Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 2005 ggr
Tejoos
0

Kaninpriser

Jag tycker att det är alldeles för låga priser på kaniner över lag, skulle de kosta lite mer så skulle säkert folk tänka sig för mer innan de köper. Färre kaniner som blir bortglömda, misskötta och bortskänkes på Blocket eller liknande.

Men en sak som jag tycker är lite konstig är att de dyraste kaninerna jag sett är teddydvärgvädur, helst wienertecknade. De är ju inte en godkänd ras och de wienertecknade kommer ju aldrig kunna bli det i framtiden heller. Antar att det är tillgång och efterfrågan som sätter priset, men i alla fall.

Jag menar inte alls att det är dåligt att man får betala säg 800kr för en kanin. Men jag tycker det är konstigt att det ska vara dyrare att köpa en kanin som i bästa fall har härstamningsbevis, än en kanin som är av en godkänd ras med full stamtavla.

För att inte tala om alla zookaniner som man inte vet ett skvatt om som säljs för minst det dubbla priset jämfört med en rasren kanin med stamtavla på…

Jag skulle gärna se att en kanin med stamtavla skulle kosta 1000kr. Varför inte när renrasiga katter och hundar kostar så mycket mer…? Jag tycker inte att värdet på en katt och en kanin borde skilja så mycket. Längre livstid på en katt men vad gör en katt så mycket bättre än en kanin.

Skulle du ge 1000kr för en kanin som du verkligen vill ha? En kanin som du vet är seriöst uppfödd och inte har några dolda defekter eller liknande?

Motivera gärna ditt svar :-)

Deco
0

Ja det skulle jag absolut kunna göra.

Och visst är det lite tokigt att zookaniner kan kosta mer än vad en rasren kanin med stamtavla gör. Här kostar tex. en lejonhuvad kanin drygt 500kr i vår ena djuraffär, en kanin man inte vet ett skvatt om. Därmed inte sagt att zookaniner automatiskt är "dåligt". Jag har själv en lejonhuvad från zoo! Jag betalade dock bara 350kr för henne.

Problemet är väl lite att om renrasiga med stamtavla skulle säljas för bra mycket mer än zookaniner så skulle väldigt många gå till zoo i stället bara för att det är billigare. Det finns alternativ lixom…

kastanjen
0

Jag skulle absolut kunna ge 1000:- för en kanin jag verkligen vill ha.

Håller med dig helt och hållet om allt du skriver men jag tycker faktiskt tom att 1000:- för en fin kanin med stamtavla som är utställd med bra poäng är alldeles för billigt….

Självklart vill jag ju inte att en kanin ska kosta massor när jag köpter den Glad men kaniner överlag borde kosta mycket mer för att få upp statusen.

kastanjen
0

#1 förstår ditt resonemang om att om de renrasiga skulle kosta mycket så skulle alla köpa zookaniner… Det skulle inte vara så om man fick upp statusen på kaniner. Jämför med katter, det finns hur många bonnakatter som helst som man kan få gratis men ändå så finns det raskatter som kostar flera tusen.

Thumper-KG
0

I Tyskland kostar en avelskanin 130 euro!

Tejoos
0

Jag tycker att zoobutiker bara borde få sälja foder och tillbehör. Min åsikt är att alla djur borde säljas av uppfödare med erfarenhet och utbildning om sitt djurslag. Borde lagstadgas att zoodjur förbjuds.

Och inte för att djuren som hamnar på zoobutik och säljes därifrån automatskt är sämre, det behöver inte vara så. Däremot har man inget bevis på motsatsen, dvs att de är fullt friska osv

Men tror att många fler familjer utan kunskapen som krävs blir kär i en söt liten zookanin och köper den, för att rätt snart tröttna när de förstår att kaniner är krävande och inte blir snälla och gulliga av att sitta i en liten bur hela dagarna…

Skulle också gärna ge mer än 1000kr för en bra kanin :-)

Zvintos
0

Har varit diskussion på kanin-net om detta x antal gånger, och en person sa en väldigt bra sak.
Kaniner har alltid varit en hobby tillgänglig för alla.
Om då priset skulle öka mycket, skulle många gå miste om den.
Vilket vore enormt synd, då kaniner är helt underbara djur.
Jag tror personligen inte att ökat pris = ökad status.
Det handlar om att öka kunskapen och få folk att förstå att kaniner innebär ansvar, precis som vilket annat djur som helst.

allasflikka
0

aa jag skulle ge 1000 lr meer , fast min morsa skulle säga neej ;P

kastanjen
0

#6 jag tycker att blandras kaniner kan fortsätta att vara billiga (då går ju ingen miste om hobbyn heller) de är de rasrena kaninerna med stamtavla jag vill få upp priset på.

