två frågor.
Fridolf har varit förskyld ett tag nu, vad finns det jag kan göra för han så att förskylningen ska lugna ner sig?
Jag råkades klippa en klo lite för mycket på fridolf, finns det något jag kan göra?
1. Hur menar du meförkyld? Nyser han, elr rinner det om nosen osv..? Hur länge har han varit förkyld?
2. Inte så mkt att göra, om det blödde/blöder är det väl trycka på något och torka bort, har klippt bort för mkt så det börjat blöda förut, jag har bara torkat bort och låtit det vara, elr det kanske inte är bra att stoppa ner han i en bajsig/kissig bur elr jord kanske, ifall det kommer bakterier?? :)
2. sätt potatis mjöl på de …
#1 han nyser jämt, har varit den i en vecka skulle jag tro.. kanske mer.
2. Okej, jag tänkte om det alls fanns något och göra eller om det bara var och ignonera.. :)
#3 Om han nyser jämt, och så länge tycker jag du ska åka och höra med vetten! ;D
#4 jaha.
Din kanin kan också vara känslig mot damm, oftast från spån eller halm. Men, ring iallafall vetten & prata, sedan kanske du kan åka in.
Not your mom, not your milk.
Han nyser inte lika ofta längre. Jag tänker inte åka till vetten/ringa eftersom jag vet att han bara är förskyld, vore onödigt att åka in och betala bara för att vetten ska bekräfta och säga "han är snorig".
Damm tror jag inte det är, han har ytterst lite spån och mest hö..
men finns det något jag kan göra just nu? te.x stoppa om han i en varmt handduk, ge han treklöver, osv för att lindra förskyldningen?
1. Åk till vetten!
Min ena kanin har också vart förkyld och nyst ett bra tag, men hon har varit pigg och ätit bra annars.
Jag trodde hon skulle få lite pencelin sen klart, men nej då. Hon kan ha en alvarligare sjukdom som kan leda till att hon måste avlivas. Nu äter hon pencelin 1gång om dagen, Fibreplex 3 ggr om dagen, hon får 10ml c-vitamin i vattnet + smärtstillande 1 gång om dagen.
Jag var säker på att hon bara var förkyld.
Har dom sjukdomen ska du göra något åt sen så fort som möjligt, en vanlig förksylning brukar gå över på höst ett par dagar, tar det längre tid kan de behöva pencelin. Så åk in med honom, i fall han skulle ha samma sjukdom som min lilla tjej!
2. Jag brukar hålla tassen högt, och inte torka elelr något på den, då brukar det blöda mer, sedan efter en liten stund torka av och ev. lägga på lite potatis mjöl.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Okej, jag har inte sett han nysa på hela dagen så jag tror "förskyldningen" har lagt av, så jag drar inte in vetten:)