Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1909 ggr
Rafflan
0

AKUT!!! Sammanföring!

Jag försökte nyss sätta ihop mina 2 honor, honan som är 2 år började pöka på min andra hona som är 11 veckor. det verkade ju bra, men då försökte den lilla honan fly genom gallret i kompost hagen hon pressade sig igen till bröst korgen (gick väldigt snabbt så jag han inte hindra henne) då biter den äldre honan tag i den unga å biter henne i rumpan (inga sår). Ungen blev rädd å pressade sig igenom hålet, stakars tösen :'(

Vågar jag sätta ihop dom igen idag?

flikkan
0

Nej, Inte idag

Du borde vänta lite tills den unga honan blivit lite äldre och kan försvara sej själv.
När de ska träffas senare så ha de i två burar jämte varann så de kan träffas på avstånd.

De kan även träffas på en plats där ingen av de har varit förut.

Rafflan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta var på neutral plats. Nu provar jag e ny ide. Lösa i mitt rum, då kan dom hoppa upp på saker å komma i från varandra :)

Den nya är typ lika stor som den gammla :/

Har inte 2 galler burar i nuläget :(

Rafflan
0

Det verkar funka bättre. Vi e på Jolenes teritorium med det är Phelia som stampar ;D

Rafflan
0

Putt putt

Inget händer. Jolle "nafsar" på Phelia ibland verkar det som, Phelia stampar om Jolle kommer för nära. Sedan kan dom ligga när eller brevid varandra helt lugnt :/

Inget mer händer.

Är det bra?

Betyder det att dom kanske kommer funka ihop då det aldrig bråkat ordentligt?

Hur vet jag att jag vågar sätta dom i samma bur?

thexclub
0

det är bra att de inte attackerar varandra och ignorerar.

Du bör inte sätta ihop dem direkt, låt de träffas några gånger och när du är 100 % på att dem inte bråkar kan du sätta ihop dem .

the vanity, it becomes insanity

Rafflan
0

#5 okey, tack för svaren. Är så orolig för mina små päls bollar. Men tror du det komemr funka mellan dom?

Okey ;)

[Queckfeldt]
0

Prova släppa ihop dom på en stor yta(tex stor utebur). Det gjorde jag och det funkade jätte bra. Låt dom kanske jaga varandra lite men om dom attackerar varandra får du sära¨på dom igen och försöka en stund senare. Du kan prova att låta den utsatta kanin vara kvar så hon gör det lite till hennes revir. Sen när du släpper in "mobbaren"(vet inte hur jag ska skriva) så känner hon av att hon är på den andras revir.

Bara ett tips?. Inte säkret att det funkar, men det är kanske värt ett försök. Du bestämmer självGlad

Kawaiih
0

när du har dom i samma bur så va hemma under den första tiden. så du kan ta ut en av dom om dom börjar bråka för mycket. så du inte är hemma och någon av dom gör så den andra lär avlivas osv.

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Rafflan
0

#7 Dom har hela mitt rum just nu, fast får bara vara i halva :P Det är Jolles revir men det är Phelia som stampar å säger ifrån. Jolle jagar henne ibland, två gånger har hon nypit henne å hon pipit (inge sår) å 1 gång tog hon en stor tuss päls i munen, dock gjorde inte det ont på Phelia :)

Nu ligger dom båda lungt på min matta å vilar :)

#8 Okey, ja hade ju inte tänkt nå annat men hur länge bör jag hålla på så?

[Queckfeldt]
0

ahha okej:P

Men prova dej fram:P Två av mina kaniner gick tsm o var jätte bra kompisar. Sen skulle en av dom få ungar o då särade jag på dom. Sen när jag skulle sätta ihop gick inte det. Det var ca 2 år sedan och inte förren idag så har dom kunnat gå tsm. Jag släppte i hopp alla mina honor(4 st) och mitt marsvin samtidigt tsm och nu går alla jätte bra med vaandra:D

Men du kanske försöker lite mer än mej, och provar ha dom ihop mer än vad jag försökte^^

Lycka till!Skrattande

Rafflan
0

#10 tack ;)

Ja jag kommer ju jobba med dom å som det ser ut just nu kommer det nog att gå :D

Kawaiih
0

#9 alltså de är ju jättesvårt att säga…
Jag skulle gjort så att när jag va hemma skulle jag ha dom i samma bur och sen när jag åkte bort sätta dom i olika. Sen när jag ser att dom har svårt att va ifrån varandra skulle jag sätta ihop dom helt.
Men de är ju som sagt så himla svårt att säga. Har aldrig satt ihop kaniner tidigare men jag säger bara hur jag skulle göra. :)

