Burdjur?
Jag har mina kaniner frispringande i lägenheten (bor i en minimal etta). Det kan vara lite krångligt ibland eftersom man måste skydda alla sladdar, skjuta in stolarna så ingen hoppar upp bordet, städa mycket osv, men funkar ändå väldigt bra hos mig.
Jag tycker att det är svårt att stänga in djur som har så mycket hopp och skutt i benen som kaniner har i en bur. Även stora inneburar verkar små när kaninerna ska sitta i den mer än ett par timmar. Jag brukar jämföra med att ha innekatt, även om det är lite mer pyssel med en kanin. Och bor man i en stor villa kan man ha kaninen i ett av rummen, t ex vardagsrummet, hall + kök, mm.
Jag är nyfiken på hur ni andra gör och vad ni tycker! Läser ibland ett och annat inlägg från andra som har sin/sina innekaniner frispringande. Men hur vanligt är det? Varför har inte alla det? Borde kaniner verkligen vara ett "burdjur"?
men de flesta har (som har innekaniner) bara kaninen inne i buren på natten, men ute hela dagarna :)
hade jag fått av pojkvännen hade jag gärna haft min kanin lös. men nu har vi hans border collie som lösspringande djur i lägenheten. Känns lite fel att låsa in hunden i en bur och släppa ut kaninen (dom kan inte va tillsammans).
jag har en bur åt stampe på golvet i hallen , och på dagarna får han vara fritt ute som han vill = jag har luckan öppen hela tiden. Men till natten stänger jag nog in honom , för det känns säkrast att veta att han inte är och gör några bus medan man sover och inte kan hålla koll på han :)
Jag har alla mina kaniner i burar, men 2 av dom får vara ute hela tiden i en stor hundgård, och ännu en till får vara ute i hundgården under dagarna (10.00-21.00) och alla andra kaninerna som är i mindre burar får vara ute i rasthagar och ibland springa lösa på golvet i vårt rum eller i stugan.
Mina minsta burar är 100x50 (inne burar) som oftast står tomma så vi använder oss av större ute burar.
Jag vill ha det men får inte av mina föräldrar.
Min kompis släpper nästan aldrig ut sin kanin i huset den år sitta inne i buren hela dagarna typ och klorna är jättelånga och hon bryr sig nästan aldrig om den
Här är en bild på dem uppifrån den till höger är min den andra är till vänster .
Jag tcker riktigt synd om den kaninen, det är nästan så jag vill ta den ifrån henne!
Kramar / Julia (=
jag hade min kanin i mitt rum där ha hade sin bajs låda och så, men sen bajsade han ner hela min säng typ 20 ggr, så då fick han flytta ut igen. ute får han springa fritt ofta.
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Jag har tre kaniner. Halva dygnet var får de springa lös i ett rum som vi har enbart till djuren. Verkar som dom gillar det, dom hoppar in i buren ibland o ligger där fastän de får va ute, de gillar tryggheten i buren. Så jag tror det kan vara bra att ha bur, men man ska väl ha den öppen så mkt som möjligt. De som har utekaniner har ju oftast stora hagar där de springer hela dagarna, eller till o med på nätterna också:)
Men att ha en kanin som får vara ute nån timma eller två varje dag tycker jag är i minsta laget. Då borde man nog hoppa över att ha kanin. Vissa dagar kan det hända att Hugo o Binc får va ute lite kortare, eftersom jag måste hålla koll på Binc hela tiden. Men när hon blir större så får dom lika stor frihet med :)
Jag har 2 kaniner, har dom antingen löst i mitt rum på dagen (när jag e hemma) eller ute i hagen. Dock verkar dom inte ha problem att sitta i buren en hel dag (om jag tex är bortrest)
Jag har ett eget rum till bara mina kaniner. där bor de i 150-burar och får till största del springa lösa på golvet. Dock kan jag inte ha de lösa hela tiden då jag har två hanar som antagligen skulle slåss. Nu håller vi på och fixar då min storasyster ska flytta och jag ska byta rum, då ska vi passa på att lägga en plastmatta på hela golvet så det blir lättare att städa och det skulle inte göra något om någon råkar kissa utanför buren.
