Toksugen!
Herregud vad jag är sugen på en till hermelin! Antingen en havanna (helfärgad eller mantlad spelar ingen roll) eller någon annan färg med anlag för havanna. :)
malinroths Knut är ju så himla fin och jag har velat ha en till hermelin ett tag.. funderade förut (och funderar till viss del fortfarande) på att para Leia för att få lite fler viltgula hermeliner i världen (de är rätt ovanliga nämligen och det finns endel uppfödare som försöker få fram fler, så köpare borde finnas), men jag själv vill helst ha en havanna.. gah jag är så sugen så jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen! Haha..
Nån som vet någon uppfödare i västerbotten som har det jag är ute efter? :)
Tillägg: Blir havannafärgen sämre om man parar med viltblå? Har hittat en unge som är havanna, den är e: havanna och u: viltblå.. och kan den ungen isåfall få fina havannor med en annan havanna som är e: isabella och u: havanna? :)
Finns det inte någon havanna som bär på viltgul då? Eller det kanske inte funkar genetiskt, vad vet jag ^^ Men då skulle det väl kunna bli viltgula ungar?
Hm, är inte så insatt..
Men jag känner igen det där, kan också bli helt galet sugen på någon speciell kanin ibland ;) Hoppas du hittar det du söker!
Har hört någonstans att man helst inte ska para havanna med vilt.. men jag är inte säker. (Någon som vet?) Och om det finns havanna med viltgult anlag är de nog få.. :/
Tack tack det hoppas jag också ^^
Såklart att du ska skaffa en till hermelin! Ingen tvekan om det, de är ju dunderunderbara:) Trodde att Therese hade på G, men det var dvv. Trodde att hon hade hermelin, men kom sen på att hon inte har den färgen på hermeliner:( Jag hoppas att du hittar det du söker:D
#3 Therese har haft två havannor (hermelin) varav Knut är den ena ^^ (fast det visste du kanske?) :) men hon har inga nu nej.. däremot har hon en svart hona med havannaanlag. Svart är fint men inte riktigt vad jag vill ha.. men man vet aldrig! ;)
#4 Ja just det, det hade jag glömt^^. Det är synd att hon inte verkar ha några nu. Ja, svart kan vara fint, men själv skulle jag nog inte välja det, det känns så trist på något sätt;) Du hittar säkert vad du vill ha, men det kan ta ett tag.
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge^^
#5 Haha precis! Har pratat med Nybyn´s nu och hon har en liten havannaunge :D Visar det sig vara en hona kommer jag mest troligt att köpa den
#6 Det blir ju super:) När är "hon" leveransklar?
#7 I början på september :)
#8 Men det kan ju passa bra:) Hoppas att det nu blir en hona;) *håller tummarna*
Vad skoj :D Håller tummarna för att det blir en tös :)
Tack tack :)
Håll tummarna för att uppfödaren inte ändrar sig och behåller den också! ;) Hon skrev att hon tror att hon inte ska behålla den så helt säker kan man ju inte vara..
#11 jobbigt om hon vill behålla:( Men så ska det äl inte bli;) Vi hoppas på det bästa!:D
#12 Jajjemän! :D Borde nog kika runt efter fler tänkbara iaf, så man inte sitter på pottan om det är en hane eller om hon vill behålla den själv ^^
Ungen är 15 dagar nu, när borde hon kunna könsbestämma?
Skulle vara väldigt roligt och bra om någon kunde svara på mina frågor i tillägget också ^^
#13 Ja, det är bra att ha många val:) Tänk, du kanske hittar något ännu bättre:)
Det beror på hur bra man är. Du skulle kunna fråga henne när hon brukar kunna se. Det är olika från person till person.
#15 Frågan är ju om det kan bli bättre.. hon bor typ 30min härifrån och ungen är inte släkt med Knut ^^
Hon sa att hon skulle säga till när hon vet, men inget om ungefär när hon brukar kunna se det.. jag får väl vackert vänta ^^ Hon borde iaf vara duktig, har fött upp kaniner i flera år :)
Kan skriva lite tydligare kanske, ang min andra fråga i tillägget.
Kan man få fina havannor om man parar:
Havanna (syskonen är havanna och svart)
e: Isabella
u: Havanna (94p)
med
Havanna (syskonet är viltgrått)
e: Havanna (95p)
u: Viltblå (93,5p)
Har tyvärr ingen info just nu om hur det ser ut längre bak i stamtavlorna.. :/
Det är viltanlaget jag oroar mig för som sagt, eller oroar jag mig i onödan?
Vilka andra färger kan eventuellt dyka upp? Om det kan dyka upp några andra färger ^^
#16 Haha, som jag och therese då;) Det är superbra:)
Får hoppas på att hon vet snart:)
Jag längtar tills vi får våra bebisar ;) <3
#19 Haha aa jag me! <3
Ingen som har nån aning? :)
putt! ^^
Duvet ju att jag har mantlade :} <3
Viltgul och havanna är nog inte så lämpligt av flera anledningar. Den bruna kan förstöra det viltgula och göra den brunare, vilket alltså inte är så lämpligt. och dessutom kan den viltgula göra den bruna färgen gulare vilket inte heller är önskvärt. Sen tror måste det vara dubbel uppsättning av gult för att det ska kunna bli gula ungar och dubbel uppsättning av brunt för att det ska bli bruna ungar, så jag tror inte de skulle kunna få varken viltgula eler bruna ungar. Observera att jag inte alls är bra på färger men jag TROR att det är någonting sånt här..har läst endel men har en hel del kvar att lära så rätta mig gärna där jag har fel :)
Däremot tror jag att Knut och den bruna ungen med viltblått skulle kunna få fina bajsbruna små kids :) Hojj måste sätta mig in mer i den där färgläran, mycket att hålla reda på! Vi får se hur det går nu när jag ska ställa Knut snart också! Tänk om han e värsta fulingen, då är det ju ingen idé :P Fast det kan ju ändras till han ska ställas i A-klass också såklart men.
#24 Haha <3 Han är för fin för att vara en fuling! :)