Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2212 ggr
Flippa
0

klippa lejonhuvade.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kan man klippa lite på pälsen på lejonhuvade kaniner?
på "halsen" typ. och under magen :)
nu kanske ni undrar varför jag frågar, men det är då himmlans varmt ute! det är runt 35grader ute. Och filippa har så mkt päls , så kan man klippa lite?

Tejoos
0

Det ska inte vara några problem :-)

[Niike]
0

Så mycket päls tycker jag inte hon har? Visst kan man klippa, men det är inte alltid det hjälper för det. Vet inte om detta gäller för alla långhåriga kaniner, men pälsen fläktar och stänger ute värmen, har jag läst.

[Popcorni]
0

#2 För katter så skyddar pälen mot värme. (vad jag vet):) Så det kan nog vara samma sak men kaniner.

Tejoos
0

#2 Tycker jag låter väldigt konstigt. Skulle det gälla långhåriga katter, hundar mm också då eller…? Tror tyvr det är en myt faktiskt.

Men det är ju också skillnad på olika pälstyper, tjock och tät eller tunn och fladdrig :-)

[Popcorni]
0

#4 Ja tyckte också det var skumt med det var på tv det handlade om katte. Och där berättade dom varför katter kan vara på så varma platser. :)
Men det kanske var fel info då.

Tejoos
0

#5 Har ingen aning om fakta i ämnet själv. Vet bara att våran korthåriga hund älskar solen och syrrans mycket långhåriga har det jobbigt nu.

[Niike]
0

#4 Jag vet inte ang. hundar och katter, men har läst det om kaniner. Tror det är olika beroende på pälskvalité.

Tina-A
0

Jag har hört om flertalet långhåriga hundar som dött av överhettning efter att ägaren klippt bort för mycket av deras päls som skyddar mot värmen. Speciellt när pälsen på magen rykt ska djuren ha svårare att skydda sig mot värmen.

Pälsen skyddar mot både kyla och värme.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

thexclub
0

Har lånhåriga hundar själv och de stänger ute värmen med pälsen,

the vanity, it becomes insanity

Flippa
0

okej, tack för svaren :)

Noa-Nisse
0

men, vi klipper ju av nästan all päls på vår hund,, men det är kanske olika från ras till ras, (han är pudel) jag menar pudlar ska man ju kunna klippa utan att det ska gå sådär som det står ovan.. jag har också hört att man inte ska klippa katter och kaniner, men hundar visste jag inte…

Medarbetare på Hundar.ifokus

Mascot
0

#11 Pudlar fäller inte, Så dem måste man klippa.
Andra hundar som fäller ska man inte klippa.

Men nu ska vi hålla oss till ämnet.
Jag tycker inte att du ska klippa henne,
Men jag vet inte om det är bra eller dåligt att klippa.