I detta rummet finns inga sladdar, det har jag rensat ut så det inte ska kunna ske en olycka.
Att ha mina kaniner lösa i hela huset skulle aldrig gå, jag har sladdar i alla andra rum + 2 katter som springer lösa i hela huset, förutom kaninrummet.
- Mvh Emma
#10, låter precis som hos mig! (; Har också ett rum helt avsett till djuren, o de bor i 150-burar, men de får va ute i omgångar eftersom Berit inte går ihop med de andra :)
Har dock en soffa o ett bord där, men det är ju bara trevligt för dom o ha nåt å klättra på, det gillar dom =)
Luvan är i sin bur nästan dygnet runt, men hon vill inte ut nu. Utan föredrar att sitta där, hon är 7 år och börjar bli lite stel i kroppen. En timme om dagen så är hon gärna i soffan men sen blir hon grinig om hon inte får komma tillbaka till buren. November är lös nästan hela dygnet. Har kaninsäkrat två rum. Den honan som kom idag har vart ute en stund, planen är sen att hon kan springa fritt tillsammans med November.

Jag önskar att jag kunde ha mina kaniner lösa dygnet runt men det skulle aldrig funka.
Jag har 4 utekaniner. Tre av dem bor i tillfälliga burar, vi har köpt en lekstuga där vi ska bygga fack men tills vidare bor 2 stycken i 100*50-burar och en i 120*60-bur. Hatar att behöva ha mina kaniner i såpass små burar som 100*50, men de är ute i hagen minst 6 timmar om dagen, oftast är de ute kring 9 timmar om dagen. Dock är en av dem såpass liten att han kan smita igenom kompostgallrerna TROTS att jag har (inte så små maskor, men vi ska skaffa finmaskigt) nät längst ner. Han är ändå ute och springer flera timmar om dagen.
Den fjärde kaninen bor i en 150*80*90-bur och hon är ute i hagen från då jag vaknar tills sent på kvällen. Ungefär 13 timmar om dagen är hon ute i hagen.
Så mina kaniner får ganska mycket Motion ändå, trots att de inte bor i alltför stora burar (de tre minsta burarna är som sagt bara tillfälliga).
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Min förra kanin sprang lös dygnet runt och hade kattlåda. ;) Vi hade en eller två sladdar i det rummet hon var i, men de rörde hon inte lyckligtvis(istället tog hon och tuggade på alla hörlurar hon fick chansen till). Då bodde vi ju dessutom i en stor villa, så hon hade 2-3 rum hon fick springa runt i jämt om dagarna.
Om natten fick hon sova i badrummet(det enda rummet fritt från sladdar), vilket ändå var ganska stort på kanske 9-12 kvm.
Det beror väl lite på hur kaninen är om man kan ha den fri inomhus eller ej. Min lilla nin var så sprallig och kelsjuk att det hade varit en omöjlighet att ha henne i bur dygnet runt. =/ I början hade vi det, men då vi upptäckte hur dåligt hon mådde av det fick hon springa fritt jämt(hon upptäckte otroligt nog självmant att hon skulle gå på toa i kattlådan).
Hon var som en liten hund. Kom när man ropade hennes namn och förföljde en vart man än gick. Hon verkligen älskade att bli klappad också. En sådan underbar älskling. <3 Så himla tråkigt att hon blev sjuk vid så lite som tre års ålder… :(
Jag rekommenderar verkligen att låta kaninen springa fritt inomhus om dagarna till er som har möjligheten! Man får en sådan närhet med ninen då för att den kan vara med en hela tiden.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag skulle vilja ha en kanin springandes i hela huset, men det skulle inte gå pga alla sladdar och att pappa är allergisk. Men när jag flyttar till lägenhet kanske någon kanin får springa fritt ^^ När jag flyttar till internat nu till hösten kanske kaninerna kommer få tillgång till hela mitt rum… ^^
nu skulle det inte alls fungera. Men när jag blir större och flyttar till en lägenhet så ska jag endast ha en kanin som jag ska ha lös och lära den gå på låda :) det ska bli som min katt/hund fast ändå en kanin.
