Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 784 ggr
Clariiz
0

"köttsår"

Det hände precis en liten olycka här hemma. tea lyckades ramla ur buren, det ligger fullt med halm på¨golvet, men hon lyckades skada sig så pälsen "lossnat".
Man ser alltså köttet på henne, hon är typ "flådd".
Finns det något mamn kan göra henne? Vi kommer ju självklart prata med veterinär också!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Hon har inga problem med att skutta, men hon har ju ont och är chockad.
Det är alltså "bara" pälsen som lossnat vid på båda sidor om nacken.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Fyfan vilken otur jag har :'( först Missy och nu Tea.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

DodeN
0

Du kanske kan lägga om såret medans du väntar på svar/besök hos vetrinär. Ta en kompress och lite gasbinda eller liknande om du har och lägg på så att inte kaninen sliter bort mer, eller river på det.

Du kan ju alltid tvätta lite med ljummet vatten, oftast så kan man behandla sår hos kaniner på samma sätt som man gör med barn. 

Lite svårt att förstå hur det ser ut, men bandage kan man aldrig lägga i onödan, om du tycker det kan behövas. 

Villken otursdag du har

Clariiz
0

Veterinären kan inte göra så mycket :/
Jag har hållt henne i händerna helt still i ungefär 2 timmar och pälsen har fastnat igen. Så förhoppningsvis kan det börja läka. Hon bor i en plastlåda. Har lagt in pellets, hö och vatten. De har börjat äta det, men hon behöver ju mjölk.

Lollipop diar dem på kvällarna, ska jag ta ut henne då? Jag vågar inte låta henne bo med de andra då de klättrar så mycket.

Hon är pigg iaf, och rör på sig. Såret ser fint ut just nu. Hon ska bo i lådan hos mig nu. Så jag får ha en skadad och en sjuk kanin hos mig :/ Fyfan vilken otur jag har -.-

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

putt

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

DodeN
0

Har du någon krage på henne eller hon kanke inte kan nå såret. Så det får en chans att läka i fred

Clariiz
0

#6; Hon är ungefär lika stor som en råtta, tror inte det finns så små kragar?
Men såren är liksom i nacken, så hon borde inte nå det? Fast det skulle ju vara bra att kunna ha något..
Fast hon är med mig överallt, så jag sitetr vid datan eller tvn. Hon är så ensam,hon är mycket gladare av att få sitta i mitt knä en i lådan iaf..

Men pälsen sitter fast igen, har vi tur kanske hon kan få flytta ut till sin familj redan i morgon :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Hon är en riktig tuffing btw :)
Just nu inspekterar hon mitt data bord. Och jag försöker få henne att inte röra på sig.. Hon är precis som sin mamma. Nyfiken, tuff och olydig, men mysig och söt som tusan <3

Hoppas hoppas hon blir bra <3

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Issis
0

Lycka till :)

Tråkigt att det kommer så mycket otur på en gång :/

Clariiz
0

#9; Tack! Ja det är jätte jobbigt :/

Visst rä det kul att ha kaninerna inne, men inte av denna anledningen..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Det var som Lollipop väntade på henne, för precis när jag satte henne i buren diade hon dem. Jag tog även in Pudding nu, så hon inte är ensam. Fast han får bara vara här när jag håller koll på dem, så han inte länger på henne.
Så i natt när jag går och sover tar jag ut honom igen.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

emms
0

Vilken otur :( Men det verkar ju bli bra iallafall :). Hur gamla är de små misstagen nu då? :)

Emma

Clariiz
0

#12; De blir 3 veckor på tisdag.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com