 10m och man kan nog även hitta det på många ställen där man köper bygg och trädgårds grejjer :)

Siggen
0

Okej! Tack :)

Mvh Sigrid