Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1149 ggr
Clariiz
0

Förkyld

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Missy är förkyld, hon har vart det i perioder på ca 2 veckor nu. Först var hon förkyld i någon dag innan det försvann helt, sedan kom det tillbaka och senaste veckan har hon varit förkyld men det har blivit bättre och bättre. Idag är det dock värre igen och hon brummar när hon andas och är snorig.

Jag ska till veterinären idag klockan kvart i tre men jag tänkte om det finns något jag kan göra för henne nu innan? Så hon får lättre att andas?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

putt

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Veero
0

kamomill te (stavas?), ha det i vatten skålen / vatten flaskan.

[Eichan]
0

Kan det inte vara så att hon är alergisk mot något då? Hm.. vet inte riktigt vad du skulle kunna göra men hoppas att hon blir bra! (:

Tixy
0

Det sägs att fukt öppnar luftvägarna, så om du sitter i badrummet med henne och har duschen på, med varmt vatten, kanske det hjälper?
Roiboste (tror det stavas så) är bra mot förkylningar hos råttor iaf, kanske funkar för kaniner också? :)

[Niike]
0

_"Vid snuva kan man ge Renässans näsdroppar"

_Från artikeln "Apotek hemma". Hoppas lilltjejen frisknar till!

Clariiz
0

Hon var ju bara förkyld :''(
Min lilla bebis <3 :'( Så ung..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

teddykaniner
0

Vad har hänt?

Med vänlig hälsning,
Jenny

emms
0

#6 va! Vad har hänt?! :O

Emma

Starfall
0

#6 Vad har hänt med Missy??? Ledsen

[Eichan]
0

#6 Nej vad har hänt? :'(

Clariiz
0

Jag har gråtit hela tiden, jag orkar inte berätta inte ännu.
Hon lever, men jag kanske måste avliva henne.
Jag berättar allt när jag får mer kraft. :'(

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Starfall
0

Men lilla Gumman :( Ta  den tid på dig som du behöver!
Håller alla tummar för lilla tjejen <3

Kristall
0

:(

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

aliciia
0

Neeej :( vad har hänt :'(

Finns här om du behöver prata det vet du <3

[Eichan]
0

Nej, usch så tråkigt :'( Håller alla tummar och tår för din lilla flicka <3

Clariiz
0

Tack :')

Nu kan jag berätta.

Veterinären sa att hon kan ha en sjukdom passeomatis eller vad den hette. Det är inte säkert, men hon kanske har den. Och om hon har den är det en stor risk att hon aldrig blir bra, dvs att man behandlar henne, sedan kan hon bli sjuk igen efter en månad så man behandlar den ungefär varannan månad. Men det är väldigt jobbigt för kaninen, så då är nästan det bästa att avliva. Där emot kan de bli friska men då behöver man tur.

Nu ska hon äta medecin, 10ml c-vitamingrejs i vattnet varje dag, 3ggr om dagen ska hon äta Marbocyl, och 1 gång om dagen Fibreplex. Förutom det ska hon även äta smärtstillande 1 gång om dagen. Så just nu har jag flyttat in henne, min lilla bebis <3
Hon ska klara det, men hon är så liten :'(, usch vad hemskt det är. Hon var ju bara förkyld! :''(

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Dör Missy, slutar jag med kaniner.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Eichan]
0

Ojj.. vet inte vad jag ska säga.. Jusst nu hoppas jag bara på att hon ska bli bra, den lilla flickan <33 Kram på dig!<3

[Niike]
0

Men fy så hemskt!! Håller alla tummar jag har för lilltjejen! Hoppas verkligen hon klarar det!!

Kristall
0

Jag hoppas verkligen att hon klarar det, jag också - lycka till! <3

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Clariiz
0

Varför? Varför min Missy? Min älskade fluffboll <3
Det är vid sånna här tillfällen man förstår hur jävla mycket man älskar de små liven <3 Tyvärr är det försent. Och det värsta är att hon behöver vara ifred, jag vill bara krama henne och sitta och gråta.
Hon får även bo på en handduk med spån i ett av hörnen, jag vill att det ska damma så lite som möjligt.
Hon äter smärtstillande saken för att må bättre, sedan är hon något som ska döda bakterien, och då behöver hon c-vitamin grejset, men eftersom hon äter c-vitamin grejset behöver hon en 4 grej för att skydda tarmarna.
Det är sån där vanlig c-vitamin för människor som man lägger i vattnet.