Jag skulle aldrig kunna ha mina kaniner lösa.
Jag har åtta fack i kaninhuset nu varav 7 används, 15 kaniner.
Varje fack är ca 110*75*75cm. Sedan har jag två nödfalls burar ute på ben. (ca 110*60*60cm, och den är ca 200*55*60cm.)
Mina kaniner är dock ute hela dagarna i hagarna. Har en hel del :) Alla kaniner är ute samtidigt då de flesta burarna är helnätade. Förutom mina 3 kompostgaller hagar som de endast är i under uppsikt.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jag öppnar alltid burdörren till min kaninbur (120*60) när jag är hemma,förutom nattetid när jag sover. Mitt på dagen brukar hon föredra att vara i sin bur ändå och sova, trots att dörren står öppen. Men speciellt tidigt på morgonen och sent på kvällen är hon överlycklig över att springa lös i lägenheten såklart. Hon har blivit så van vid att ha det såhär fritt att jag märker när jag åker bort till föräldrarna och tar med henne blir hon rastlös av att sitta i buren, där får hon nämligen inte springa fritt då dom är så rädd för att hon ska gnaga på saker.
Men problemet med att ha en kanin lösspringande hemma kan vara om den inte är rumsren (Milla var inte det när hon blev könsmogen men blev efter kastrering) för det är inte så kul att ha bajs och kiss överallt! Sen att dom naturligtvis kan gnaga på saker och ting, inte bara sladdar utan även t ex tapeter. Har man andra djur som kan vara direkt farliga för kaninen t ex katt eller hund måste man också ta det i beaktning.
men finns det möjlighet att ha en kanin lös i lägenheten känns det helt klart som det bästa alternativet för en innekanin men även för ägaren då man lättare får en bättre kontakt med kaninen.
Våra niner får springa löst i köket och på balkongen, om det är vettigt väder. Men eftersom de inte kan samsas så får dem bytas av, men ofta så är en på balkongen och en i köket.
Tur att den lilla älskar att vara på balkongen och leka själv och den andra älskar att vara social.
Men på nätterna så sitter de i burarna, den lille hoppar nämligen upp på allt och tar sig upp på köksbordet och fönsterbrädan annars.
Men när sambon jobbar på natten så får kaninerna vara ute och springa så kollar han till dem lite då och då. Han jobbar hemifrån nämligen, så ibland får kaninerna vara ute flera dygn i taget. Men ofta så går dem och lägger sig i buren för att sova ändå.
Tycker det är väldigt taskigt att låta sina kaniner sitta inne i sin bur hela dagarna, smutsigt och med långa klor och sådant, visst om man är bortrest kan de ju sitta i buren en hel dag och så, men inte tpy varje gång. Elr om man nu bara skulle ha 1-2 gårdar och 3-4 kaniner, och bara låta dom gå en kanin en hel dag i gården medan en annan hela tiden i sin bur, och så nästa dag tvärtom. Hällre att turas om någon timma om dagen än att en kanin får vara ute och en annan kanin få vara inne.

skillnaden mellan katter, hundar och kaniner för mig är att kaniner gnagar.
En hund kan jag släppa lös i mitt rum utan att oroa mig för att den biter i sladdar eller annat. En kanin måste jag hålla koll på.
Visst går det att att gömma sladdar, vilket jag också ska göra när mitt nya rum är klart.
Och långt ifrån alla kaniner är rumsrena.
Så de främsta anledningarna är nog att kaniner gnagar och ev. kissar/bajsar överallt.
säger inte att man inte kan träna sin kanin så den går på låda eller så, men tror detta är främsta anledningarna till att folk inte har kaninerna lösa
the vanity, it becomes insanity

Hade min hane lös i mitt rum när han var inne. Fungerade finfint! Har man inne kanin är det klart att man har lös hela tiden! (har man flera kaniner får dom turas om). Sladdar osv. tar man ju naturligtvis bort.
Tyvärr är inte mamma lika förtjust i kaniner som mig, så får inte ha någon inne. Så min lilla hane har åkt ut nu.