Deco
0

Det kanske inte ökar statusen direkt, men det skulle förmodligen få antalet övergivna kaniner att minska. Om vi tar katter till exempel, och nu generaliserar jag här, bara så ni vet ;) Du kan bokstavligt talat FÅ en vanlig bondkatt gratis medan raskatter kan gå på x antal tusen. En katt som kostar säg 6000kr är inte något man skaffar på impuls för att sedan överge när sommaren är slut. Däremot en söt kattunge på annons som du bara kan åka och hämta utan att lämna ett ruttet öre… Därmed inte sagt att bondkattsägare automatiskt överger sina katter, men det är ju helt klart större risk att det "blir fel" när katten (eller en kanin i det här fallet) inte kostar just någonting.

Jag tror inte att det handlar särskilt mycket om okunskap när man släpper ut eller på andra sätt överger djur när man lessnat. Man bryr sig helt enkelt inte.

[Wera]
0

Tror jag skulle kunna betala 1000:- om jag väärkligen hade "användning av den" och att jag skulle vilja ha den, bara att jag måste ha pengar (efter som min mamma knappast vill betala så mkt för en kanin, isåfall måste jag betala själv).

Teddyvädurar kanske kostar så mkt för det ännu inte finns så många i Sverige.

Tejoos
0

#8 Samtidigt så måste det ju finnas utrymme för att avla fram nya raser och färger, vilket ger blandraskaniner på väg mot målet. Dessa skulle ju då förmodligen efter ett tags avelsarbete hålla ungeffär samma standard som renrasiga stambokförbara kaniner. Frågan är ju vad priset på dessa skulle bli?

Det kommer ju alltid att finnas ett "svinn" inom kaninaveln. Då menar jag kaniner som inte håller måttet för fortsatt Avel och utställning tex Om de säljs utan stamtavla så är de ju i stort sett blandraser. Om man tänker som inom katt-och hundvärlden. En katt utan stamtavla=huskatt).

Men självklart är det i första hand djuren med stamtavla som borde bli dyrare :-)

Deco
0

Och det här med att många skulle gå miste om en hobby. Jag tycker väl lite så att har man inte råd att betala 1000kr (exempelvis) en gång så kanske man inte ska skaffa en kanin överhuvudtaget. Det är inte gratis att ha kaniner, de kostar en hel del varje månad med mat och övrig skötsel. Då bör man kunna lägga en extra slanta på att "köpa in" kanin också.  

#8 Är kaniner utan stamtavla mindre värda då eller? Att de bör vara billigare än en kanin med stamtavla köper jag, men statusen på dessa behöver ju definitivt också öka…

Tejoos
0

#9 Håller med dig helt och fullt!

#10 Precis vad jag skrev, tillgång och efterfrågan :-)

Tejoos
0

#12 Angående din kommentar till #8:

Inom kattvärlden så vill man ju öka kattens status i stort. Detta gör man genom att sälja sina katter dyrare, även huskatter men att dessa då kastreras i så stor utsträckning som möjligt för att förhinda oönskade kullar.

Kanske man borde tänka mer så även när det gäller kaniner? Dvs att man säljer även blandisar dyrare men att man försöker minska den oseriösa aveln bara för skojs skull. (Ofta dessa kaniner/kaninungar som skänkes bort sedan).

[Wera]
0

Tycker det är onödigt att blanda två olika raser (t.ex dvv med dvv lejon går ju iaf, dvv i olika pälstyper tycker jag är OK att blanda, men inte typ dvv/hermelin) många blandar för det är de enda "avels paret" som de hittar, och för det är rolgit, tycker man ska få fram någonting med att balnda, t.ex. att få fram en bra hopp korsning. Inte bara att para två helt olika raser för det är roligt.

