Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 510 ggr
DodeN
0

Semesteräventyr

Vi är nu hos mina föräldrar och passar deras katt medans de är på semester. Har med mig min gosiga kanin, den andra skulle inte ens klara av att åka bil, så hon är hemma. Bilresan gick faktiskt riktigt bra, stannade 2 gånger och fikade och då släppte jag ut kaninen, hon hoppade runt och nosade och ville absolut inte gå in i buren igen.

Väl framme så upptäckte vi att pappa har glasat in verandan så jag släppte ut kaninen och hon stortrivdes från första stund. Överlycklig över att få skutta runt.

Tog på henne selen så hon skulle få hoppa på gräset men det blev förmycket, hon blev jätterädd så jag lyfte in henne igen, skulle ta av selen men då började hon pipa och högg till, så jag fick ett stort sår på armen. Var helt mitt fel eftersom hon var så rädd men trodde hon skulle må bättre om hon slapp selen.

Natten tillbringade hon i sin kompostgallerbur i eget rum, lyxigt. När katten började göra oväsen inatt för att få komma ut så stampade kaninen några gånger men lugnade ner sig sen.

Idag har de hälsat lite på varandra och det verkar som om bägge är lika rädda för varandra.

Nu är kaninen ute på altanen igen och har det skönt. Hittade ett större hur som pappa byggt åt kisse som jag ställde ut på altanen, så nu kan kaninen ligga och mysa där också.

Eftersom de bor på landet så springer kissen mest ute på dagarna och kommer för att äta så kaninen kan springa fritt stora delar av dagen.

Är intressant att se så bra hon tar det ändå, visst är hon lite rädd. Pep till när katten nosade på hennes bur, hon var i min famn då, men nu en kvart senare så rusade hon ut för att få hoppa på altanen.

Hon har inte träffat andra djur såhär utan bara sin kaninkompis. Otroligt skönt att det funkar såhär bra. Idag ska vi iväg och köpa virke till utebursbygget också.

Fler som är ute på semesteräventyr med sina små hoppande pälsbollar?

[Wera]
0

Har inte haft äventyr med mina kaniner ;) Elr, de har fölt med till t.ex. kompisar bara och sånt ^^

DodeN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är vi hemkomna, gick så mycket bättre än jag trodde.

Efter några dagar så ville hon hoppa ut på gräset, vi skaffade mer galler och byggde en stor Hage. I början så satt jag med henne och hade koppel och sele. Farsans katt var framme och nosade men gick sen igen.

Lät henne hoppa runt själv och det gick kanonbra, hon vägrade lämna hagen och var sur när jag tog in henne för natten. Eftersom det gick att ställa hagen så vi alltid kunde ha uppsikt över den så fick hon vara där hela dagarna.

Var ett gäng av grannkatterna som var framme och nosade, någon stack tassen genom gallret så farsan trodde den skulle skada kaninen men hon var på lagom avstånd.

Den som var mest orolig var farsan, han trodde alla katter skulle ta livet av min kanin, men det blev nästan tvärt om.

Min lilla hopp-boll fräste och skällde på katterna när de kom förnära så hon visade vem det var som ägde den lilla gräsplätten.

Tillslut så låg katten brevid hagen och tittade medans kaninen hoppade runt. Gick lika bra när jag hade henne i sele och de nosade på varandra.

Vägen hem var supervarm, men kylklamparna i buren fungerade superbra och hon var nöjd hela vägen hem. Blev många stopp både för oss och kaninen i värmen.

Är så skönt att veta att det fungerar så bra, hon var tom. jättelugn de nätter vi delade rum, här kan hon hålla på att gnaga och gräva hela nätterna.

Kaninen som var kvar hemma verkade nöjd med, hon har bara varit väldig kelig nu, annars hatar hon att gosa så vi verkar ha varit saknade.

Måste fråga, är det fler som varit med om att kaninerna "skällt" min lät "voff" när hon samtidigt hoppade mot en av katterna. Att de piper ibland och stönar lite har jag varit med om, men att den sagt voff när nytt.