Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 698 ggr
fiina_heidi
0

utekaniner?

jag har planer att köpa kanin så fort buren blir klar. hur ska jag göra för att en dvärgvädur ska trivas i buren året om. behövs extra isloering eller räcker det med extra halm. om det inte blir jättekallt. vad är bäst att ha som isolering? hur gör man?

Zvintos
0

Extra isolering är inte direkt nödvändigt.
Ingen av mina burar är isolerade alls. =)
Ger de extra halm när det är som kallast.
Bor i Dalarna, så det blir ju inte überkallt.

aliciia
0

man behöver inte ha isolering , det finns en jättebra tråd varför, men jag är trött så allt kommer säkert bli fel om jag ska förklara ;)

fiina_heidi
0

oki. vad bra. jag längtar verkligen.

Sashhi
0

På vintern räcker det med mkt halm. :)

Not your mom, not your milk.

[SamY]
0

Det är nog inte så smart att isolera som vi isolerar hus… Då stänger man in kylan i buren istället för värmen. Du borde nog läsa någon bra bok om hur man bygger burar. Om du vill få det varmt och gott utan isolering ska du använda halm som bäddmatreal, eftersom det är ihåligt så kommer det in luft i halmen som cirkulerar och poff så har kaninen det varmt och skönt! :P

Zvintos
0

#5: Exakt! ^^
Nackdelen med att isolera är ju om man gör det för tätt.
Det måste kunna cirkulera lite där isoleringen sitter, annars stängs allt fukt inne.
Vilket leder till, som du säger, att värme & fukt stängs inne på sommaren, och kylan stängs in på vintern.
Dvs det ger motsatt effekt.
Dessutom leder det, med största sannorlikhet, till att buren blir fuktskadad och får mögel, tack vare att det stängs inne en massa fukt.

Pojkvännen är hantverkare (bla utbildad plåtslagare) och sade till sin pappa, som isolerade deras kaninbur, att det där är alldeles för tätt och kommer bara leda till mögel.
Mycket riktigt så gick innertaket från att vara vitt, till grönt (mögel).

Så ska man isolera, ska det göras på rätt sätt. =)

Salish
0

Min dvärgvädur går ute året om, och jag har ingen extra isolering, men kaninen får ju vinterpäls oxå

paulinadenfiina
0

Jag brukar lägga ett täcke och en pressening (ursäkta stavningen :S :P) över buren så att det inte drar eller snöar in i buren ^^