Gud vad jag hoppas att hon inte har den sjukdomen.
Ni fattar inte.. Jag har sett henne från dag 1, från dag 1 visste jag att det var hon jag skulle behålla. När hon var en flicka, jag såg henne ta sina första steg, jag såg henne smaka på sin första bit pellets, hö, morot, äpple ja allt hon ätit, jag såg henne göra sitt första glädjeskutt. Allt. Jag har vart med sen klockan halv 12 den 2 27 mars 2008. När hon var nyfödd. Sett hennes mamma bli tjockare och tjockare. Sett henne dia, slänga sig på rygg och bara njuta. Första gången hon gick i sele.

Hon är mitt allt  <3 Min lilla bebis, och nu ska hon äta medecin i 3 veckor, och tänk om hon inte blir bra :'( Min lilla älskling.

Jag trodde jag visste hur mycket jag älskade henne, och jag trodde jag älskade henne så mycket man kunde, av hela hjärtat.
Men det gör jag inte, jag älskar henne emr en det, jag älskar henne av alla hjärtan i hela världen, jag älskar henen för mycket. Hon har alltid vart hos mig, hon är mitt allt.
Jag älskar henne mer en vad jag älskar mig själv, jag älskar henne mer en vad jag älskar mitt liv. Jag skulle utan tvekan dö för henne. Bara hon får leva vidare.
Det är sjukt.. Dör hon dör inte bara en del av mitt hjärta, hela jag dör. Jag känner mig bara tom, och varje gång hon är glad och gör något, hon behöver bara äta lite blir jag glad och varm inuti. Men såfort hon nyser krossas allt och jag blir helt tom.

Jag fattar inte.. Min lilla älskling <3
Jag trodde inte det gick att älska någon så mycket.
Jag bara greåter och gråter så mitt huvud hålelr på att explodera, men vafan. Missy lider och jag gråter, självisk är jag också.. Jag förtjänar huvudvärken.

Nu grävde hon lite i handuken <3 Min lilla älskling <3

Jag vill inte förstå det.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Starfall
0

Sitter här med tårarna på väg :'( Man förstår verkligen hur mycket du älskar henne…
Hoppas verkligen lillan klarar sig. Hon är iaf djupt älskad, och jag tror, att kärleken kan vinna över döden. Jag tror även att hon kommer kämpa för din skull.
Det är så sorgligt när sånt här händer… :'(

Kramar till dig <3

Jetaime
0

Ja, du vad ska man säga.."/ Det ända man kan göra just nu är att bara hålla tummarna och hoppas!

#17 Men om du verkligen tänker efter.. så älskar du dina kanienr och dom gör dig glad, får dig att skratta och du älskar att hålla på och pyssla med dom, eller hur?! Antar att dom har gett/ger dig massa fina minnen? När man har uppfödning kan det alltid hända saker, både bra och dåliga. Och jag förstår att det är jätte hemskt för dig just nu, men du kan väl inte bara ge upp allt du har kämpat för? Jag känner igen den tanken för det va precis så jag kände efter min första kull hade kommit, det bara hände en massa dåliga saker då och jag bara kände att jag verligen inte orkade att jag inte klarade av det, och att jag skulle sluta föda upp och så. Jag va nära att få avliva en av mina kaniner då också, men istället för att ge upp fortsatte jag att kämpa, det slutade bra till sist iallafall och nu är jag glad att jag inte slutade hade bara ångrat mig då, och det vet jag om.

Men hoppas iallafall det går bra för tösen, håller verkligen tummarna hårt för er<33

Emma-
0

Men, vad tråkigt :'( Hoppas verkligen hon klarar sig..

teddykaniner
0

#21;ååååhh! <3 :´( Precis så kände också jag för Edwin..<3 (RIP gossen)  Men ha mod! Jag såg honom också från dag ett osv..och har klarat det..men nästan så att jag inte gjorde det..

Med vänlig hälsning,
Jenny

Clariiz
0

Kan ju säga att Missy är pigg, just nu undersöker hon buren, hon har kissat några droppar, och ätit lite hö och pellets :').
Det är skönt.. Men hon nyser då och då och det är hemskt..