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Rafflan
0

Nu ska vi träna vidare, åter kommer så fort fler problem dyker upp å har ni nåt att tilläga? Skriv gjärna ;D

Å tack för alla svar ^^

[Queckfeldt]
0

#11 Gud vad bra!:D Lycka till med dom och hoppas att dom bli bra kompisar till slutSkrattande

Så här la mina kaniner alltid när dom la och vilade. Dom var värkligen bästisar(se Bilden). Hoppas att dina två också bli så bra kopisar:D

SotisG
0

#10så är det för mej nu oxå:(

Rafflan
0

Inger händer, Jolene springer emot den nya å den nya springer iväg (Phelia), runt runt, så sen slutar dom å så börjar dom å slutar igen…

Inget händer liksom :S

[Queckfeldt]
0

#16 om du provar ta dom till en stor yta där ingen av dom har varigt innan.

En stor plats med mycket utrymme. Gärna ute, och se om det kanske går.

Rafflan
0

#17 Asså dom e ju hyfsat snälla, men dom verkar inte gå närmare att bli kompisar. Nu har dom hela mitt rum å ingen verkar ha mer makt än den andra på revir mässigt…

[Queckfeldt]
0

ahha okej. Men om du tar två burar och ställer dom brevid varandra så får dom lära känna varandra lite genom gallert.

Sen har jag nog inte så många fler tips^^

Rafflan
0

#19 Har bara 1 galler bur för tillfället :(

[Queckfeldt]
0

#20 okej. Går den ena kaninen i bur och den andra i ditt rum? :) Går dom i samma bur?

Rafflan
0

#21 Båda är lösa tillsammans på golvet i mitt rum, på natten sover den ena i en galler bur å den andra i en bur med plast kanter ;)

[Queckfeldt]
0

ahha:P men kan dom gå tsm då?:)

Rafflan
0

Jolene jagar Phelia ibland å ibland ligger dom ca 1-2 dm ifrån varandra åsover ;)

[Queckfeldt]
0

okej:P Men dom kommer nog lära känna varandra mer och mer:D Lycka till:D

Rafflan
0

Tack, vi hoppas väl på det ^^

[Queckfeldt]
0

Jo de gör vi^^ Skrib här inne sen hur det går:D

Rafflan
0

Nu står det still, jag har haft i hop dom varje dag (nästan, har vart sjuk nu sen i torsdags, 3 dagar asså då jag inte orkat haft dom löst ihop) Men gör inga framsteg, Jolle plockar några tussar från Phelia (typ 1-4 tussar) dock verkar det inte göra ont på Phelia. Sen e allt lugnt, Jolle jagar Phelia ibland å sen händer inget igenLedsen

Är detta bra eller dåligt, har bara haft ett rejält bråk å det var första
dagen dom träffades sen verkar dom ha fastnat så här Fundersam

Hur ska jag göra för att komma vidare?Förvånad

[Wera]
0

2 honor brukar inte kunna gå ihop väl ;O ?

Rafflan
0

asså den ena är en unge å den andre en vuxen å båda har ju gott med andra kaniner förr så vi tänkte prova sätta ihop dom.

Vi hade bara ett rejält bråk 1 gång (inge blod eller sår elr sånt) å dom verkar ju snälla, det e bara ibland då dom får tok fnatt å jagar varandra, dock vet jag inte om dom e ilskan eller ej…

Asså, när jag sätter ner dom på golvet börjar allt med att Jolle jaga å oftast plockar en tuss får Phelia, sen e allt lugnt resten av dagen, dom får små fnatt hopp å ser ut som galningar å sen e allt lugnt igen, då kan dom ligga en liten bit ifrån varandra å sova på mitt golv ;)

Har även haft dom settat ihop Phelias bur (100 x 50 x 50, lite liten) med luckan öppen, båda hoppade in å så låg dom så snällt där så jag provade stänga, några minuter senare jagade Jolle Phelia :/

[Wera]
0

Men om man har honor ihop bör de ha en ganska stor bur så de kan komma undan varandra vid mindre bråk.

Rafflan
0

140 elr 150 kommer det att bli ;)

Rafflan
0

Nu kommer en uppdatering. Jolle å Phelia har nu bott ihop 4 dagar i sträck utan att bråka. Dom sover tillsammans å e jätte gulliga ihop :D

Bilder kommer när jag hinner lägg in dom på datorn :P

Rafflan
0

*bilden*