Behandla bur
Hej!
Har precis köpt en utebur till balkongen, den står under tak men det kan stänka in vid kraftigt regn eller snö så skulle vilja behandla träet. Vad rekommenderar ni? Gärna ofärgat, finns det någon färglös färg som är bra?
Kommer måla den med kallasfalt på botten och 15-20cm upp på väggarna inuti. Hur lång tid tar det för kallasfalt att torka och hur många lager behövs?
Insidan kommer få fortsätta att vara omålad, bortsett från kallasfalten.
Kommer också fixa taket så det lutar utåt och sätta in en kant vid dörröppningarna så att inte hö, strö och annat hamnar utanför buren så lätt.

Till utsidorna föreslår jag att du använder vanlig träimpregnering, finns både färglös och med färg. Försök hitta en som är giftfri, hittar du ingen giftfri så se till att inte måla där kaninen kan komma åt att gnaga.
#1 Jag är verkligen ingen duktig "hemmafixare". Tack för tipset!
Hade inte tänkt så långt som att kaninerna skulle gnaga på utsidan, just av den anledningen jag valt att inte måla insidan. Men de kommer ju att skutta utanför buren och då kan det ju hända att de tar sig en smakbit även där. I ju för sig har jag inga "gnagare" men bäst att vara på den säkra sidan i alla fall!
(Klart de gnager, men bara på grenar de får).
Ojojoj, vilken schnygg bur asså :D
#3 Tack, tror den kommer bli riktigt bra!
Någon som vet hur länge det tar för kallasfalt att torka och hur många lager man behöver måla på med?
#4 Jag brukar ha på kallastfalt 2 gånger på en ny bur. Det brukar torka på ett dygn, åtminstone när det är varmt o bra torkväder.
#5 Har målat ett lager nu, stod på det torkar på 3h i +20 grader.
Men det kanske tar längre än så…?
#6 Ja, det gör det säkert.:-) Jag har aldrig kollat efter så kort tid, har målat kallastfalten o sen har jag väntat till nästa dag, för att måla på sista lagret.:-D Men det är ju jätte bra om det torkar så fort.:-D