Har man ute kanin är det ju lite svårare tyvärr att ha lös. Min går i hagar några timmar om dagen nu på sommaren (inte 1kvms hagar…för de räknar inte jag som hagar,,). Sen när dom bor i garaget under vintern turas dom om att vara lös/i kompostgaller där inne.
Naturligtvis skulle jag placerat ut kaninerna i varsitt rum här inne i huset om jag fick, men det får jag inte. När jag flyttar hemmifrån kommer helt klart nån kanin få vara lös hela tiden.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

#21 det finns hundar som gnager/biter på saker också (;
Fast ja, jag förstår att folk tänker så. Tänkte också så förut, att om man har en kanin lös, gnager den på allt!
Fast det enda stället tryggur gnagde på. Var i fönsterkarmen (jaa, klart kaniner ska ligga i fönstet å kika ut på dagarna!) + i mina korgar (vilket inte gjorde så mkt). Möbler och sånt rörde han iaf inte (:
Fast det är ju olika från kanin till kanin.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

#23: jo jag vet, dock är det oftast enklare att lära en hund att inte bita än en kanin :)
Det är alltså inte hur jag tänker, jag kan ha mina kaniner lösa inomhus (eller de som är vana)
Men jag antog att det är så de flesta tänker :)
the vanity, it becomes insanity
Puttar upp, återkommer med svar här snart :-)
Mina två honkaniner bor i en bur som är tudelad, den är cirka 2 kvadratmeter (eller 2,5 kvadratmeter) stor och de har alltså ungefär en kvadratmeter var. De är utekaniner och jag kan därför inte ha dem lösa dygnet runt (jag får inte ha innekaniner nu tyvärr). Jag har en Hage som de kan vara i under uppsikt, och håller på att bygga en mer stabil Hage som de ska kunna vara i hela tiden när jag är hemma. :)
Skulle såklart väldigt gärna kunna ha dem lösa inne i mitt rum (resten av huset går ej då vi har en hund) och så, men jag får inte som sagt.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Tycker det är sjukt taskigt att låta sina kaniner bo i små utrymmen, elr aldrig få komma ut på golvet elr i en gård, men helt ok att låta kaninen bo inne i en bur som är tillräcklgit stor, undeerr nätterna elr när vädret inte tillåtet. :D
Och att känna att kaninerna inte bör vara "bur djur" tycker jag är helt OK, men lixom, kaniner kan vara bur djur, bara de får röra på sig, gå ut på gården(i en gård elr på golvet. De gillar oftast att röra sig, och ha stort utrymme, tycker inte en kanin måste ha en stor hund gård elr ett helt hus/ett helt rum, räcker med en gård som är 2x2m - Men ju större desto bättre såklart!
Hade en kompis, som vela sälja sin bur och köpa en ny BARA FÖR HON TYCKTE BUREN VAR FÖR STOR FÖR DOM ;O !! Asså ingen bur är nog för stor för en kanin!
Okej, nu har jag tid att svara :-)
Jag har precis köpt en stor och fin tvåvåningsbur till våran balkong där två dvärgar kommer få bo (så fort vi har kallasfalterat den). Har en stor balkong med tak där de får turas om att skutta omkring fritt. Håller på att miljöberika med tunnlar mm för bättre aktivering. (Hoppas de kommer kunna vara tillsammans när hanen blivit kastrerad. Annars får de gärna fortsätta som särbos och turas om att skutta fritt).
Sedan har jag en stor hankanin inne som ska få bli våran "katt". Än så länge har han en stor innebur för att han ska lära sig rumsrenhet plus att han är nyligen hemkommen och behöver tryggheten av sin bur.
Kommer köpa en stor kattlåda till honom för toalett och sedan ha hö, grenar, mat- och vattenskål i buren som kommer stå öppen jämt. Eventuellt att buren försvinner helt så småningom ifall den blir överflödig.
Vi har en hund men han skulle aldrig någonsin röra kaninerna, han är uppvuxen med kanin och fick redan från början veta att de inte är "lekbara". Här hemma står kaninerna högre i rang än hunden faktiskt!