TotteNumber1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej jag skulle inte betala 1000 kr för att jag har världens mest underbara kanin från världens mest underbara kaninuppfödning ( ronngarden.se ) Och jag betalade inte ett öre mer än 400 så varför ska jag betala 1000 kr för en kanin som inte änns är hälften så bra!

Denna kommentar har tagits bort.
Tejoos
0

#16 Nu var ju inte frågan om du ville ha en till kanin.

[Caaassie]
0

Om det var en kanin jag verkligen, verkligen ville ha så ja. Även om jag skulle vara luspank efteråt men det är en annan femma ;) Men då ska jag veta innan att kaninen är tam och har ett bra temperament.

Riqueza
0

Jag tycker faktiskt att 1000 kr är lite väl mycket. 600-700 däremot, det kan jag tänka mig betala. Alla tillbehör är ju inte direkt gratis heller så det kan ju bli svårt att ha råd för en del. Då tänker ni säkert "har man inte råd så ska man inte ha en kanin". Men faktum är att det kostar en hel del att ha en kanin, foder,hö,spån osv.

TotteNumber1
0

#18 oj förlåt :S

thexclub
0

Jag skulle absolut tycka det var acceptabelt om en kanin kostade minst 1000 kr, spela roll om den var renrasig eller inte.
Kan direkt erkänna att jag absolut inte skulle ha råd med 6 kaniner som jag har nu, men det skulle hindra att oseriösa köpte kaniner för att "träna" hundar, ha till orm-mat eller liknande.
Sen tycker jag att en kanin är värd 1000 spänn.

the vanity, it becomes insanity

Flippa
0

jag tycker 1000kr för en kanin för mkt.
ca 600-800kr är lagomt.
jag skulle aldrig köpa, eller få köpa en kanin för så mkt.
tycker som #20, allt tillbehör är ju inte gratis. så det blir en hel del pengar.

Rafflan
0

Måste bara på peka det att många fler djuraffärer säljer kaniner å marsvin med härstamninga bevis. Så man vet vem uppfödaren är, bakgrund osv ;)

Riqueza
0

Alltså, det vanligaste priset, både hos uppfödare och djuraffärer(som jag har uppfattat det iaf) ligger mellan 300-500kr och jag tror att de som ska ha ormmat inte vill lägga så mycket pengar på en kanin när de kan köpa frysta möss för hälften av pengarna. Det är mer de kaniner som skänks bort på blocket och liknande som jag är orolig för.

Emma_B
0

Ja, det skulle jag. Men mina föräldrar hade sagt nej. :(

Denna kommentar har tagits bort.
aliciia
0

Ja, det skulle jag nog ^^

Siggen
0

Tror inte att jag skulle ha köpt en kanin för 1000kr. När jag blev lite äldre hade jag säkerligen gjort det, men nu så hade det inte gått, hade inte ens haft tanken faktiskt om jag skulle vara ärlig. Men jag kan betala mkt för en kanin, 200/300 är för lite tkr jag. 400 är helt okej. Dyrare ju finare stamtavla enligt mig. Men också mkt handlar om temperament :)

Mvh Sigrid

CarolineJ
0

För många unga så är kaninen det första husdjuret. Ett liv dom själva måste ansvara för. För många föräldrar så är en kanin ett djur som är mindre värt än en hund och ja, detta är hemskt. Föräldrar som ser kaniner som 300:- borde lära sig mer vett.

Kanin som vilket djur som helst ska planeras och hela familjen bör vara med på det. Ja kaniner borde kosta mer.

En tusenlapp är fullt godkänt. Detta hade kanske kunnat uppnås om det inte fanns så många uppfödare. Efterfrågan är ungefär lika stor som tillgängligheten. Därför kan dom vara väldigt billiga. Sen bör det finnas strängare lagar när det gäller djuraffärer. I skåne har jag bara sett en affär som håller måttet. Där bor djuren bra…. zoozity. Plus att när man köper djur där så får man vara med under "besiktningen"