#22; <3 Du anar inte hur mycket det där betyder <3
#23; <33

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[SamY]
0

Å så hemskt! Men du måste kämpa!! Om man sörjer innan det värsta händer (som det inte äns är säkert ska hända) Blir allt bara värre! Varje liten förbättning är som att få en 10 kg tung diamant! Du får inte ge upp och tro på det värsta, för det värsta fins inte, så måste du tänka! Är du glad, och hoppas på det bästa, så blir kaninen glad, och hoppas på det bästa! Då är chansen mycket större att hon blir frisk igen. Hjälps åt, du och din kanin, för det är väl vad bästa vänner gör? =)

Det här är ett av det jobbigaste och svåraste som fins! Men chansen är nästan omöjlig att hon ska avlivas, om du får kaninen att verkligen VILJA bli frisk igen! Det här är en utmaning om liv och död, och när det är sådanna svåra utmaningar, har man inte tid att deppa! Om hon måste avlivas, det är DÅ man får ge efter på tyglarna och börja sörja på riktigt! Men du och kaninen har gjort ert! Isåfall fick ni ändå en fin tid tillsammans.

Puss och kram och LYCKA TILL!!!! kom ihåg, KÄMPA istället för att deppa!

emms
0

Nej! :'( Hoppas av hela mitt hjärta att hon överlever! :( :/ Lycka till!
:( Fortsätt kämpa! :/

Emma

MajaaR
0

Nej vad jobbigt! Hoppas Verkligen att hon blir bra igen! Stackras dej, tröstkramar <3<3

matilds
0

Är det inte pasturellos hon har? Isåfall är det väldigt smittsamt! Men det kanske är något annat ..

Hoppas verkligen att hon överlever :( <3

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

aliciia
0

#30 pasteurellos heter det väll ;) ?

matilds
0

#31: Ja, men man förstår väl vad jag menar ellerhur? ^^

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Issis
0

Åh nej :( Lycka till <3 Klappa henne ifrån mig. Ge inte upp allt, snälla! Men om du tänker positivt, är glad och så, så känner säkerligen Missy av det och klarar sig säkert. Somsagt, lycka till< 3!

Clariiz
0

#30; Vad är det?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Jag måste borsta henne. Hon har spån på hela sig.. Jag har fått en brokad kanin..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

putt

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

[http://www.kanin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f615908f-d35f-4470-ac8b-0d26dc70ebde

](/Forum/Read.aspx?ThreadId=f615908f-d35f-4470-ac8b-0d26dc70ebde "http://www.kanin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f615908f-d35f-4470-ac8b-0d26dc70ebde")om pasteurellos.. läs vad trasdockaa har skrivit. Håller tummarna för Missy <3

Clariiz
0

Nej det är nog inte det hon har.
I så fall borde Azka och Rutan också vara smittade. Och allt med Missy är att hon är snuvig helt enkelt. Riktigt förkyld.
Är nästan säker på att det hette passeomatis eller något sånt..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Hon gillar sitt vatten, det smakaar ju papya och annanas eftersom hon har den där c-vitaminen i. Så när hon dricker dricker hon mycket ;) Annars brukar hon dricka nästan inget alls.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

thexclub
0

nej vad tråkigt :( hoppas det blir bra med Missy<3

the vanity, it becomes insanity

Jojsan
0

Hoppas det blir bättre med henne! Håller tummarna!

Clariiz
0

Tack <3

Usch jag vet inte hur mycket jag orkar. Två kaniner som kämpar om liv eller död. Som tur är mår båda bra.

Pratade med Mia också, och hon sa att ingen som är släkt med Azka vart sjuk. Och med de jag berättade sa hon att det verkade vara en förylning som kom efter att hon utsatts för drag eller så.
Det är lugnande :) Missy verkar må bättre också!
Och sjukdomen veterinären pratade om var smittsam och gjorde kaninen hängig, + att det gick snabbt. Missy är nyst till och från i typ 2 veckor och hon är pigg. Samt att hon bott med Azka, och träffat både Molle och Rutan genom gallret. Endast Missy är sjuk.
Så det känns positivt! :)
Men det är jobbigt, och nu är det dags att ge Missy medecin för 5:e gången idag, och det är inte den sista gången :/

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com