Och nej, jag tycker inte att kaniner borde vara burdjur! Ser burarna mer som hus än som permanent bostad om ni förstår vad jag menar :-)

Innan jag "blev med Flippen" funderade jag aldrig över detta med burkaniner, trodde väl i min enfald att kaniner inte krävde mer. el så hade jag väl aldrig haft någon anledning att fundera över detta?
Men sen Flippen kom så har jag ofta ifrågasatt detta med dom stackars kaniner som alltid mer el mindre måste sitta i bur.
Jag bor i en etta och har en grind in till mitt rum. Flippen och mina marsvin har frigång i köket o hall samt badrummet där dörren står öppen.
Instängda är dom endast nattetid samt när jag jobbar.
Marsvin 4-ever
.
Våra bor i bur därför att vi inte kan ha det på något annat sätt. Inomhus kan de inte bo eftersom jag är allergisk, därför bor de i garaget. De har dock stora burar, mer som hagar och har alltid yta att skutta av sig på. De får också lite "förlängd" bur med en kompostgallerhage i anslutning till buren så de får skutta ännu mera. Självklart har de rasthage utomhus också men jag vågar inte lämna dem där utan uppsikt eftersom det vimlar av nyfikna katter här och även lösa hundar. Så i hagen är de "bara" när vi är ute med dem eller håller oss i rummen som har fönster åt det håll hagarna står så att vi hela tiden kan ha koll.
Även om jag kunde ha dem boende inomhus skulle jag inte ha dem lösa hur som helst. Dels för att vi har katter men också för att det är väldigt svårt att lyckas "ta bort" varenda sladd de kan komma åt. Planlösningen i vårt hus gör att vi inte kan "spärra av" bara en del. Och med barn har vi inte något rum till övers heller som skulle kunna bli deras. Plus att kaniner inte gnager på enbart sladdar. Jag vill ha mina dörrkarmar osv. hela…
Jag tycker helt enkelt inte att det är fel att ha kaniner i bur så länge man ger dem tid och annan yta att springa av sig på! Att aldrig låta dem lämna buren är dock fel!
Min kanin är lös i mitt rum. Har en bit helteknings matta (trorjag det är) på gålvet så han får fäste att springa. :) Han har bara buren som toa, mat och vattenplats. Och en och annan gång som sovplats. Han gillar hellre att sova på mattan än i buren. :P
Tycker att efter som jag har möjligheten att ha han lös så har jag det.
För att han inte ska ta sig ut i rästen av lägenheten så har jag ett kompostgaller i dörr öppningen så han inte kommer ut, till dom platser där inte sladdar och liknande är skyddade. Tycker detta funkar utmärkt för mig. :)

Jag har mina kaniner i bur, Dussen däremot får springa lös på dagarna. Stänger in honom när jag går och lägger mig, detta för att ingen olycka ska hända. Har även en katt, hon älskar kaninerna och tar hand om dem som om de vore hennes ungar :P Sen så tar jag med kaninerna hem till mina föräldrar så ofta jag kan(bor oftast hos min pojkvän i lägenhet), där får de vara ute i betesburar :) Kaninhonorna bor ute i en bur på balkongen :) dock bara en av dem nu när den andra fått ungar :)
Mina kaniner bor utomhus så jag släpper ut dem i betesburar om dagarna och på kvällen åker dem in i burar på ben. (på sommaren är dem ute i betesburarna dygnet runt) När jag är med kaninerna brukar jag släppa ut dem i en stor kompostgallerhage där dem kan springa runt, sitta på stenar, gräva, rulla sig i sand, beta, hoppa och knuffa på träpinnar och busa. Men eftersom att burarna inte har varken botten eller tak så måste jag ha kaninerna under uppsikt då det bor massa katter runt omkring där jag bor. I våran lada kommer vi även fixa stora burar som står på golvet där man kan släppa ut kaninerna utan att oroa sig för katter. Dessutom har vi en stor kattgård på tomten där kaninerna får komma ut ibland. Och så får dem såklart gå ut i sele och koppel ibland och promenera i skogen.